Hoi, Ik vraag me het volgende af: Wat zijn de exacte gevolgen van erkenning? Ik kan het op internet nergens vinden. - Op het moment dat een kind erkent wordt door zijn/haar vader, krijgt hij dan ook ouderlijk gezag (voogdij)? - Kan de vader in geval van erkenning aanspraak maken op een bezoekregeling, of ouderlijk gezag, als de moeder hier geen toestemming voor verleent? Alvast bedankt...
Wat zijn de gevolgen indien het kind wordt erkend? Bij erkenning ontstaat tussen de vader en het kind een juridische band, ook wel familierechtelijke betrekking genoemd. Hieruit vloeit ondermeer een onderhoudsplicht voort, maar ook bijvoorbeeld een recht op een nalatenschap. Door erkenning van het kind of erkenning van de ongeboren vrucht ontstaat voor de ongehuwde vader niet van rechtswege ouderlijk gezag over het kind. Daarvoor kunt u bij de rechtbank een verzoekschrift indienen. Hiervoor is bij de griffie het formulier 'Verzoek tot het gezamenlijk uitoefenen van het gezag over een minderjarige' verkrijgbaar. Het verzoek om belast te worden met het gezamenlijk gezag moet door u beiden ondertekend worden. Bovendien moeten in het verzoek uw namen en adres(sen) opgenomen worden. Dit heb ik op de site van justitie gevonden. Waarschijnlijk kan jij door ook wel meer antwoorden vinden op je vragen. Succes ermee!
Een vader krijgt dan niet automatisch het gezag, dit moet je nog aanvragen na de geboorte. Wel heeft hij recht op een bezoekregeling in het geval jullie uit elkaar zouden gaan. Als hij het kindje erkend heeft moet hij ook alimentatie gaan betalen. Als je geen toestemming zou geven voor het gezag zou hij het wel kunnen aanvechten bij de rechter aangezien hij officieel als vader gezien wordt.
Oke, bedankt voor jullie reacties. Heeft iemand ervaring met het laten erkennen na de geboorte? Veel gezeur? En hoe zit het dan met de achternamen, ik las dat iemand tenminste 3 of 5 jaar zorg gedragen moet hebben voor een kind eer dat de kleine ook de achternaam van die persoon kan dragen?
hoi toen mijn zoontje van 7 werd geboren was ik alleenstaand en toen hij 11 maanden oud was heeft zijn vader hem erkent we gingen na het gemeentehuis de ambtenaar vroeg mij toestemming en gelijk vroeg hij welke achternaam hij moest hebben dus dat word gelijk geregelt met het erkennen en kost voor de eerste keer helemaal niks als ik hem mijn naam zou willen geven nu dan kost het wel geld omdat het al een keer veranderd is hoop dat mn antwoord voldoende is het is anders als je kind geboren is in een huwlijk.prtnerschap of als je samen hebt gewoont dan kan je gelijk erkennen en achternaam doorgeven maar zelfs al had de melkboer mn kind erkent dan had het nog zijn achternaam kunnen dragen als ik het wou , als je kind al erkent is en je dan de achternaam wil veranderen dan moet je idd 3 jaar samen met iemand een relatie hebben wil je je kind zijn achternaam geven
Bij geregistreerd Parnerschap en huwelijk staat de vader meteen genoteerd als vader. Bij een samenlevingscontract of samenwonen niet enmoet hij het kind erkennen. Als hij dit niet tijdens de zwangerschap doet kan hij het kindje ook niet aangeven en krijgt het kindje automatsch jouw achternaam. Lijkt me nogal verwarrend voor en kindje als hi na 3 jaar wel erkend wordt en ineens een andere achternaam zou krijgen. Het makkelijkste is dus om het kindje te erkennen tijdens de zwangerschap voor zowel kindje, vader en jezelf.
dat is inderdaad makkelijk als je een relatie hebt met de vader in mij geval was de vader er vanaf dag 1 zwangerschap vandoor gegaan en na de bevalling wou hij contact met zijn kind en dus heeft hij het toen alsnog erkent en hadden wij geen relatie
Ik en nu mijn man hebben dit gehad zijn ex wilde 5 jaar lang niet scheiden en wij hebben in de tussentijd een zoontje en een dochtertje gekregen toen ons dochtertje geboren was hadden wij het dus weer dat hij zijn eigen kids niet kon erkenen. En het stomme van alles is dat zij in de tussentijd ook een kind heeft gekregen en daar zijn wij nu nog mee bezig omdat kindje van zijn naam af te krijgen. dat kindje heeft zijn achternaam gekregen omdat 1. ze nog op papier getrouwd waren en 2. omdat de eerste kinderen zijn achternaam hebben. onze kids hebben eerst mijn achternaam gekregen en toen de scheiding eindelijk erdoor was zijn wij gelijk naar het gemeentehuis gegaan omdat hij ze dan kon erkennen met zijn scheidingsformulier. De kids hebben gelijk zijn achternaam gekregen. maar het was wel idd dat ik dan via de rechter een gezagzaak moest aanvragen. dus toen wij nog niet getrouwd waren en er zou mij wat overkomen dan zouden mijn ouders de kinderen toegewijzen krijgen. Nu zijn wij getrouwd dus volgens mij als mij dan wat overkomt worden ze gewoon aan hem toegewezen. groetjes tomnaat
Thnx voor de info! Heb daar zelf ook baat bij. Want ik heb wel een relatie met mijn vriend, maar we wonen apart. Hij in Amstelveen en ik in Almere. Van mij mag me vriend ons kindje wel erkennen maar wil dat het de achternaam van mij draagt. Maar m'n vriend vind dat als hij ons kindje erkend, hij/zij de achternaam van hem moet krijgen. Maar wil dit niet, want zo lekker loopt onze relatie nou ook weer niet echt. Wie kan mij hierover advies geven, wat ik in deze situatie moet doen. Greetz
Als hij het kindje niet erkend heb je geen recht op alimentatie. Ik vond het vanzelfsprekend dat onze kinderen de naam van vader kregen, we woonde samen en als we ooit zouden gaan trouwen zouden we dezelfde achternaam krijgen. Trouwen zit nog steeds in de planning als je 3 geboren en ouder is. Wat ik in jouw situatie zou doen... Weet het eigenlijk niet. Jammer dat jouw vriend zich zo opstelt maar snap wel dat hij graag wil dat het kindje zijn naam draagt.
Ik heb ook geen relatie meer met de vader van mijn kind (nog voor ik ontdekte dat ik zwanger was had ik het uitgemaakt), maar hij heeft wel het ongeboren vrucht erkent. En na overleg heeft het mijn achternaam gekregen, kwestie van compromissen sluiten. Ik wil alleen nog wel bij de rechter een aantal dingen vast laten leggen, je praat immers over 18 of 21 jaar "verantwoording" (tuurlijk gevoelsmatig een leven lang) en je weet immers niet hoe de situatie (andere relaties) over 5 jaar is of zo. Als je het niet bij de rechter laat vastleggen is het niet rechtsgeldig. Wens je in ieder geval succes toe.