Hoe kwaad kan het nu echt?? Vanmiddag ook de huisarts gebeld, maar die doen erg vaag. Ik wil geen risico nemen hoor!
De enige belangrijke vraag is of je het zelf hebt gehad: zo ja geen zorgen zo nee dan contact huisarts. Mijn dochter heeft het gehad en ik heb het als kind gehad dus geen probleem.
Voor de 20 weken kan het schadelijk zijn als je het zelf niet gehad hebt. Dus dan moet de huisarts het wel serieus nemen.
Op de site van het RIVM staat een hoop: Waterpokken en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Ja er werd vooral veel herhaald 'dat er toch geen medicijnen voor zijn'. Saja, ja had ik ook al gevonden...
Hier ook een dochtertje gehad die het enkele weken geleden heeft gehad. Ik ook goed bang geweest omdat ik wel wist dat ik het had gehad maar indien je het niet erg hebt gehad het ook nog zou terug kunnen komen. Maar tot nu toe niets gezien. Heb je het zelf al gehad? ooh en mijn gyneacoloog zei wel, speeksel enz vermijden dus geen kusjes op de mond,...
Ik heb zelf de waterpokken nog niet gehad. Tijdens intake op het kdv heerste daar de waterpokken. Ik was toen 25 weken zwanger. Toch wel een beetje in paniek verloskundige gebeld. Zij vertelde me dat het alleen kwaad kan voor de 20 weken en tijdens de bevalling. Heb je zelf de waterpokken gehad?
Hoi, hier hetzelfde verhaal, als je het zelf hebt gehad is er verder geen risico, als je het niet zelf hebt gehad dan kan het tot 20 weken zwangerschap schadelijk zijn voor kindje, en ongeveer 3 dagen voor de bevalling en als kindje geboren is. Ik wist zelf niet voor 100% of ik het gehad heb. Heb toen bloed laten prikken en daar kunnen ze in zien of je de waterpokken wel/niet hebt gehad. Succes
Het probleem is dat ze al besmettelijk zijn voor dat de pokken te zien zijn dan is het leed al geleden..
Nee heb ze zelf niet gehad! Pff meiden ga me nu echt zo druk lopen maken. Ben nu bijna 14 weken zoals jullie aan mijn banner kunnen zien. Maar voordat ie ze had dus gewoon kusjes enz gegeven. DAt kan dus wel kwaad?? Incubathetijd dus..?
Waterpokken zijn besmettelijk vanaf 2 a 3 dagen voor je de eerste uitslag ziet tot alle bultjes (blaajes) droog zijn, dus een korstje hebben. Besmetting vindt plaats dmv vocht uit de blaasjes, maar kan ook dmv praten, hoesten en/of niezen komen. Overigens kan het tot 3 weken na besmetting duren dat jij ziek wordt of symptomen krijgt. Ik zou morgen nogmaals de huisarts bellen. Heb je overigens vanmiddag de ha of de assistente gesproken? Morgen in ieder geval erop staan dat je de ha zelf te spreken krijgt en anders vk bellen en via haar spelen! S6!
Ik ben met 16 weken ook besmet met de waterpokken dankzij mijn dochtertjes, heb vroeger vrijwel geen enkele kinderziekte gehad. Gevolg: 4 weken doodziek thuis, koorts boven de 40 graden, verplicht blijven paracetamol eten omdat koorts slecht voor de baby is. Vanaf 20 weken is het meeste gevaar geweken, maar daarvoor kan er een achterstand in de groei ontstaan, staar, of te korte bovenbeentjes. In het ergste geval kan je lijf door de aanhoudende koorts het kindje afstoten. Ik ben streng onder controle van de gyn komen te staan, gelukkig gaat alles met ons zoontje helemaal goed! Het slordige is; bij de vk nemen ze bloed af, daar was volgens de gyn al op te zien dat ik geen waterpokken had gehad... Uiteindelijk heeft het ook bijna 6 weken geduurd voor mijn lijf anti-stoffen heeft aangemaakt. Maar we hebben wel een poos in angst gezeten. Gelukkig voor niets, ons mannetje ligt mooi voor op de groei! Mijn advies: ga naar de poli en laat bloed prikken en vraag de uitslag op mbt waterpokken! Je kunt het geen 2 keer krijgen en 99.5% van de volwassenen heeft het als kind gehad, dus als er uit komt dat je het al gehad hebt moet je je 0% zorgen maken! En anders gelijk de gyn bellen, totdat de bultjes opkomen kunnen ze je preventief behandelen! Als je vragen hebt mag je me altijd pb-en!
Larissa, vandaag ben ik bij de gyn geweest en zij heeft mijn bloed laten prikken. Hoplijk heb ik al wel antistoffen in mijn bloed. Over een week krijg ik de uitslag. Jij bent er flink ziek van geweest dus! Is dat altijd zo als volwassene?
Ja, dit zou ik ook denken. Ben benieuwd naar je bloeduitslag. De meeste kinderen (maar niet alle!) hebben het al op jonge leeftijd gehad. Mijzelf inbegrepen.... Maarja, je zult maar één van de enkelen zijn die het niet heeft gehad en je had de situatie wat kunnen "verlichten"... Succes!
Toen onze kids de waterpokken kregen waren we bezig met zwanger worden en ik dacht ze ook nooit gehad te hebben. Ik heb namelijk nooit pokjes gehad en ben niet ziek geweest, dus mijn ouders zeiden dat ik het nooit gehad had. Dit gezegd tegen de HA en meteen bloed laten prikken. Wat blijkt, ik heb toch antistoffen aangemaakt en ben immuun voor de waterpokken. De kans dat je ze zelf nooit hebt gehad echt heel erg klein. Laat gewoon ff bloedprikken en je weet het. Je hoeft de symptomen niet te hebben voor de waterpokken. Ik hoop dat je iets meer gerust bent, waarschijnlijk heb je net als mij toch antistoffen opgebouwd als kind zijnde, alleen nooit de symptomen gekregen. Dus ff naar de HA zou ik zeggen.
Zie dat ik te laat ben met reageren en heb je bloed laten prikken . Nou, ik ben benieuwd naar de uitslag
Jusi ik ben je topic uit het oog verloren, ik was toch benieuwd hoe het afgelopen is, wat was de uitslag van het bloedprikken?? En ja als volwassene ben je er altijd zieker van dan wanneer je het als kind krijgt. En als zwangere is het voor je lichaam lage prioriteit om antistoffen aan te maken, je lichaam zorgt alleen voor koorts die blijft aanhouden. En de groei van je kindje kan stil komen te liggen omdat het kindje alleen maar tegen de koorts aan het vechten is. Een kind heeft maximaal een week een beetje last, een volwassene is er een week goed ziek van en bij zwangeren komt het amper voor.. Maar ik heb dus 6 weken lang koorts gehad van bijna altijd 40+ graden. Maar die kans is zo uberklein, ik heb gewoon domme pech gehad. Ondertussen zit ons kereltje nog lekker warm in mijn buik en wordt hij geschat op meer dan 2600 gram dus die heeft er niks aan overgehouden wordt alleen na zijn geboorte nog even extra gecheckt door de kinderarts.