Hier ben ik benieuwd naar. Wij zijn erg van de structuur, vaste tijden naar bed, regels, voorspelbaarheid, weinig prikkels, kinderen staan centraal. Geen gesleep etc. Veel thuis ook hierom. Vriendin daarentegen wilt flexibele kinderen, is zelf erg ondernemend en avontuurlijk. Kinderen liggen soms om 21u pas in bed en slaan soms overdag slaapjes over en gaan overal mee naar toe, drukke kroegjes overdag etc. Ik vraag me af wat de gevolgen hiervan kunnen zijn? Waarom is RRR zo belangrijk? Wat als dit niet geboden wordt, maar wel voldoende liefde, wat voor volwassenen worden het dan??
De rrr is fijn omdat kinderen van structuur houden. Ik hield dat ook in de gaten maar was er denk niet zo streng in als jij denk. De oudste had hier meer behoefte aan als de jongste. Zij sliep op vaste tijden maar waar maakte niet uit. Ik zorgde dus als ik op visite ging dat ik daar voor bedtijd was s middags en dan sliep ze prima ergens in een campingbedje. Ik denk niet dat het gevolgen heeft wst je vriendin doet. Ik vraag mij wel af wat het doet als jullie er zo streng in zijn als het nu overkomt...volgens mij kunnen ze dan helemaal niet tegen prikkels straks. Kinderen hoeven niet van hot naar her gesleept te worden maar mee gaan in het gezinsritme lijkt mij wel wenselijk met verjaardagen/ visites e.d. Met carnaval gingen onze kindjes als baby al mee en wij gaan s avonds regelmatig op visite en de kinderen gaan dan mee. Ze liggen daar op een normale tijd op bed en we maken hen wakker als we weggaan, thuis slapen ze weer verder. Dat heeft tot gevolg dat onze kindjes erg sociaal zijn...makkelijk slapen ergens en van gezelligheid houden.
Ligt er een beetje aan hoe oud haar kids zijn. Gaan ze naar school? Dan is bedtijd belangrijker als wanneer ze bv twee zijn. Maar dan zit er zowieso regelmaat in qua schooltijden. Naar mijn idee hebben pasgeboren babys er niet zoveel asn om op vaste tijden te eten drinken en slapen. Een baby ksn niet klok kijken en ik vind het zelf belangrijker om het kind zelf te volgen hierin. Daarnaast gaan wij ook gewoon op visite waar ze dan slapen en gaan wij in het weekend ergens lunchen. Zo leren ze andere omgevingen, andermans regels en zijn ze flexibel met slapen. Voor mij dus alleen maar voordelen en geen langdurige nadelige effecten maar dat moet nog blijken natuurlijk. Alhoewel ik zelf ook zo ben opgevoed en ben goed terecht gekomen.
lastig! Wij zijn niet heel erg van de ritmes. maar bv slapen s avonds altijd in dr eigen bed. een vriendinnetje van mij legt haar kind overal te slapen met als gevolg dat hij overal redelijk slaapt. maar hij wordt s nachts vaak wakker. Onze dochter slaapt nauwelijks ergens anders maar in dr eigen bed meestal door (afgezien van sprongetjes en tandjes etc). of je dit creëerd of dat dit (deels)per kind verschillend is is maar de vraag.. ik ben op zich redelijk een controlfreak omdat ik vind dat ik mn kind het beste ken en weet wat ze nodig heeft, nu gaat ze morgen voor het eerst uit logeren en hou mn hart vast haha
Gevolgen? Natuurlijk zijn er geen gevolgen, mits het kind voldoende liefde, eten en slaap krijgt. Er zijn maar weinig landen in de wereld die rrr kennen. Mediterraanse kinderen worden ook prima normale volwassenen zonder om 7uur naar bed te gaan. Ik feite kan jouw vriendin zich hetzelfde afvragen over jullie, opgroeien zonder flexibiliteit en afzondering van prikkels is ook geen garantie voor een evenwichtig mens. Het gaat om de balans
Dat heeft volgens mij geen lange termijn gevolgen hoor! Ligt helemaal aan het kind wat wel en niet werkt. Wel of niet doorslapen ligt meestal ook niet aan wel of geen rrr. Sommige kinderen slapen nou eenmaal makkelijker door dan anderen. Ik ben best van de vaste tijden op normale dagen, dus vaste tijd voor dutje tussen de middag etc. Maar als er iets bijzonders is die dag (verjaardag, uitje, bezoek, etc) dan ben ik weer heel flexibel en zie ik wel hoe het gaat. Wij nemen dl ook mee naar verjaardagen, verschuiven het dutje ook wel eens en laten haar ook wel eens een kort dutje doen in de wagen ipv een lang dutje in bed omdat dat beter uitkomt. Uiteindelijk kan ik niet heel mijn leven rondom dl haar slaap en eetpatroon plannen. Bovendien denk ik dat het goed is dat kinderen aan een zekere mate van verandering en prikkels wennen, niet altijd alles gaat zoals gepland tenslotte. Daarbij denk ik dat ouders die heel erg van structuur houden meer kans hebben op kinderen die dat ook heel fijn vinden en ouders die helemaal niks met rrr hebben waarschijnlijk ook eerder kinderen hebben die dat niet zo nodig hebben. Ik zou zeggen, doe vooral waar je je goed bij voelt, kijk naar je kind en word niet te rigide in je schema's.
Ik doe wel zoveel mogelijk via RRR maar niet perse qua tijden, wel hou ik het gewoon aan, flesje, knuffelen, verschonen en slapen. We gaan gewoon naar verjaardagen e.d. toe, dan slaapt hij in de kinderwagenbak, is geen probleem. Hij moet wel bij anderen kunnen slapen en niet dat hij dan helemaal uit zijn doen is. Naar de kroeg zou ik kinderen nooit meenemen.
Natuurlijk zijn er geen gevolgen. Het is niet zo dat in elk land en elke cultuur RRR wordt toegepast he? Dat dit in Nederland ( en misschien in het Westen) gebruikelijk is betekend natuurlijk niet dat het het norm is. Wij doen niet aan RRR. Nooit gedaan. Ik vind dit juis helemaal niet bekangrijk en ben graag flexibel.
Wij zijn niet van de RRR, vrienden van ons wel en ons zoontje is een stuk flexibeler met weggaan en een makkelijkere slaper dan hun zoontje...maar denk eigenlijk dat dat meer 'genen dingen' zijn dan gevolgen van het wel of niet volgen van de RRR regels. Een ieder moet gewoon doen wat het beste bij het gezin past. Hier de 'regel': als we thuis blijven passen we ons aan zoontje aan, gaan we weg past zoontje zich aan ons aan
Hier geen rrr. Gevolg: een heerlijk ondernemend vrolijk peutertje, die met heel veel plezier mee gaat naar verjaardagen, overal makkelijk slaapt en eet, die niet van slag is als ze een uurtje later op bed gaat en ontzettend sociaal is. Ik kan me dus helemaal vinden in de aanpak van je vriendin. Vrienden van ons zijn erg van de rrr en missen dus de leuke uitjes met vrienden. Ze gaan zelden mee uit eten, zijn nooit samen op verjaardagen en gaven hun 2,5 jarige stipt om 18.00 uur een potje Olvarit toen we tijdens een weekendje weg iets later gingen bbqen. Hun kindje houdt niet van drukte, durft niet alleen van de glijbaan, plakt aan mama en slaapt alleen in haar eigen bed. Niets voor ons, maar ieder zijn keus... Ook bij andere vrienden zie ik dat de mensen die niet strict van de rrr zijn veel makkelijkere kinderen hebben die overal slapen.
Wij doen een soort moderne versie van rrr: Rust: niet overdreven veel prikkels de hele dag door. Kind de kans geven om tot rust te komen. Ritme: we doen de belangrijkste dingen zoals verschonen, voeden, badderen op dezelfde manier of in dezelfde volgorde. Dat is ook handig als je ergens anders dan thuis bent, want er is dan een soort anker. Regelmaat: we volgen de biologische klok van dochter. Daardoor doet ze de meeste dingen uiteindelijk toch redelijk binnen dezelfde tijdsvlakken, maar niet volgens een heel strakke klok. We kunnen vrij makkelijk ergens anders naartoe, maar ik zou niet met mijn kind de hele dag op stap gaan omdat ze daar de leeftijd gewoon nog niet voor heeft.
Minder vast als ik omschrijf hoor maar volgen erg de behoefte van onze kinderen en niet van ene activiteit naar andere. Zich rustig thuis vervelen vinden we belangrijk, twee dagen max kdv en bso en lekker thuis slapen. RRR toch belangrijk voor emotie regulatie, stressysteem niet op hol laten slaan etc?
Ik denk dat je ook een balans moet vinden en naar je eigen kind moet kijken. Uitspraken als: ik doe niet aan rrr en daarom heb ik spontane gezellige kinderen vind ik nergens op slaan. Mijn zoontje had er wel behoefte aan omdat hij erg gevoelig is. Maar daardoor vind ik het juist ook erg belangrijk om hem aan prikkels bloot te stellen zodat hij eraan went. Maar wel echt met mate en goed op hem afstemmen. Daarbij ben ik zelf ook erg gebaat bij rust en regelmaat, dus je eigen karakter speelt ook nog een rol. Gewoon doen wat voor jou goed voelt en je vriendin ook haar eigen keuzes laten maken.
Ik doe Een mix! Neem dochter overal mee naartoe maar ga weg op Een moment waarvan Ik denk dat handig is. Ze heeft Een ritme in de dag maar niet op tijd maar in Volgorde...dus de Ene dag is ze 7.00 uur wakker En dan gaat het ritme in en de volgende 6.00 of 8.00 uur (snappen jullie het nog). Ik heb Als regel 1 slaapje overdag thuis (meestal ochtend) en de andere doet ze maar ergens onderweg ...ik vind dit een redelijke rrr...ik stel haar bloot aan prikkels maar laat haar er ook van herstellen. Soms gaan we ook 's avonds weg maar dan meestal naar mijn ouders en dan slaapt ze daar totaan 23.00 (krijgt nog avond voeding) en dan gaan we naar huis. Dus pas me wel aan aan haar schema (ga haar dan niet om 21.00 uur eruit halen). Ik vind veel thuis zitten niet goed voor kinderen (no offense) en te weinig structuur ook niet...
Dat is indd de vraag! Ik denk een combinatie van beiden! Ik houd zelf erg van RRR en dan breng ik dat automatisch over aan dl. Aan de andere kant schuif ik in het weekend wel regelmatig met haar slaapjes. Betekent soms dat ze niet of nauwelijks slaapt (eigenwijsje), maar ik wil mezelf en mijn kind niet alles ontzeggen om maar aan de vaste tijden vast te kunnen houden. Overigens probeer ik na zo'n rommelig dagje wel altijd een thuisblijfdag in te plannen. Dan kan ze lekker even bijslapen en weer in haar eigen omgeving rommelen.
Lijkt mij geen gevolgen te hebben hoor. S. was snel overprikkeld en ik MOEST dus wel rrr toepassen (niet qua tijd) nu middel ik. Eén slaapje in zijn eigen bed overdag is wel zo handig maar ik neem hem wel gewoon mee als we ergens heen moeten. Alleen ergens anders slapen gaat niet meer zo goed of ik moet echt bij iemand thuis zijn in het campingbedje. 's avonds laat ik hem liever ergens logeren (of in de toekomst een oppas) of ga ik liever MET hem ergens anders slapen. Hem 's avonds uit zijn bed halen en weer mee naar huis nemen wordt hij echt niet gelukkig van en verstoort zn (en onze) hele nachtrust...
Ik vraag mij nu wel af hoe oud je kinderen zijn...omdat je het hier al over bso hebt...das dus een kind van 4 of ouder...daarvoor hoef je toch niet veel thuis te blijven?
Wij hanteren hetzelfde systeem als bunchy eigenlijk. We gaan wel weg, wandelen/speeltuin/visite, maar plannen dat om alle slaapjes heen. Wij passen ons aan aan onze kinderen. Af en toe maken we een uitzondering, op speciale dagen zoals Koningsdag oid. Dan passen de kinderen zich aan aan ons, maar dat is maximaal 3 of 4 keer per jaar. Ik weet niet of het gevolgen heeft op de lange termijn als je geen RRR toepast. Onze baby heeft nogal veel behoefte aan structuur, dus voor ons heeft het wel gevolgen op de korte termijn als wij geen RRR hanteren
Ja. Wij ook zo..Ik denk stiekem dat alle baby's behoefte hebben aan structuur en rust in meer of mindere mate..