gevolgen bezuinigingen kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Rosao, 24 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hebben de bezuinigingen in de kinderopvang invloed op jouw of je partner?

  1. Ja, ik stop met werken

  2. Ja, mijn partner stopt met werken

  3. Ja, ik ga minder werken

  4. Ja, mijn partner gaat minder werken

  5. Nee, wij blijven beide hetzelfde aantal uur werken

  6. Ja, ik ga (een deel van) de opvang informeel regelen.

  7. Ja, ik wilde gaan werken, maar blijf nu thuis bij de kinderen.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Belle1981

    Belle1981 Bekend lid

    5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Evenstar, je zegt dat je man het maximale aflost (toch?) van 200 euro. Is dat dan het maximale? Ik ken toch een gezin waar de man 400 euro betaalt aan het DUO maandelijks (of hadden die beiden een schuld misschien?). Maar als het wel zo is, is het wel fijn te weten dat als ik meer wil werken ik niet meteen weer veel meer moet gaan betalen. Vroeger was het ook zo dat je maximaal 15 jaar afbetaalde, maar dat is dus ook niet meer zo las ik. Je moet gewoon alles terugbetalen (logisch ook, het is geleend, maar als ik dan zie dat bij een familielid straks een halve ton wordt kwijtgescholden door de schuldhulp, omdat de inkomsten niet genoeg zijn, word ik toch wel boos. Wij betalen, zij ook gewoon betalen, maar zo werkt het blijkbaar niet, frustrerend, en zij hoeven dat maar 3 jaar en wij nog jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren vanaf nu)
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Als je geen volle dagen werkt maar wel volle dagen kdv af moet nemen, dan gaat het al snel denk ik. Ik werk slechts 22 uur in de maand. Eén zondag om de week + vrijdagsmiddags een paar uurtjes. Komt neer op zo'n 5 a 6 uur in de week.
    Omdat ik deels in de WAO zit - verdien ik niet zo veel per uur netto (inkomstenbelasting e.d.) . De uren die je niet werkt, krijg je niet terug van de belasting.
    Ik kijk het even aan, of ik misschien nog 2 uurtjes in de week kan bijsprokkelen op m'n werk - maar anders kan ik beter stoppen omdat ik iedere maand 10-20 euro bijleg op het kdv (anders zou ik nog zo'n 100 euro verdienen in de maand) .

    Voor mij is het dus wel erg zuur. Stoppen kan eigenlijk ook niet: Dat heb ik mentaal gewoon nódig. Hoe zwaar het fysiek ook vaak is,dat heb ik er altijd voor over gehad (en het ging dus ook nét , anders houd het simpelweg op) .
     
  3. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ja, dat voelt ergens oneerlijk he? Maar tjee, ik betaal het toch liever zelf dan dat ik ergens mijn hand zou moeten ophouden voor een schuld die ik toch zelf heb gemaakt, al had ik toen erg weinig keuze.

    Als je ervoor kiest om het inkomen van je partner mee te nemen in de aflossing, heb je als voordeel dat je eerder klaar kan zijn met aflossen. Dat scheelt rente. ;)

    Wij hebben daar niet voor gekozen, waarom hebben jullie dat wel? Als het zo is dat jullie maandbedrag daarvan stijgt, dan is dat niet handig... het is alleen handig als je zo veel verdient dat je er daarmee sneller vanaf bent.

    Wij hebben gedacht: die schulden hebben we los van elkaar gemaakt in een tijd dat we nog niet samen waren. We hebben verder nul schuld. Geen autolening, geen andere priveleningen, geen hypotheek. Ik kom niet aan 15 jaar aflossen hoor. 180 maanden keer 200 euro zou een schuld van 36000 euro betekenen, dat is meer dan het dubbele van mijn schuld. We lossen nu allebei sinds iets van 5 a 6 jaar af, we zitten tegen de helft aan, maar het gaat niet snel he?

    Eerlijk gezegd weet ik niet of er een absolute max. is. DUO stelt een aflossingsbedrag vast op basis van je inkomen. Wij hebben bij lange na geen maximale studieschulden, godzijdank. We hebben onze studies afgerond dus hadden grotendeels kwijtschelding (prestatiebeurs). Je kunt dat bedrag niet maandelijks vermeerderen op eigen initiatief om sneller af te lossen, maar je mag WEL tussentijds bijstorten. Spaar je bv. ergens 5000 euro en heb je die echt niet nodig als reserve, dan mag je die naar DUO overmaken om het proces te versnellen. Dat zouden wij doen, als we dat ergens over hadden (hebben we niet, dat is de halve buffer, en kan dus niet).

    Studeren is duur... als je ouders niet voor meer dan een paar jaar je collegegeld kunnen betalen of dat ook niet, kun je van de basisbeurs echt geen kamer EN eten EN de andere basisdingen betalen... en volgens mij is het voor de huidige generatie studenten nog veel duurder...
     
  4. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ja, bagger is dat :x Sowieso belachelijk dat je voor dagen van wat, 11 uur? betaalt, wie brengt zijn kind nu echt 11 uur naar de opvang?? Ze is er precies 8,5 uur (we wonen en werken dichtbij). Maar voor wat jij beschrijft is het nog veel erger, en dat geldt net zo goed voor mensen met onregelmatig werk die verplicht kdv betalen.

    Er lijkt maar heel weinig rekening met dit soort omstandigheden gehouden te worden. Toch vind ik het wel normaal dat je niet meer vergoed krijgt voor uren dat je niet werkt (met speling voor reistijd). Ik ken echt serieus een verhaal van een gezin met 5 kinderen, allemaal 5 dagen per week naar de opvang... niet omdat beide ouders FT werkten... mama was FT thuis. :$ Geen hoog inkomen, dus enorme toeslag :x, sorry, maar daar word ik echt nijdig van. Dat ging om mensen die ook steeds voorrang hadden op de wachtlijsten omdat ze broers/zussen voorrang geven. Een collega van mij heeft daardoor heel lang op die wachtlijst gestaan ;)
     
  5. Minke24

    Minke24 Fanatiek lid

    18 aug 2007
    1.380
    22
    38
    Maar als je fulltime thuis bent heb je helemaal geen recht op toeslag.
     
  6. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    NU niet nee. Toenertijd wel (het is 2 of 3 jaar geleden).
     
  7. Cupido

    Cupido Fanatiek lid

    19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor ons loont het nog om te blijven werken, al hebben we het hierdoor financieel een stuk zwaarder... Zit zelfs na te denken om meer te werken, maar dan krijgen we nog minder toeslag. Echt te zot voor woorden dat je dus eigenlijk gestraft wordt als je veel werkt.
     
  8. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik ben vóór KDV's die per uur afrekenen.
    Is bij ons KDV ook.
    Nou ja, je geeft wel van tevoren aan hoeveel uur per dag (en hoeveel dagen per week) je afneemt en je geeft een begin en eindtijd op, en daar betaal je voor. Als je je kind later brengt, eerder haalt of een dag niet brengt, betaal je wel voor de gereserveerde uren (logisch, want er is wel een kracht voor jouw kind ingehuurd). Maar wij kunnen het ook per maand wijzigen indien nodig. En evt. extra uren worden los bij het maandbedrag opgeteld.
     
  9. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    @Studieschuld: is ook de enige schuld die ik heb, behalve dan de hypotheek. Ik heb mijn studie niet afgemaakt en moet alles terug betalen. Ik had ook een prestatiebeurs en een volledige lening.
    Omdat mijn ouders te veel verdienden, kreeg ik een uitwonende studiebeurs van jawel......152 per maand! Daar moest ik dan college van betalen, woning, boeken en dan nog leven.

    Ik maak zelf geen gebruik van de kinderopvang, maar door de nieuwe wet, dus indirect weer wel!
     
  10. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Ik ga iig niet snel meer aan het werk...
    Ik werkte zelf in de kinderopvang/bso.. Dus bracht mijn zoontje altijd voor halve dagen dus 5,5 uurweg terwijl ik zelf maar 3,5 uur werkte dus 2 uur die ik dan zelf zou moeten betalen keer 2 kindjes...
    Ik ben nu lekker thuis..
    Vraag me ook af hoe ze dat gaan controleren hoeveel uur iemand echt werkt???
     
  11. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Het maakt toch niet uit hoeveel iemand werkt? Je betaald toch naar inkomen? :)
     
  12. Minke24

    Minke24 Fanatiek lid

    18 aug 2007
    1.380
    22
    38
    Oh, geen idee hoe het vóór deze regeling was. 't Zal wel langer geleden zijn dan 3,5 jaar trouwens (zolang ben ik bekend met de huidige regeling).
     
  13. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Je krijgt alleen toeslag over uren die ook gewerkt worden, dus het maakt wel uit. Het idee is dat het kdv nodig is voor werk, niet voor vrije tijd. Daarbij wordt wel rekening gehouden met reistijd, je krijgt 140% van de uren die de partner werkt die het minste werkt.

    De hoogte van die toeslag hangt af van inkomen. Maar als je een laag inkomen hebt, en de partner werkt niet, heb je geen toeslag als je wel besluit om je kind naar een kdv te laten gaan. Dus OF je toeslag hebt, staat in die zin los van je inkomen, maar hangt er mee samen of je allebei werkt.
     
  14. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Zou heel goed kunnen, de kinderen van die collega zijn een stuk ouder dan mijn dochter. Het zal gespeeld hebben toen zij hier kwamen wonen en een tijdje twee kinderen onder de 4 hadden. Nu zijn ze 4 en 6. We kwamen er namelijk op omdat zij een schoolgaand kind een stuk goedkoper vond dan een kdv. ;)
     
  15. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    ow....tja aan de ene kant logisch natuurlijk!
    Ik zit echt helemaal niet in deze materie...tis dat we van de week die belastingteruggave moesten regelen voor de psz
     
  16. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Weet je echt heel zeker dat je daar belasting voor terug krijgt want als je ook erop googled staat er dat oppas en psz niet onder die regeling vallen...
     
  17. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Ik lees het al.... Sommige psz worden een verkapte kinderopvang??? Vreemd maar goed daar kan jij niks aan doen
     
  18. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ja, per 1-1-2012 valt die van ons onder de wet kinderopvang. Ik geloof wel dat het per gemeente en psz kan veranderen per wanneer dat in gaat.
    Maar we hebben de voorlopige berekening al en gaan door de belastingteruggave minder betalen. Daarom snap ik de bezuiniging niet. Aan de ene kant willen ze geld halen en aan de andere kant geven ze het weer uit.

    Als de psz er niet onder valt, heb ik geen teruggave nodig!
    Door de wetswijziging moet ik 136 euro voor 20 uur per maand betalen! De psz uren gaan wel veranderen, van 2,5 naar 3.
     
  19. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    ja stom he! :)

    Er komt nu 1 leidster meer bij op de groep, dus hebben ze straks 4 juffen!!! We hebben namelijk 1 leidster, 1 hulpjuf en 1 stagaire. Maar omdat ze nu onder kdv-wt vallen, moet er 1 pedagogische juf bij.

    Dus tja....waar ze mee bezig zijn???
     
  20. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Idd en ik wist ook eigenlijk wel dat dit ooit ging gebeuren :D
    Heb zelf op een psz gewerkt, mijn zoontje gaat er per januari heen omdat ik het goed vond voor hem om van de kinderopvang naar de psz gaat (om bepaalde redenen) en dan gaan ze er alsnog een soort kinderopvang van maken, alleen dan alleen voor moeders die smorgens werken ofzo ;)
    Komen ze iig geen ogen te kort!
     

Deel Deze Pagina