Goedemiddag, Mijn meisje is nu een week oud. Vanaf het begin geef ik borstvoeding. Ik heb platte tepels en voed zonder tepelhoedje. Echter worden mijn tepels steeds gevoeliger. Het aanhappen deed en doet nog altijd pijn en daarna ebt deze snel weg. Ik voel het dan nog wel maar het is niet meer pijnlijk. Maar nu voel ik ze tussendoor ook. Als ik van een warm naar koude ruimte ga verlies ik soms zelf melk. En ik voel het als ik kleding aanheb. Het is dan niet pijnlijk maar gevoelig Wordt dit minder? En kan het komen dat mijn tepels nu minder ingetrokken zijn? Het aanhappen gebeurd trouwens wel goed. Daar is in mijn kraamweek extra op ingezet
Hoi, gevoelige tepels kunnen erg vervelend zijn. goed dus dat je even aan de bel trekt. Het is zo dat je tepels zich meer en meer vormen naar het voeden. Moeders die vlakke tepels hadden, merken nu dat de tepels minder vlak zijn. Wanneer je last hebt van gevoelige tepels is het goed om warmte verschillen zoveel mogelijk te voorkomen. Probeer direct na het voeden je tepels weer "in te pakken", gebruik een zacht zoogcompres (evt. van wol of zijde) Bij het aanzuigen kun je ook proberen warmte toe te passen: neem een warme doek die je even tegen je borst legt voor je kindje aan te leggen. Helpt dit de pijn bij het aanzuigen te verminderen? Komt je toeschietreflex snel op gang? Wanneer dit naar jouw mening lang duurt kun je overwegen een neusspray te gebruiken. Dit maakt dat je toeschietreflex direct werkt, waardoor het moment van pijn mogelijk verkort wordt. Meestal verdwijnt de pijn namelijk op het moment dat de melk begint te stromen. Kijk maar eens of dit bij jou ook zo is. Kijk ook kritisch naar je tepels. Zie je verkleuringen, vervormingen, zijn de tepels naar 1 kant afgeplat na het drinken (bijvoorbeeld als een lippenstift) Allemaal signalen die aan kunnen geven dat ze niet helemaal goed ligt. Veel succes Heidi