Hypnobirthing

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Pais, 19 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pais

Pais Lid

15 sep 2012
    85
    11
    8
    Gelderland.
    Hallo lezers,

Ik heb al onder de zoekmachine gezocht naar dit onderwerp, maar kwam veel oude berichten tegen... veelal toen hypnobirthing nog niet echt heel bekend was..
    Ik zit te twijfelen of ik deze cursus zou gaan volgen, ik ben bijna 20wk zwanger van ons tweede kindje..
    Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik ontzettend tegen de bevalling op gezien, was echt enorm angstig!
    Ik ben naar zo veel mogelijk informatie avonden geweest en naar een yoga cursus en zw.gym. Achteraf, allemaal niet nodig gehad want met 36wk kwamen ze er tijdens de liggings echo achter dat ons kindje in de stuit lag, en heb ik dus een geplande keizersnede gehad.

Maar nu ons wondertje nummer twee onderweg is, begin ik toch wel weer nerveus te worden,.. niet zo erg als bij onze eerste, want achteraf is alles me erg mee gevallen.

Nu zou ik graag op de natuurlijke manier willen bevallen, mede ook doordat het voor ons nu goed is.. we hoopten op twee kindjes en niet meer, Dit zou dan mijn laatste mogelijkheid zijn om via de natuurlijke weg te kunnen bevallen,.. tenzij het kindje ook dit keer verkeerd ligt, of om een andere reden.

De cursus is niet goedkoop, ongeveer €280,- ik krijg dan wel €50,- vergoed maar toch blijft het een flink bedrag...
    Ik vroeg me af, kun je de cursus ook goed onder de knie krijgen door alleen zelf het boek te kopen en te lezen en niet naar de lessen te gaan?
    Daarnaast is mijn man er nogal sceptisch over, hij houdt absoluut niet van dat zweverige.. hij is destijds mee geweest naar de partner avond bij yoga en vond het een giller.. hij kon zijn lachen zowat niet inhouden omdat de mannen mee moesten puffen,.:(

Graag hoor ik verschillende meningen/ervaringen.

Groetjes Pais

2. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik wilde tijdens mijn eerste zwangerschap ook graag die cursus doen. Helaas was degene die de cursus gaf toen zelf uitgerekend dus er was geen cursus.

Ik heb toen het boek gekocht waar een cd bij zat. Alles was in het engels maar ik dacht "genoeg tijd om het te lezen".
    Uiteindelijk belandde het boek ongelezen in de kast.

Op de dag van mijn bevalling viel mijn man in slaap tijdens de weeen en ben ik dus alleen naar beneden gegaan om de weeen op te kunnen vangen, ik dacht toen aan de cd en heb die opgezet.
    Ik heb me volledig op de cd en mijn weeen gefocust en zo heb ik het tot 10cm volgehouden, daarna heb ik de verloskundige gebeld dat ze moest komen.

Ik voelde me tijdens de weeen én bevalling heel relaxt en gefocust.

Ik denk dat het heel persoonlijk is of de cursus voor je zal helpen of dat een boek genoeg is.
    Ik vond het boek genoeg, puffen, persen enzovoorts doe je toch op de manier die voor jou het fijnst is.

Ik heb ook geen andere cursus gevolgd.

3. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Hee wat grappig! Op je bevalverhaal na is het alsof ik mezelf hoor :)

Ik ben van plan het boek te kopen, de cursus is me te duur plus mijn man vind het echt te zweverig, dat gaat hem echt niet worden. Plus, stel nou dat het toch niet echt mijn ding is, dan is 280,- wel errrrrrg veel geld, dan liever alleen het boek!

4. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Ik ben wel van plan de cursus te volgen. Het is wel duur, maar ja aan de andere kant beval je niet elke dag ;).

Mijn moeder heeft hele goede ervaringen met hypnobirthing. In haar tijd was het nog helemaal onbekend, maar toch heeft de cursus haar ontzettend geholpen. Bij mij heeft mijn moeder nogal een zware bevalling gehad en toen ze eenmaal in verwachting was van mijn broertje had ze zoiets van: niet nog een keer zo een bevalling! Toen heeft ze dus zo een cursus gevolgd. De bevalling van mijn broertje was heel relaxt en zelfs pijnloos. Je bent je wel gewoon helemaal bewust van alles, maar toch verkeer je in een staat van pure ontspanning. Ze raadt het echt iedereen aan, dus ik ga het ook proberen.

Kan me voorstellen dat mannen skeptisch zijn, maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ze zich er niet in verdiept hebben. Bovendien hebben ze misschien het verkeerde beeld van deze hypnose. Het is namelijk niet zo dat iemand je kan laten kakelen als een kip ofzo haha. Verder schijnt het dat juist mannen heel veel voordeel hebben bij deze cursus. Mannen gebruiken de geleerde technieken dan vaak voor 'stressvolle dingen' zoals een belangrijke presentatie op het werk of bij de tandarts. Mijn vriend wil in ieder geval wel mee gelukkig :).

5. Pais

Pais Lid

15 sep 2012
    85
    11
    8
    Gelderland.
    Dank jullie wel voor de reacties, al ben ik er nog steeds niet uit.
    Het is en blijft natuurlijk een persoonlijke beslissing.

Ik denk er nog over na....

6. Lovely123

Lovely123 Fanatiek lid

28 nov 2013
    1.249
    228
    63
    Leiden
    Ik heb ook even zitten twijfelen of ik de cursus zou gaan doen.
    Maar vond het toch erg duur en toch maar niet gedaan.
    Uiteindelijk heb ik het ook echt niet nodig gehad!
    Mijn bevalling ging super vlotjes (5 uur in totaal) en ja het deed pijn maar al met al vond ik het meevallen.
    Ik heb dan ook geen ruggeprik oid gehad.
    Ik zat heel erg in mijn eigen wereldje en was erg op mezelf gefocust tijdens de bevalling.

Ik ken trouwens ook iemand die graag thuis wilde bevallen ook zonder pijnbestrijding en die dus wél de hypnobirthing cursus heeft gedaan.
    Nou, de weeën kwamen moeilijk op gang bij haar en vervolgens zijn ze toch maar snel naar het ziekenhuis gegaan voor een ruggenprik want ze trok de pijn niet meer.

Dus ik denk dat het gewoon heel erg verschild per persoon hoe je de bevalling beleeft en ik denk dat je op het moment suprême nog maar weinig weet wat je geleerd hebt op zwangerschaps cursussen :p

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb geen cursus gedaan, wel zwangerschapsyoga, maar ik heb hypnobirthing zelf toegepast tijdens mijn bevallingen ;). Ik was helemaal ontspannen en liet de weeen gewoon rustig komen en had daardoor zo goed als geen pijn. Alleen lag Eva verkeerd waardoor ik al vroeg (bij 5 cm) persdrang kreeg, dat was echt vreselijk, maar niet zozeer pijn, maar persdrang die je 2,5 uur moet tegenhouden is erg pittig. Ik had wel slaaptekort en doordat ik zo in mezelf was, viel ik telkens in slaap tussen de weeen door, terwijl ik stond/hing in de armen van mijn man ;).
    Lisa lag wel goed en ik was weer zo in mezelf en heb haast geen pijn gehad en de pijn die ik had stelde niet veel voor. Uitgangspunt voor mij was, laat de weeen maar komen, laat ze maar hun werk doen. En verder proberen heel erg te ontspannen. Ik had in de bevalling van Lisa helemaal geen zin, klinkt stom maar had gewoon nog even geen zin in gedoe en ze kwam eerder dan Lisa, dus ik had het ook gewoon nog niet verwacht. Zat telkens op de klok te kijken en dacht, als ik nou die pijn gewoon laat komen en me ontspan gaat het lekker snel. En dat ging het ook. Ik besefte om 7:30 dat de bevalling begonnen was en om 11:00 was Lisa geboren :)

8. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Ik heb het boek inmiddels binnen en al half uit, en ik vind de ontspanningsoefeningen en admehalingsoefeningen erg fijn. Ook de oefeningen op de cd zijn nu tijdens d zwangerschap al erg fijn om even een moment van rust te creeeren.

Valt me op dat op het moment dat ik echt ontspannen ben, de baby heeel hard begint te dansen in mijn buik haha.

Ik ga niet de cursus volgen heb ik besloten, ik hoef ook geen volledige hypnobirthing bevalling, maar ik neem de oefeningen en tips uit het boek die ik fijn vind gewoon mee. :)

Deel Deze Pagina