Gevolgen lange termijn geen RRR?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bunchy, 6 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat ligt denk ik ook aan het land waar je woont en wat daar gebruikelijk is. Naar mijn mening is het in NL redelijk gewoon dat er door (jonge) kinderen niet tot 's avonds laat op straat gespeeld wordt, al dan niet mede door ons klimaat. Vandaar dat velen dat niet als normaal bestempelen hier.

OT: ik denk niet dat het erge gevolgen heeft als er geen RRR gevolgd word. Het is maar net wat werkt voor jullie als gezin. En veel baby's hebben er nu eenmaal baat bij, maar er zijn er ook zeker die dit niet nodig hebben. Dan begrijp ik heel goed dat je flexibel bent en gewoon naar een verjaardag gaat of een dagje weg. Als je kind daar onrustig van word doe je dat gewoon minder snel.

Wij in ieder geval wel met dl. Zeker toen ze nog heel klein was had ze veel moeite met onverwachte afspraken/uitstapjes. Dit hebben we dan ook zo min mogelijk gedaan. Naarmate ze ouder werd konden we wat flexibeler zijn omdat ze er beter mee om kon gaan als het net wat anders liep dan normaal. Nu met zl merk ik opnieuw dat ook hij hier baat bij heeft, en dus volgen we nu ook zoveel mogelijk RRR.

Ik merk alleen wel dat hij er wel sneller aan went dan d, ik moet hem ook wel vaker mee nemen, ik kan niet zomaar afspraken verzetten aangezien dl ook naar het CB moet etc. Maar alsnog probeer ik er rekening mee te houden. Zo probeer ik rond zijn slaapjes thuis te zijn. Maar als ik thuis ben kijk ik niet op de klok wanneer hij 'moet' slapen. Ik volg wel wat hij aangeeft.

Bij de meeste volwassenen zie je toch een vorm van RRR in het dagelijkse leven, en ook een groot deel flexibiliteit. Ik denk dus niet dat een volwassene dit alleen heeft als hij/zij dit ook in hun opvoeding meegekregen hebben. Een mens is vaak toch een gewoontedier, daar voelen de meesten zich het prettigst bij, maar ons leven/onze maatschappij vraagt flexibiliteit van ons. En dus moeten we dit ook enigszins aanleren/aanwennen.

Dus wel of geen RRR zal denk ik niet uitmaken voor de toekomst, het is maar net wat bij je kind past.

2. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn ervaring is dat het ook van kind afhangt. Sommige kinderen hebben nu eenmaal meer structuur nodig dan anderen... Ook als baby al. Als het 'gevolgen' heeft voor je kind, als je dingen doet waar ze niet 'tegen' kunnen dat zit je meestal gewoon met een huilend dreinend kind ;) en maak je vanzelf weer andere keuzes. Het moet ook een beetje bij jezelf en je eigen leefgewoontes passen. Ik hou zelf bijvoorbeeld ook erg van vaste routines en leef daarom best 'op de klok'.

Mijn oudste konden we alles mee doen toen hij klein was, sliep overal, etc. Mijn middelste kon dat niet. Die raakte als baby al snel overprikkeld (=huilen, moeilijk slapen) en sliep nooit ergens anders dan in eigen bedje. Als vanzelf zijn we toen meer rust/regelmaat gaan inbouwen. Toen mijn zoontje ouder werd en zijn problematiek duidelijk werd, werd overprikkeling een groot probleem en zijn we nog veel meer van RRR moeten worden... Mijn jongste is redelijk flexibel, maar dus wel gewend aan RRR. Ik let goed op dat kinderen voldoende slaap krijgen, op tijd naar bed gaan, op tijd eten krijgen etc.

Een vriendin van mij is hier veeeeeeel losser in, doen dat heel anders en tja, zij heeft ook gewoon leuke kinderen ;). Dat past voor hun gewoon beter. Als het tot problemen zou leiden, dan had ze het vast wel veranderd...

3. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Wij zijn juist voor ruim een half jaar naar het buitenland vertrokken toen dl nog maar 6 weken oud was ;) En inderdaad, wat hier normaal is, is zeker niet overal normaal! Voor mijn dochter een jaar oud was had ze al zo'n 6 keer gevlogen .. tsja, dat zullen de meesten hier ook als not done ervaren. Als rrr bij jezelf past, dan moet je het gewoon doen. Maar schadelijk als je het niet toepast? Nee, dat zeker niet.

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Overigens voeden wij onze beide kinderen exact hetzelfde op. Hoofdzakelijk RRR, maar soms ook wel wat losser.
    Aiden is echter afwachtend, type kat-uit-de-boomkijker, niet zo sociaal.
    Finley daarentegen....is reuzesociaal en stapt op iedereen af. Nergens bang voor.
    Dus ik ben van mening dat sociaal zijn niet afhangt van het wel of niet toepassen van RRR. Het heeft mijns inziens meer met karakter te maken.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Nou ja, hier in nl vind ik het idd niet normaal als kinderen tot 22.00 uur buiten lopen. Is toch een heel ander ritme en klimaat. Het gemiddelde kind moet hier de volgende dag gewoon om 7.00 uur het bed uit.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Chebu: kinderen die hier zo laat rondhangen, doen geen middagdutje of siesta vaak en liggen dan wel in de schoolbanken te slapen. Niet zo gek dat men het er hier in NL dan redelijk eensgezind over eens is dat kids op tijd op bed moeten liggen?
    In klimaten waar meer zon is, kan dat gewoon wel, we hebben hier in NL daar echt het klimaat niet voor.
    En kinderen die tot 20.00 buiten spelen, daar spreekt niet iedereen schande van. Kinderen die tot een uur of 23 op straat hangen, dat is vaak het probleem in de topics die jij bedoelt.
    Heb zelf een aantal overbuurkinderen, die 's avonds zo lang rondhangen, maar dan wel om half 9 op school moeten zitten. Overbuurmeisje loopt regelmatig met ons mee naar school en klaagt ALTIJD dat ze moe is. Tja, ik weet wel waar dat van komt ;)

7. CestMoi

CestMoi Actief lid

6 jul 2014
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit. Onze familie woont ver en we gaan daar om het weekend naartoe. Dan slaat zoonlief zijn slaapje over maar heeft wel de tijd van zijn leven met al zijn neefjes en nichtjes. Thuis gaat hij zodra hij aangeeft moe te zijn naar bed. We zijn erg flexibel, wordt in de omgeving wel raar gevonden aangezien daar wel iedereen 19 uur is bedtijd hanteert. Tja, ieder zijn ding. Ons mannetje doet het goed, slaapt en eet overal en is ook über sociaal haha. Of het daar iets mee te maken heeft, geen idee.

8. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    De school van mijn kinderen begint om 08.00. Om 07.40 komt de schoolbus. School duurt tot 15.00 vanaf 6 jaar.
    Overigens liggen mijn kinderen gewoon op tijd op bed voor hier. Oudste zoon rond 20.30. Jongste zoon om 20.00. Maar in de weekenden wordt het dus later omdat ze langer spelen.

9. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier geen RRR hoor... ik leerde ze liever snel in het ritme mee,te gaan van het gezin want anders krijg je van die niet flexibele kids die meteen uit hun doen zijn als iets anders gaat dan normaal.

10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Overigens paste onze dochter zich ook aan aan ons ritme van de dag en dat betekent dat ze s middags ook mee moet naar zwemles of tennisles of naar de winkel en dat slaapjes worden uitgesteld of helemaal niet. Het kan gewoon niet anders. Ik kan mijn oudste kinderen niet thuishouden omdat baby moet slapen. Dus bepaal ik het ritme.

11. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ook al kan je niet anders, dat betekent toch niet dat het sowieso goed is?

Ik zou zelf oplossingen zoeken want de slaap voor baby's en jonge kinderen is gewoon heel belangrijk. Ooit gedacht aan een draagdoek zodat je dochter wel kan slapen als ze moe is?

12. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ja dat is natuurlijk ook zo. Wanneer je een tweede kind krijgt is het denk ik knap lastig om RRR volledig vol te houden, je kunt niet van de oudste verwachten dat hij/zij zich altijd maar aanpast aan de jongste. Dat vond ik overigens ook het moeilijk van een tweede kindje, de ritmes botsen vaak en dan zit je..

13. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Het verschilt per kind.

Als je de uren slaap kunt waarborgen als je erop uit gaat, dan lijkt het mij prima.

Als je kind te lang wakker is en slaapjes gaat overslaan door de drukte, dan zou ik niet weggaan.

Mijn dochter sliep niet buiten en niet makkelijk ergens anders. Zij had baat bij rust, nog steeds.
    Mijn zoon kon goed slapen in een draagdoek, hij kon wel vaker mee ergens naartoe.

Te vaak weggaan met jonge baby's vind ik niet goed, het gesleep en zo veel geluiden lijken mij niet rustgevend voor zo'n jong kind. Ik hecht daarom zelf veel waarde aan rust en voorspelbaarheid in het eerste jaar.

14. CestMoi

CestMoi Actief lid

6 jul 2014
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik merk wel altijd dat als we een drukke dag hebben gehad met weinig slaap voor zoonlief, hij dit altijd de dag daarna inhaalt met of een extra dutje of een langer middagslaapje. Omdat hij dit zelf prima regelt, kunnen wij het ons ook permitteren om 1x per week zo'n drukke dag te hebben.

15. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten

Kijk dat bedoel ik. Het is niet goed voor baby's. Houdt ze er wat aan over? Nee natuurlijk niet.

16. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Houdt ze er wat aan over? Tsja, slapen als je moe bent lijkt me in ieder geval gezonder dan wakker moeten blijven voor het heen en weer rijden naar clubs.
    Blijft een feit dat je groeit (ook juist je hersenen) en herstelt als je slaapt, dus dat zou voor mij een reden zijn om meer oplossingen te zoeken om haar slaap tegemoet te komen.

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat verschilt natuurlijk per kind.
    Hier zou dat echt niet gekund hebben, jongste ging compleet over de floss als die slaap miste, (ze sliep al erg weinig door de huilperikelen), maar er zijn zat kids die zich wel gemakkelijk voegen dan en dat prima aankunnen.
    Doorgaans merk je aan je kind wel of iets goed is of niet. Op basis van je eigen ervaringen bij je eigen kind kun je alleen niet zeggen dat iets niet goed of wel goed is voor alle kinderen.

18. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Precies dat toontje. Uiteraard weet ik wat voor mijn dochter het beste is. Misschien gaat ze wel daarna naar bed. Of vroeger in de avond of of. Mensen die fervent RRR aanhangen zoals Carino zijn volkomen overtuigd dat kinderen die flexibeler leven niet goed groeien of slaaptekort krijgen.Dat is precies wat Bunchy ook vraagt.

FYI met mijn dochter gaat alles goed hoor. Maak je maar geen zorgen dat ze niet slaapt omdat de grotere broers moeten sporten etc.

19. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

Dit vind ik eerlijk gezegd een nare post en met ,ik ben het met Chebu eens, een toontje. Carino, jij weet wat goed is voor JOUW kinderen. Wat voor andere kinderen geldt weet je niet. Mijn oudste kon prima tegen weinig slaap en veel prikkels. Je kunt gewoon geen algemeen geldende regels toepassen op baby's. Ja eten/drinken, slapen, liefde. dat is wat ze allemaal nodig hebben. In welk jasje dat gegoten wordt is voor ieder kind verschillend.

20. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Als een baby langduring wakker gehouden wordt kan dit inderdaad de fysieke en mentale groei nadelig beinvloeden. Als een baby overdag af en toe een (deel van het) slaapje mist, haalt zij/hij het vrijwel altijd op een ander tijdstip wel weer in. Er moet echt wel wat meer dan een paar autoritjes gebeuren, wil het de groei nadelig beinvloeden...;)

Als wij weer eens zo'n dag hebben dat mn babydochter haar slaapjes niet goed kan afmaken of beginnen, slaapt ze bijna altijd gewoon een uurtje extra de volgende nacht (uitslapen) of ze slaapt de volgende dag gewoon wat meer. Een baby heeft er ook wat aan als haar oudere broertjes zich lekker kunnen ontplooien en lekker in hun vel zitten, doordat ze kunnen gaan sporten. Ik ben van mening dat het nadelige effect van veel thuiszitten op oudere kinderen soms sterker is dan het nadelige effect van iets meer chaotische slaapjes op bepaalde dagen voor een baby (in ieder geval bij ons).

Deel Deze Pagina