Gevolgen en kansen na complicaties

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Emily27, 29 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Beste verloskundigen,
    Wat ik me al een tijdje afvraag is het volgende;
    Ik ben een half jaar geleden bevallen, waarbij meerdere complicaties speelden (pre-eclampsie, onvolledige placentageboorte, fluxus, mogelijk eclampsie, uiteindelijk meerdere ingrepen nodig om bloeding te stoppen - ook door interactie met mogelijke eclampsieaanval).
    Ik wil in de toekomst graag nog een kindje, en vraag me twee dingen af:
    1. Is er een kans dat mijn vruchtbaarheid is verminderd door deze complicaties/ door de ingrepen (handmatige verwijdering placentaresten; ballon; embolisatie)?
    2. Welke van deze complicaties zou ik bij een nieuwe zwangerschap weer kunnen krijgen? Ik weet dat pre-eclampsie bij een 2e zwangerschap vaak milder verloopt als het opnieuw optreed, maar wat is (ongeveer) de kans erop, in mijn situatie? En wat is de kans op opnieuw onvolledige placentageboorte en/of fluxus?
    Hopelijk kunnen jullie hier wat over vertellen :)
    Alvast bedankt!

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

De kans dat je weer een hoge bloeddruk krijgt is ongeveer 25%, maar dat het weer zomerseizoen is maar 6%. Ook is dit nog afhankelijk van de termijn waarbij je bevallen bent. Voor of na 34wkn zwangerschap. Als je dit later in de zwangerschap hebt gekregen is je kans nu 2x zo groot dan bij de eerste. Daarnaast hangt het ook van je eigen conditie af, vooral gewicht is ook een belangrijke. Ook is gewicht erg belangrijk voor de vruchtbaarheid. Zorg dat je BMI onder de 30 is. Verder geven de ingrepen die je hebt gehad geen problemen bij de bevruchting. De zwangerschap opzich geeft wel wat extra risico, je zal zeker een keer gezien moeten wordenndoor de gyn om een plan voor de bevalling te maken.....dit met betrekking tot de placentaverwijdering en je bloeding. Daar heb je namelijk een twee keer zo grote kans op dat dit weer gebeurt.

Heb je hier voldoende aan?

Groet Evelien

3. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Hallo Evelien,

Bedankt voor je antwoord, en excuses voor mijn late reactie.
    De pre-eclampsie begon rond de 33/34 weken een beetje zichtbaar te worden (stijgende bloeddruk), maar pas rond de 37 weken was er sprake van echt pre-eclampsie, met meer dan een spoortje eiwitten, en toen ook doorverwijzing naar gyn. Dus dat betekent dat de kans redelijk groot is dat ik dat weer krijg, omdat het na de 34 wk was?
    Mijn eigen conditie is goed, ik ben ook snel hersteld, en mijn BMI is ongeveer 19, dus heb zeker geen overgewicht.
    De gyn had wel aangegeven dat een eventuele 2e zwangerschap in ieder geval bij intake en vanaf 36 wk bij hen gecontroleerd zou worden, tussendoor mogelijk bij de vk.
    Die 2x zo grote kans op weer problemen met placentaverwijdering en/of bloeding - is dat 2x zo groot als gemiddeld voor alle zwangerschappen? Of 2x zo groot t.o.v. iets anders?
    Veel dank voor al je info! Probeer me een beetje voor te bereiden op wat er allemaal zou kunnen spelen, zodat ik tzt bewust kan kiezen voor een nieuwe zwangerschap met alles wat daarbij kan horen.

Deel Deze Pagina