Gevolgen getrokken kiezen

Discussie in 'De lounge' gestart door yaro, 5 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaro

yaro Niet meer actief

Ik heb in de laatste jaren 3 kiezen moeten laten trekken. De verstandskiezen had ik al niet meer, daarnaast mis ik nu rechtsonder de 2 achterste gewone kiezen en linksonder de 1 na laatste gewone kies.

Nu ben ik ruim een half jaar verder na het trekken van de laatste 2 kiezen. En ik zit met het probleem dat de tanden er omheen bloot komen te liggen. Het tandvlees is flink teruggetrokken door de missende kiezen.

Hierdoor heb ik nu constant pijn met eten en drinken. Warmte en kou doen beide pijn.

Is hier nog iets aan te doen? Of blijf ik de rest van mijn leven pijn houden?

2. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Wat zegt je tandarts hiervan? Lijkt me niet fijn omde rest van je leven hier last van te hebben.
    Ik heb ook meerdere kiezen laten trekken (ook een kies waar nog 2 kiezen omheen zitten) en ik herken jouw probleem niet. Ik heb nergens last van.

3. yaro

yaro Niet meer actief

Ik heb dit nog niet met de tandarts besproken.

Nou moet ik zeggen dat bepaalde kiezen scheef stonden. En die laten nu het meeste tandhals zien. En daar zit ook de meeste pijn.

4. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik moest toen met sensodyne gaan poetsen toen ik bij een kies teruggetrokken tandvlees had
    ik zou het wel even aan je tandarts voorleggen.

5. yaro

yaro Niet meer actief

Ok dank je. Wellicht kan ik het daarmee uitzingen tot aan de volgende afspraak. Ga ik in ieder geval proberen.

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Mijn tanden en kiezen zijn snel gevoelig. Mij is geadviseerd Meridol tandpasta op de halzen te smeren en niet spoelen. Gewoon gaan slapen. Helpt goed, voor jou misschien tijdelijk wat verlichting....succes.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Ik heb ook hele gevoelige tanden en ik gebruik elmex gevoelige tanden en spoel niet, duurt een tijd voor het werkt maar heb geen pijn meer.

Mijn tandarts heeft ook aleens een laklaagje er over gedaan omdat ik zoveel pijn had.

8. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.335
    113
    Vrouw
    Maar waarom geen brug oid dan? Je kan toch niet met die gaten blijven lopen? Zou eerst een aan de tandarts vragen of hij een oplossing heeft.

Warmte en kou-pijn heeft te maken mt blootliggende zenuwen of gaatjes dat los je niet zo makkelijk op met poetsen. Met teruggetrokken tandvlees heb je meer en meer kans op ontstekingen bij je wortels en als je niets doet hou je geen gebit over?! Zou toch met spoed een afspraak maken en als jouw tandarts hier al niets aan doet of heeft gedaan zou ik voor een andere tandarts kiezen. (En je verzekering checken!)

9. yaro

yaro Niet meer actief

Dat is natuurlijk wel heel makkelijk. Ik heb geen geld voor bruggen oid. Aan de aanvullende verzekeringen zitten voor die behandelingen ook haken en ogen heb ik gelezen. Je betaald je scheel en dan is nog niet zeker of alles vergoed wordt.
    Daarnaast heb ik echt geen last van de 'gaten' in mijn mond. Ik heb last van het feit dat mijn tandhalsen bloot liggen op sommige plekken. Dat heeft niks met gaatjes of blootliggende zenuwen te maken. Er zit geen glazuur op die plekken en dat maakt het gevoelig voor o.a. warmte en kou.

Bedankt voor de tips verder. Ik ga die tandpasta's proberen om te kijken of ik het daarmee uit kan zingen tit aan de volgende afspraak.

10. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Ik zou toch bij de tandarts langsgaan. Ik denk dat het teruggetrokken tandvlees niet ligt aan de getrokken kiezen maar misschien een andere oorzaak heeft.
    Je tandvlees trekt ook terug als het ontstoken is en wanneer je daar mee blijft lopen kan de ontsteking doorgaan naar je kaakbot met uitvallende tanden en kiezen als gevolg

11. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Klinkt eerder als een tandvleesprobleem, en als je daar niks aan doet ben je straks verder van huis zoals Ijsje82 ook al aangeeft.

12. yaro

yaro Niet meer actief

Kan dat ook als het tandvlees er zelf heel rustig en normaal uitziet?

13. Igglepiggle

Igglepiggle Bekend lid

9 feb 2011
    897
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb ook last van terugtrekkend tandvlees. Of had moet ik zeggen. De tandarts heeft het bij mij opgevuld met vulling. Geen last meer van, heerlijk. Had overigens geen ontstekingen. Terugtrekkend tandvlees kan oa komen door te hard poetsen.

14. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Ik zou idd even langsgaan voor alle zekerheid. Nu kan je het misschien nog makkelijk oplossen. Voor je het weet is een transplantatie nodig en dat is echt geen pretje kan ik je vertellen.

15. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.694
    3.138
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik gebruik oral b pro-expert. Ik heb van mezelf ook hele gevoelige tanden en dit was het eerste dat hielp, na jaren.
    Er is spul wat je tandarts eroverheen kan doen maar die van mij doet dat liever niet, dat is 'het laatste redmiddel' zeg maar.

Terug trekkend tandvlees is heel normaal trouwens, doet het bij iedereen met de jaren alleen bij de een is het sneller dan bij de ander.

16. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    poetsen met een zachte tandenborstel, tandenstokers gebruiken en sensodyne proglasur doen voor mij wonderen. Ik heb een implantaat op de plek waar mijn kies zat en dat moet goed verzorgd worden. Kostbaar, maar je zag het gat elke keer als ik lachte. Ik had daar graag mijn vakantiegeld voor over.

17. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het probleem zou best wel eens het gevolg kunnen zijn van de getrokken kiezen. Dan is het niet zo eenvoudig op te lossen, zeker niet door het poetsen met een andere tandpasta.

Als een kies getrokken is, is de kans groot dat het kaakbot gaat slinken. Dat is ook de reden waarom een kunstgebit na enige tijd helemaal los kan komen te liggen.

Je kan daarover meer lezen op https://www.tandarts.nl/mondzorg/behandelingen/botopbouw

Dit klinkt als een serieus probleem, dus de enige oplossing is terug naar de tandarts zodst deze kan vaststellen wat het probleem is en overleggen wat de opties zijn.

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit idd, echt laten checken!

19. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

18 apr 2011
    1.300
    2
    38
    Het kan best komen door de getrokken kiezen hoor.. je kaakbot slinkt en dat kan gevolgen hebben voor de rest van je gebit. Ik zou even de tandarts bellen!

20. yaro

yaro Niet meer actief

Dan ga ik toch de afspraak maar wat naar voren halen. Dank jullie!

Deel Deze Pagina