Ik ben echt normaal gesproken geen azijnpisser als het gaat om vuurwerk, maar ik ben benieuwd of dit nu aan mij ligt: Worden die knallen nou elk jaar harder, of lijkt het maar zo? Ik woon dan wel tussen flats, waar door het nog allemaal eens even lekker door kan knallen, maar met een puberbuurjongen die van deze klappers in de flattuin gooit... Nouja, mijn zoon slaapt dus niet zo makkelijk meer (hij vind vuurwerk een beetje eng en dan vooral het vuurwerk met dit geluid). Maar als dit zo elk jaar door blijft gaan dan snap ik dat ze het uiteindelijk toch echt gaan verbieden. Dit zijn geen klappertjes meer, maar regelrechte granaten lijkt het wel.
Nou dit vuurwerk is zeer waarschijnlijk ook verboden, want legaal vuurwerk is nog niet te koop. Dus een verbod zal weinig uithalen.
Volgens mij worden ze harder. De knallen zijn echt niet leuk meer. Wij hebben een hond die bij elke knal aanslaat, ze haat vuurwerk, dus het mag van mij allemaal wel weer voorbij zijn. Vanmorgen schrok mijn dochter van een knal en de hond reageerde er ook op dus dat stookt elkaar lekker op 😫
Ja ik vraag mij serieus minstens 5x per dag af: was dit vuurwerk of een granaat/bom/schoten... Krijg er soms de kriebels van, zo hard zijn de knallen hier
Wij wonen tegenover een containerhangplek speciaal gecreerd door de gemeente zodat jongeren daar kunnen hangen, chillen etc. En sinds deze week worden in die containers vuurwerk afgestoken de klappen zijn gigantisch. Gelukkig slaapt mijn dochter er doorheen maar anders was ik wel flink pissig geworden erover. De klappen zijn niet harder geworden dan vorig jaar. (gelukkig)
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar één van de redenen dat er sowieso over een eventueel verbod gesproken wordt is o.a. door de vele vuurwerkslachtoffers per jaar en het overlast wat het veroorzaakt. Nu heeft dat inderdaad ook veelal te maken met opgeschoten puistenpubertjes die graag dingen op willen blazen met illegaal vuurwerk, maar goed...
Ze zouden niet alleen de tijd korter moeten maken, maar ook een minimum leeftijd waarop het afgestoken mag worden (mijn voorkeur: vanaf 21). Voor kinderen tot 18 de regel dat als ze betrapt worden dat niet alleen zijzelf een haltstraf krijgen, maar er ook voor de ouders iets tegenover staat. En uiteraard ook een verbod op het gebruik van vuurwerk als je meer dan twee glazen alchohol op hebt. Ik denk dat je veel leed kunt voorkomen als je geen pubers en dronken lefgozertjes met vuurwerk laat spelen.
Ik ben naar een dorp verhuisd en heerlijk wat een rust. Je hoort weleens vuurwerk maar je word er gelukkig niet mee kapot gegooid! Nu hopen dat we oud & nieuw ook gewoon rond half 1 weer kunnen slapen en we niet tot 3:00 uur wakker liggen.
Was mij ook al opgevallen. Ik zit steeds tegen het plafond door die harde knallen. Ik heb ook echt een hekel aan dat knal vuurwerk. Ik ga op 31 dec. de straat ook echt niet op.
Dat landelijke verbod gaat écht niet werken. Wo dr een regelrechte ramp. Vuurwerk wordt dan juist uit buurlanden gehaald zoals Polen, Duitsland en België, en aangezien er bijna tot geen grenscontrole is is de pakkans minimaal. Dan wordt er overal stiekem afgestoken en wat er dan wordt afgestoken is allemaal illegaal en voldoet niet aan de NL eisen. Vuurwerk is zo slecht te handhaven. In België kan je het hele jaar door vuurwerk halen dus je kan het elk moment ch jaar in huis halen.
Was mij ook al opgevallen! Ik kan mij niet herinneren dat de knallen die ik nu heb gehoord even hard zijn als vorig jaar. Laatst schrok ik om half 3 wakker, het leek wel een bom!
De tijd is al korter gemaakt en de verkoopdagen ook. Voorheen was het 28-31 dec en 31 dec vanaf 10:00 Nu is het 29-31 en vanaf 18:00 uur. Echter hebben mensen hier gewoon schijt aan. Ook is het niet altijd alleen maar een HALT straf...
Dat idee heb ik nou ook. Vind die harde knallen sowieso niks en hartstikke overbodig. Wat mij betreft gewoon wat siervuurwerk de lucht inknallen van 00:00 tot 00:30 en klaar.
Cat 1 vuurwerk is trouwens het hele jaar te koop en is legaal. Ik moet wel zeggen, dat zijn grondbloemen, knalerwten en trektouwtjes enzo, dus daar zullen de harde knallen niet van komen neem ik aan haha.
Ik ben trouwens ook tegen een verbod hoor. Ik vind siervuurwerk veel te leuk en het hoort natuurlijk wel gewoon bij Oud&Nieuw. Die klappers mogen van mij alleen de boom in .
Ben blij dat wij het in belgië vieren dit jaar. De knallen zijn wel harder ja, maar het vuurwerk is ook vele malen mooier dan de softe troep wat ze hier afsteken.
Ik ben faliekant tegen een verbod op particulier afsteken van vuurwerk. Ben dus pro-vuurwerk. Maar.....zelfs ik word nu zot van die knallen, vooral midden in de nacht. Hier afgelopen nacht telkens harde knallen. Finley is erg ziek en sliep eindelijk.....KNAL! Vervolgens kon ik weer een huilend jongetje troosten.
Ik heb er gelukkig geen last van. Ik ben niet schrikachtig dus bij een harde knal vlak voor mijn deur denk ik alleen maar "gelukkig nieuwjaar". Ik schrik er niet van. Hoewel ik laatst wel even heb gekeken of ze het niet in mijn tuin gooien, de knallen zijn soms zo hard dat het lijkt of ze recht onder mijn raam zijn (en ik heb best een grote voortuin dus dat zou echt betekenen dat ze het richting mijn huis gooien). Maar er lagen geen restanten van vuurwerk dus gelukkig is dat niet zo. Een verbod helpt niets want al die enorme knallen en dat levensgevaarlijke vuurwerk is illegaal. De meeste vuurwerkslachtoffers vallen ook door illegaal vuurwerk. En tja, je ziet hoeveel mensen zich er iets van aantrekken dat dat vuurwerk verboden is... Het gaat pas zin hebben als er extra op gecontroleerd wordt. Die knallen maken zoveel herrie dat je mij niet kan wijsmaken dat de politie niet kan controleren op mensen die te vroeg illegaal vuurwerk afsteken. Kwestie van op de knal af rijden... Ik ben voor vuurwerk met oud & nieuw, ik vind het geweldig en steek zelf ook af. Betere controle op illegaal vuurwerk en inderdaad een minimumleeftijd zou een goed idee zijn. Maar dan moet er wel écht gecontroleerd worden. Mensen die wel verantwoord met vuurwerk om kunnen gaan moeten dat gewoon kunnen blijven doen vind ik.