Gevolgen lange termijn geen RRR?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bunchy, 6 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit idd.
    Ik ben ervan overtuigd dat je flexibelheid van kinderen ook een beetje creëert, kinderen die vanaf het begin altijd meegenomen worden overal zullen hier beter mee kunnen omgaan als kinderen die alleen maar in hun eigen bedje worden gelegd bijv.
    Ik voed mn kinderen niet op via het oh zo belangrijke rrr systeem. Maar mijn kinderen staan wel centraal, ze krijgen genoeg liefde, voeding & veiligheid, dat vind ik veel belangrijker dan rust, regelmaat & reinheid.

2. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mooi verwoord, dit is in mijn ogen ook je kind echt centraal stellen, alles op verzoek en behoefte doen, hiervoor heb ik geen schema's nodig. Ik hen dagen dat ik de jongste nieteens uit de draagdoek krijg, nouja dat is dan maar zo,

3. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Dat ligt toch echt volledig aan je kind zelf. Eerste kind kan je bijv dagelijks overal mee naartoe slepen zonder problemen en tweede kind waar je zelfde mee omgaat als nr 1 kan er bijv totaal niet tegen met pech tegen al die prikkels en is dagen van slag en dan moet je wel aan rust houden.
    Bij huilbaby's adviseren kinderfysiotherapeuten je ook echt daaraan te houden.

4. Vladivostok

Vladivostok Actief lid

10 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Doe je hier niet precies hetzelfde als TO door je eigen methode tot beste te verklaren? Ja, het beste waarschijnlijk voor JOUW kind. Ik denk dat we beter ervan uit kunnen gaan dat de meeste ouders hun best doen en hun kind centraal stellen. Niet ieder kind heeft nu eenmaal hetzelfde nodig...

5. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor, ik zeg alleen dat in mijn ogen er belangrijkere dingen zijn dan de 3 r's en iedereen moet zij kind vooral opvoeden als die dat zelf wil, maar ik vind het van to nogal denigrerend overkomen dat ze zich druk maakt over wat van andere kinderen die niet zo worden opgevoed terecht komt, dan zou de halve wereld bestaan uit slechte mensen. En absoluut niet elk kindje heeft dezelfde behoefte ik kan alleen maar mijn mening erover geven.

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Op hun werk/studiedagen natuurlijk wel, maar ik hoop toch niet dat voor de meeste volwassenen elke dag ongeveer hetzelfde uitziet?

Ook niet qua volgorde? Dat je op je vrije dag (of als je niet werkt elke willekeurige dag) een vaste volgorde hebt van eetmomenten, rust momenten en activiteiten op een dag?

Toch??:$:$

7. tuc

tuc Niet meer actief

hoezo is dat vreemd...sowieso heb ik het ene niet gebracht als conclusie van het ander hoor. Maar meer als mededeling.
    ts probeert te stellen dat er ws niet terecht komt van kinderen die geen totale rrr opvoeding krijgen. Want haar schoonzus ' sleept de kinderen overal mee naar toe en ze vraagt zich af wat dat voor gevolgen heeft.

Ik geef aan dat ik niet 365 dagen per jaar thuis zit voor de kinderen maar dat die van mij overal op bed gaan en veel mee gaan op visite en dat wij hele sociale kinderen hebben die niet snel overprikkeld zijn (ze zijn immers wat gewend) en alles gezellig vinden.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ten eerste werk ik voltijds, dus ja, dan verloopt een dag grofweg hetzelfde. En zelfs in het weekend zit er toch een ritme in? Opstaan, ontbijt, iets doen, lunch, iets doen, eten, iets doen, slapen. Dat was toch ook ongeveer het dagschema dat Averlhach voorop stelde voor haar kind?

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Shakes reactie was op mijn stukje;
    En op mijn vrije dagen gaat het zo, maar ook de dagen dat ik werk. Ik ontbijt, lunch en diner elke dag en meestal heb ik 2x een tussendoor momentje. En aan het einde ga ik ook altijd weer naar bed.
    Ik doe dit niet elke dag op een vast tijdstip, maar dat is ook niet de definitie van regelmaat. Volgens mij en de dikke van dalen.

10. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    #70 Vlinderbloem, 7 mei 2015
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015
    Mijn oudste dochter had niets met RRR. Niks vaste volgorde, we gingen gewoon overal heen en ze sliep/at/speelde wel. De jongste had iets meer vastigheid en structuur nodig dus met haar gingen we iets minder vaak de hort op. Ze zijn inmiddels zes en negen en het zijn allebei lieve sociale meiden die zich goed aanpassen aan verschillende situaties. Ik denk dat het compleet van het kind afhangt. Je kunt niet zeggen dat ALLE baby's behoefte hebben aan structuur en rust (zelfs binnen een gezin kan dit dus verschillen), alleen omdat dat voor jullie zo werkt. :(

11. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    En dat is dus niet zo, zie mijn eerdere reactie ;).

12. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier RRR gaan toepassen bij de oudste omdat ze heel onrustig was en overprikkeld raakte. Met succes! Niet perse plaatsgebonden maar wel alles op en rond dezelfde tijd. Uitzonderingen van dagjes uit daargelaten. Dan lieten we haar wel om haar slaaptijd in de wandelwagen slapen. Ook bij de jongste houden we daar ook rekening mee. Ze slaapt overal bij iedereen en rustig nog 3 uur ook. Verder eten we tussen 17-17.30 uur omdat ze om 19u op zijn en dan naar bed gaan of al liggen. Ik moet zeggen dat de structuur mezelf ook rust geeft hoor 😉

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb het niet over de klok, maar over een vaste volgorde van de dag.
    En elk kind eet en slaapt ook elke dag, is DAT de definitie van rrr?

Want hierboven trek je het wel erg breed. Of is de interpretatie datgene wat mensen op dat moment zo uitkomt?

Een vaste volgorde bij een volwassene kan zijn: opstaan, douchen, ontbijt, koffie, tanden, aankleden, de was aan, boodschappen, koffie, opruimen, lunch, boek lezen, koken, eten, rondje fietsen, kopje thee, boek lezen, slapen.

En dat elke dag in dezelfde volgorde, zonder klok. Dat is de definitie van voorspelbaarheid en regelmaat, en daar reageerde ik op.

Als jouw definitie betrekking heeft op elke dag 3x eten en elke nacht slapen, waar gaat deze topic dan over?
    Ik neem aan dat alle kinderen daar uiteindelijk op uitkomen, hoe hun dag ook verloopt.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Misschien moet je mijn eerste reactie lezen. Daarin zeg ik al dat de definitie van regelmaat door mensen verschillend kan worden gezien.

IK vind dat regelmaat vaste volgorde van gebeurtenissen is, zonder klok. Ooit heeft een volwassene aan de term regelmaat de klok of tijd erbij bedacht, maar babys kunnen geen klok kijken.
    En dan kun je elke stap defineren of grofweg kijken. Maar, in mijn ogen, heeft (bijna?) iedereen een mate van regelmaat in zijn leven.

Waar dit topic over gaat? Een discussie zoals je vaker ziet. Waarin mensen iets vinden en dat beter vinden voor hun kind.

15. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Een klok? Daar kan mijn dochter nog niet op kijken? Wel uren ernaar. Mijn schoonouders hebben zo'n oude met een slinger ;)

Nee, even serieus. Ik volg het ritme van mijn dochter, maar we hebben wel regelmaat. Geslapen? Dan een schone luier. Niet vlak voor de voeding zoals bij de meesten, dan is ze veel te ongeduldig. Poepluier? Die wordt meteen verschoond . De nacht begint? Dan slapen in een pyjama en slaapzak etc.
    Maar we gaan ook wel eens een dagje weg. Dan slaapt onze dochter in de wagenbak. Gewoon wanneer ze moe is.
    Slapen is belangrijk voor haar. Te weinig slaap of slaap overslaan betekent een prikkelbare baby.
    Badje is meestal 's avonds , maar soms ook 's middags.
    RRR is er echt wel bij ons, maar niet volgens een heel strak schema. Je moet doen wat bij je kind past. Als dat een strak schema is, moet je dat doen. Past een 'losse planning', dan hou je die aan. Er is geen goed of fout, maar wel slecht 'luisteren' naar je kind

16. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ligt volledig aan het karakter van je kind. Ik hou er wel van dat ze in haar eigen bedje ligt tijdens het middagslaapje bv. Liefst s avonds ook in haar eigen bed. Maar die ene keer per maand dat dit niet zo is, gaat ze ook overal zonder problemen slapen. Ook in een onbekende slaapkamer.

Kind is super spontaan en extravert. Dus houden aan RRR, heeft niets te maken met plakken aan mama (zoals ik in een reactie op de eerste pagina las).

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Eerlijk gezegd vind ik dit bericht ook nogal uit de hoogte en aanvallend overkomen.......vooral door je laatste opmerking. ;)

Hier wel RRR, maar we slaan soms ook gerust een middagslaapje van F over. Daar kan hij gelukkig prima over.

Ik denk trouwens dat het er vooral op neerkomt dat je naar je EIGEN kind moet kijken en niet naar wat een andere OUDER doet! Volg je eigen kind. Is die gelukkig met de manier waarop je het doet, vaart zijn/haar gezondheid er wel bij, dan doe je het goed. En dan maakt het niet uit HOE je het doet, met of zonder RRR of een middenweg daartussen.

18. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Jurre is pas tien weken, dus heel lang kan ik nog niet meepraten... Ik geef BV op verzoek en ik volg hem. Zie ik dat hij overprikkld raakt door visite of drukte, dan trek ik me samen met hem terug of doe hem in de draagdoek. Maar we gaan wel gewoon weg of op visite, dan leg ik hem daar te slapen bijv.
    Ik ken ouders die zowat hun huis niet meer uitkomen en alles om de eet- en slaaptijden van hun kind heen passen. Want eten en slapen móet thuis gebeuren... Daar voel ik me niet prettig bij.

Ik denk dat je goed (en eerlijk) moet kijken naar het kind in kwestie en dat rust en duidelijkheid belangrijk is, maar ik denk ook dat flexibiliteit gezond is en dat je dat leert door met veel verschillende indrukken te maken te krijgen.

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Als ik verkondig op fora dat we naar Nederland gevlogen zijn toen onze dochter 10 weken oud was, dan valt iedereen over je heen want dat doe je niet. Waar wij wonen is het warm en spelen de kinderen tot 22.00 op straat (internationale compound dus ook veel Westerse kinderen) maar dat is blijkbaar ook not done in Nederland. Hoe vaak zie je hier wel niet topics verschijnen over "mijn buurkinderen spelen om 20.00 not op straat en Nu kan mijn dochter niet slapen" etc en vervolgens gaat iedereen heel eensgezind doen en is iedereen het erover eens "ja goh dat is echt wel laat" en "nou kinderen horen toch echt wel om 19.00 op bed te liggen" of "nou ja die ouders sporen toch al sowieso niet". En dat allemaal omdat er van de RRR wordt afgeweken en dat niet "hoort". Daar krijg ik gewoon jeuk van.

20. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Dat is ook vaak mijn eindconclusie op topics :D :)

Deel Deze Pagina