gevolgen bezuinigingen kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Rosao, 24 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hebben de bezuinigingen in de kinderopvang invloed op jouw of je partner?

  1. Ja, ik stop met werken

  2. Ja, mijn partner stopt met werken

  3. Ja, ik ga minder werken

  4. Ja, mijn partner gaat minder werken

  5. Nee, wij blijven beide hetzelfde aantal uur werken

  6. Ja, ik ga (een deel van) de opvang informeel regelen.

  7. Ja, ik wilde gaan werken, maar blijf nu thuis bij de kinderen.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik gahet vanmiddag even navragen hoe dat zit, want ze gaat juist naar de psz op mijn vrije dagen. Het is maar 2,5 uur!
    Als dat dan ook geldt, dat we dan geen teruggave krijgen, dan moet ze maar op de dagen dat ik wel werk...ga echt geen 136 euro per maand betalen voor de psz!!!
    Ze gaat er niet heen omdat het moet, maar omdat wij vinden dat het goed voor haar ontwikkeling is....
     
  2. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Het gaat niet om de dagen dat jij wel of niet werkt, maar DAT je werkt en hoeveel uur. Stel dat mijn dochter altijd opgevangen werd (gratis) door oma, en op mijn thuisdag naar het kdv zou gaan (om een bizarre reden - een dag kdv is nog wat anders dan een paar uurtjes psz he, om wat jij ook noemt ;)), dan zou ik nogsteeds recht op toeslag hebben. Alleen weten ze niet dat ze de rest van die dagen bij oma zit.

    Dat zal voor de meeste mensen niet zo werken, bovendien is een PSZ wat anders dan een KDV. Een PSZ is nooit een volledige dag opvang, daarom is het denk ik juist onhandig om ze daar te hebben op een dag dat jij werkt?
     
  3. Katalaya

    Katalaya Fanatiek lid

    3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ik verwacht mijn eerste kindje in augustus 2012.

    Ik weet dat het fokking duur gaat worden, dus uit zelfbescherming kijk ik niet terug naar 2011.
     
  4. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Nou...leer hier nog eens wat, haha!

    Maar inderdaad, haar naar de psz laten gaan als ik werk, vind ik niet handig. Dan moet oma haar brengen en halen.
    Bij ons is het straks van 8.45 tot 11.45.
    En aangezien ik werk om 8.30....

    Maar goed, de aanvraag ligt bij de belastingdienst...
     
  5. Belle1981

    Belle1981 Bekend lid

    5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze jongste zit op een peuterspeelzaal, wij betalen rond de 80 euro voor 2 dagdelen, maar dan krijg je er 4. Dus of je nu 2,3 of 4 dagdelen komt, je betaalt in onze inkomensgroep 80 euro. Ind e gemeente waar ik nu woon (onze jongste zit voor het laatste half jaar nog bij haar 'oude' psz een gemeente verder) zouden we voor 2 dagdelen 150 euro betalen. Deze valt nl. onder de wet kinderopvang. En onze psz nu (nog?) niet. Daar zit dus wel een groot verschil tussen of het nu onder Stichting Kinderdagverblijven valt of onder Stichting Peuterspeelzalen. Bij de eerste zit er ook een creche aan vast.
     
  6. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    hier geen gevolgen voor mij. ik ga er qua toeslag 15 euro op achteruit. en daarbij heeft het dagverblijf de uurprijs omlaag gebracht waardoor de rekening 54 euro/maand minder is.
     
  7. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Ik mis de optie: ik zou graag iets anders willen, maar heb gewoon geen alternatieven.
    Minder werken heeft zeker op de lange termijn alleen maar slechte gevolgen, opvang bij anderen, daar ken ik geen mensen voor in de buurt. Ik zal dus gewoon minder uitgeven aan alle andere dingen in het leven.
     
  8. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Bij mij gaat het dan niet zozeer om minder willen/moeten werken, maar ik heb idd ook geen andere alternatieven. Bijna iedereen die ik ken werkt ook op mijn werkdag, of heeft meer dan 2 kinderen, waardoor vervoer een probleem word. Over een paar jaar, als mijn neefje (van nu 1) ook naar school gaat, regelen mijn schoonzus en ik samen iets in de zin van opvang na school. Toevallig hebben we het daar afgelopen week nog over gehad.

    Ik heb namelijk eigenlijk op een werkdag maar een half uurtje opvang echt nodig. Ik werk tot 15.30 en Jelle gaat tot 15.30 naar school. Ik zou hem dus om 16.00 bij de opvang kunnen halen, maar dat vind ik dan weer zonde van het geld omdat je toch betaald voor de volledige tijd... Ik vind dat ik het niet kan maken om structureel een half uur eerder weg te gaan, om Jelle op te halen. En dat komt op mijn werk ook niet uit, mijn collega begint om 15.00 en die moet ook nog een overdracht hebben.
     
  9. linde90

    linde90 Niet meer actief

    Hier heeft het maar een paar tientjes verschil.
    We hebben 1 dochter die gebruikt maakt van het KDV voor 2 dagen, en 1 dag opa en oma.
    Ik heb dus gestemd in blijven hetzelfde aantal uren werken.
     

Deel Deze Pagina