Als werknemer weet ik dat kolfrecht heb tot mijn dochter 9 maanden is, maar hoe zit dat als (MBO)studente? Zijn daar wetten voor of hangt het af van mijn school? En als stagiaire? Ik ga er vanuit dat ik dan als werknemer gezien wordt en de 9 maanden dan gewoon gelden, maar weet iemand dit zeker?
Ik zou even op je opleiding navragen hoe ze dit in de praktijk doen. De kans is groot dat zij er al een ruimte voor hebben die geschikt is, dus dan kan je daar kolven. Het voedingsrecht is er op gericht dat je een geschikte ruimte hebt, en doorbetaald krijgt in die tijd. Omdat je niet betaald krijgt om te studeren, is voor jou de ruimte het meest belangrijk. Hoe het zit met een stage weet ik niet.
Een geschikte ruimte is er hoogstwaarschijnlijk niet helaas... Mijn school bestaat uit lokalen en kantoren met grote glazen wanden, zonder privacy dus. Ik zal weer met mijn school gaan overleggen, kijken of er iets mogelijk is. Tijdens mijn zwangerschap heb ik al overleg gehad, maar het leek nogal onmogelijk. Ik wil niet met de borstvoeding hoeven stoppen omdat ik niet kan kolven
Gaat je dochter naar kinderopvang in de buurt van school? Dan kun je overwegen om daar te voeden ipv te kolven. Lijkt me dat ze een ruimte moeten hebben, voedende werknemers moeten immers ook kunnen kolven.
Ze gaat helaas vlakbij huis naar de gastouder en dat is ongeveer 1,5 uur reizen vanaf mijn school. Daar in de buurt zit geen opvang. En er zou een ruimte moeten zijn inderdaad, maar volgens mijn coach is deze er niet. De enige optie die heel misschien zou kunnen is de kleedkamer bij de afdeling dans, maar dat kan alleen als daar geen gebruik van wordt gemaakt. En als de afdeling daarmee akkoord gaat.
Weet je zeker dat er geen kolfruimte is? De medewerksters die daar werken moeten toch ook kunnen kolven als ze bv geven?
Mijn school is nogal apart Minimaal 1 wand in elk lokaal en elk kantoor is compleet van glas. Er zijn wel kleedkamers bij de afdeling dans, dat zou eventueel een optie kunnen zijn als ze niet in gebruik zijn. Van mijn coach heb ik begrepen dat iemand het aan het uitzoeken is (een vrouw ) en als het goed is krijg ik dus antwoord binnenkort! Er was iemand van de administratie net weer terug van verlof toen ik daar nog zwanger rondliep. Eigenlijk had ik het toen moeten vragen! Maar natuurlijk compleet niet bij nagedacht
Hoogstwaarschijnlijk heb jij er wel recht op, maar zijn zij het gewoon niet gewend dat er iemand kolft. Laat staan een studente. En zij hebben dus waarschijnlijk geen aparte (glasloze) ruimte. Ik zou er wel op proberen te staan om die kleedkamer te mogen gebruiken. Dan gaan ze maar in onderhandeling met de afdeling dans. Desnoods laten ze al hun spullen hangen en laten ze jou gewoon een kwartiertje of half uurtje doen telkens je kolft. Uiteindelijk gaat dat over een paar keer per dag en alleen als je geen stage hebt.