Gevoelige tepels en verkeerd aanhappen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Anique, 15 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anique

Anique Niet meer actief

Moet even m'n verhaaltje kwijt...

Ik ben momenteel in de weer met een lactatiedeskudige om Can aan de borst te krijgen. Maar zijn aanhaptechniek is niet goed, hij wil steeds alleen aan de tepel zuigen (hij maakt dus geen grote hap zodat hij ook een stukje borst erbij neemt) maar zodra hij dat doet springen bij mij de kloven al zo ongeveer direct in m'n tepels. Dus het aanleggen is echt een heel gedoe omdat ik zo voorzichtig moet zijn. Ik zou graag meer met hem willen oefenen, maar ik durf het niet zo goed omdat als het misgaat het echt nogal pijnlijk is, en ik weet niet zo goed hoe ik hem die grote hap wel kan laten nemen.
    De laatste keer dat de lactatiedeskundige hier was is het wel even gelukt om hem goed aan de borst te krijgen, ik voelde echt het verschil! Wel even dat trekkende/prikkende gevoel, maar daarna niet meer. Maar na een poosje verslapte hij weer en zakte weer naar alleen m'n tepel.. AUW! ](*,)
    Ik hoop gewoon wel echt dat we het saampies gaan leren, gelukkig komt de lactatiedeskundige vrijdag weer en dan gaan we het weer proberen. Ze wilde namelijk toen even niet meer verder gaan omdat ik kloofjes kreeg en ze verwachtte ook dat als Can nog wat sterker is dat hij dan beter die grote hap kan nemen. Zou echt wel schelen qua tijd, want momenteel kolf ik alle melk af en dit krijgt hij met de fles, en het zou ook veel gezelliger zijn als hij lekker direct bij mij kon drinken... :)

IS er iemand die soortegelijke opstart-problemen heeft gehad? Vertel me alsjeblieft dat het goed is gekomen bij jullie! [-o<

2. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Mijn zoon hapte uberhaupt niet... dus ook niet fout ofzo gewoon helemaal niks.

Hier is het uiteindelijk goed gekomen met veel oefenen, geduld, doorzettingsvermogen en hulp van een goede lk.

Allereerst, waarom geef je een fles? Juist voor zulke kindjes vind ik dat eigenlijk niet verstandig. Je wil 'm aan de borst hebben en een fles is een heel andere techniek. Ik heb de eerste 4 weken alles met een cupje gegeven... bij ons ging het ong zo.

Overdag elke 2u probeerde ik hem aan te leggen voor ong. een goed kwartier, lukte dat niet dat kolfde ik en gaf dat met een cupje/spuitje. Snachts sloeg ik het proberen afentoe over om wat meer rust te krijgen. Snachts kreeg hij 1 tot 3 voedingen.

Streng zijn met aanleggen... is hij niet goed aangelegd meteen afkoppellen door het vacuum te verbreken en volhouden... het kan echt nog wel een poosje duren maar het is niet onmogelijk maar die fles zou ik dus niet doen... ookal is dat makkelijker, sneller en minder gedoe als een cupje volgens mij werkt dat tegen.

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Anique, ik heb precies hetzelfde gehad ... En ik leef met je mee. Ik heb gewoon keihard doorgebikkeld (en pijn geleden ... ja dat ook) ... het komt echt goed. Bij mij was het ergste leed geleden zo rond 3 weken! Maar echt lekker gaat de BV pas sinds een maand of 2 ...

Hou vol! Het komt echt echt echt goed!

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik had wel pijn bij het voeden. Maar mijn zoontje hapte wel goed. Ook nooit geen kloven gehad. Bij mij is het goed gekomen. Bij jou komt het ook vast goed. Je moet alleen nog even oefenen met je zoontje.
    Maar ook jij kunt het hoor !

5. Anique

Anique Niet meer actief

Tsja, hij drinkt al sinds z'n eerste week de melk uit de fles... de eerste dagen alles met een lepeltje gegeven, maar op een gegeven moment werd dit wel erg veel werk (omdat hij natuurlijk meer ging drinken) en toen hebben we een flesje gekocht (wel een zogenaamd "actieve" drinkfles van AVENT voor zo min mogelijk tepel/speen-verwarring) en de lactatiekundige heeft me ook niet gezegd dat ik moest stoppen met de fles.

De LK is vandaag nog geweest en we hebben nu afgesproken dat we voorlopig nog een paar weken met de fles doorgaan, en dat als als mijn borsten weer helemaal "beter" zijn, dus niet pijnlijk en geen schimmelinfectie en borstontsteking meer (daar zit ik namelijk ook momenteel nog mee :( ), en Can nog wat krachtiger is geworden en z'n mondje ook vooral wat groter (hij schijnt een nogal klein mondje te hebben) we het nog eens gaan proberen met aanleggen, ik mag het voorzichtig ook zelf proberen, maar ze is een beetje bang dat ik dan weer een kloofje krijg waardoor ik weer van voor af aan kan beginnen (schijnt vooral "gevaarlijk" te zijn voor die schimmelinfectie, dus liever heeft ze dat ik tegen die tijd haar even bel zodat ze me weer kan helpen bij het aanleggen....

6. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Hier waren vooral de eerste dagen erg moeilijk, er was in het moederhuis slechts één wroedvrouw die Louiza heeft leren drinken (hier in België verblijft de moeder na de bevalling nog een weekje in de materniteit met hulp van aardig wat wroedvrouwen).
    En ik moet zeggen dat het nu al erg goed gaat, en we zijn slechts 1 week ver. Wel heb ik af en toe nog pijnlijke tepels maar dat gaat vanzelf wel over.
    Ik neem haar hoofdje achteraan vast (ze ligt dan met haar buikje tegen mijn buik over m'n ene arm) en als ze wil toehappen duw ik haar naar m'n tepel zodat ze tepelhof helemaal in haar mondje heeft, dan knijp ik met het andere hand in m'n borst zodat ze onmiddellijk de melk proeft, dan is ze goed vertrokken en hapt ze aardig door.

7. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Tja ik heb er toch mn vraagtekens bij... een paar weken wachten met aanleggen. In mijn ogen wordt het dan erg moeilijk om ´m dan nog aan de borst te krijgen. Drinken uit een fles is echt een heel andere techniek dan uit de borst en uit een fles drinkt het makkelijker dan uit de borst dus mijn inziens snapt hij straks helemaal niet meer wat hij met een borst moet en als hij het al snapt zal hij misschien zo gefrustreerd zijn dat hij soms eerst wat moet `zuigen` voor er echt melk met een gangetje uitkomt (een tsr).

Wij zaten idd ook met dat het steeds grotere hoeveelheden werden maar dat was gewoon een kwestie van doorzetten en dan idd maar een keer of 3, 4 zo´n cuoje vullen en geven.

Bij de eerste had ik ook flinke tepelkloven en toen voedde ik in die tijd ff met een tepelhoedje (ook niet ideaal maar in mijn optiek nog beter dan die fles), verder flink smeren met bepanthen. Neem aan dat je voor de spruw ook wat hebt gekregen... allebei goed behandellen en als het over lijkt nog een poosje doorsmeren.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Anique, ik heb dit de eerste week ook gehad. Gelukkig heeft de kraamhulp mij niet laten aansukkelen, maar gelijk aangeraden een kolf te huren. Wij deden het net zoals jij: alles kolven en dan Deane uit een flesje laten drinken (zo'n Avent flesje met een ronde speen; schijnt het meeste op de borst te lijken). Voor mij waren twee à drie dagen gelukkig al genoeg om m'n tepels te laten herstellen.
    Daarna kwam de lactatiekundige erbij en zij heeft me super geholpen met aanleggen. Sindsdien heb ik geen centje pijn meer met voeden.
    Belangrijkste tip die de LK voor me had: je borst een beetje platknijpen als je de tepel aanbiedt (als een stokbroodje waarin je baby moet happen, let op de richting ten opzichte van zijn mondje) en dan zijn hoofdje ernaartoe bewegen zodra hij z'n mond goed opendoet. En dan nog even de borst zo vast blijven houden, totdat hij goed drinkt.

Overigens dronk Deane in het begin ook nooit meer dan 5 minuten goed aan de borst, maar dan moest ik hem gewoon loshalen en aan de andere kant aanleggen. Net zolang blijven wisselen totdat hij voldaan lijkt.
    Niet alle kindjes drinken eerst één borst leeg en dan een toetje uit de andere!

Heel veel sterkte en succes!

Deel Deze Pagina