Gevolgen zoontje stoppen peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door aardbei1707, 23 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou de tijd dat hij daar is ook langer maken. Met een uurtje kan je ook niet echt wennen he.

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier gaan kinderen met 2,5 naar de kleuterschool, en toch zijn ze helemaal kind. Ik begrijp het punt denk ik niet helemaal?

Shakes vindt dit leuk.
  3. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Maar dat moeten ze toch niet? Je schrijft ze “ kinderen gaan met 2,5 naar school en zijn helemaal kind. Dat is een oordeel over alle kinderen. En kinderen zijn zo verschillend, zijn net mensen;) Ik ga geen discussie aan over wat kind zijn is. Denk dat dat ook een stukje cultuur en gewenning is. Ik persoonlijk zou het heerlijk vinden als mijn kind tot zes jaar lekker thuis en om de deur kon doen en laten waar hij of zij zin aan heeft. En waar ze beter of slechter van worden zal ook per kind verschillen. Het gevoel vroeg te moeten beginnen met kleuterschool, omdat dat zo hoort, maar dat eigenlijk tegen je gevoel ingaat als ouder, dat vind ik jammer.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier ook zo opgebouwd hoor.
    Zoontje was nl het grootste deel ban de tijd aan het huilen

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Natuurlijk zijn niet alle kinderen hetzelfde. Maar de maatschappij evolueert enorm snel. Vroeg kleuteronderwijs is daar een deel van. Ik zie niet in wat tot 6 jaar thuishouden 'en alles doen en laten' voor nut heeft voor het welzijn en de ontwikkeling van mijn kind. Misschien was dat vroeger zo, maar de tijden zijn echt veranderd. Ik proef daarom wat nostalgie in je tekst. Ik ben opgegroeid in een dorp met boerderijen en velden. Wij wonen nu in een kleine stad en dus staan mijn kinderen niet elke dag oog in oog met een koe. Maar is dat dan jammer? Is dat dan minder? Nee daar geloof ik niets van. Ik voed liever realistisch op, met beide benen in de maatschappij van nu.

En als ik zie hoe ze het naar hun zin hebben op school en hoe ze helemaal spelenderwijs van alles leren, weet ik wel waarom ik kleuteronderwijs zo'n goed idee vind.

Shakes vindt dit leuk.
  6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.344
    10.309
    113
    Waarom zo kort laten wennen? Hier was het tussen 8 en half 9 brengen, 15 min mag je blijven. Deeerste paar weken ging super en daarna drama, het besef dat je echt weg bent. Hij ging 2 keer in de week en dat van 8 tot 12. Eenmaal op de peuterspeelzaal was het huilen en zo erg dat hij er van ging spugen.

We hadden met de leidsters afgesproken dat we de afscheid kort hieldem em de juf hem overnam. Samen zwaaien en klaar. Soms huilde hij wel ruim 1uur heel hard. We hadden een afspraak dat als het na 1.5 nog niet ging we hem kwamen halen. Uiteindelijk een week of 5 geduurd dus 10 dagen 4 uur per keer.

Tot nu toe 1 keer op moeten halen omdat hij ziek was geworden. Met 1.5 daar blijven blijft hij in een negatief spiraal, tegen de tijd dathij fijn zou kunnen spelen moet hij naar huis dus krijgt weinig tot geen leuke dingen mee.

Ik zou dus zeker nog blijven, zorgen dat hij een leuke ervaring krijgt. Wij zijn blij dat we niet zijn gestopt (hebben we ook over nagedacht) vandaag vroeg hij of hij ook naar school mocht. Sinds 1 week speelt hij intensief met 2 kindjes en heeft nu veel plezier.

7. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik herken het niet in die zin dat mijn dochter probleemloos naar zowel peuterspeelzaal als sinds kort naar het kinderdagverblijf gaat, maar mij is toen ze net ging starten verteld dat ze gemiddeld zo’n 6 weken (2 ochtenden) per week nodig hebben om te wennen. Ik zou zeker niet stoppen na zo’n korte tijd, en wat anderen al zeiden: de tijd laten vol maken, zo kan hij ook wennen aan de structuur van de ochtend, de rituelen en ‘vastigheden’ en de kinderen leren kennen. Zeker niet opgeven hoor! De leidsters gaven hier aan dat zelfs de kindjes die het heel moeilijk hebben na verloop van enkele weken hun draai vinden.

8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    In de tijd dat onze kinderen gingen is er 1 meisje dat toch gestopt is omdat ze het niet naar haar zin had.
    Maar die keuze was denk ik wel net anders gekozen. Dat meisje ging ook al 2 dagen naar het kinderdagverblijf namelijk, waar ze het fijn had. En moeder leek het een leuk idee om dan nog 1 ochtend peuterspeelzaal te doen omdat ze dat misschien leuk zou vinden en al wat meer op school lijkt etc. Maar het ging totaal niet, kindje kon niet wennen.
    Maar ze ging natuurlijk wel nog gewoon naar het kinderdagverblijf dus wat betreft het al wennen aan andere kindjes, op een krukje in de kring zitten etc. dat had ze toch al. In dit geval ging het vooral om de 'leuk' en dat was het dus niet.
    Eigenlijk in alle gevallen wordt er gekozen om door te zetten denk ik. Juist omdat het goed zou zijn om te wennen voor als ze naar school gaan.
    Ik zou denk ik zelf nog even doorzetten maar dan wel het afscheid heel kort houden. Wel heel bewust, vantevoren ook uitleggen, jas ophangen, overdragen aan de juf, dikke kus, dag zwaaien, ik kom je straks halen, en gaan. Misschien dat hem dat beter helpt.
    Als dat nog niet zou werken, evt eraf halen. Maar dan weet je dat je er ooit nog een keer doorheen moet.
    Toch kan het ook zijn dat dat werkt. Dat hij er dan beter voor open staat, het leuke ervan in ziet. Veel minder moeite heeft met afscheid nemen.
    Ik denk alleen dat er weinig mensen ervaring mee hebben. Hopelijk reageert er nog iemand.
    Wat hoop je eigenlijk dat diegene als reactie geeft? Dat het een goede keuze was?
    maar dan.....daarna gewoon met 4 naar de basisschool?

9. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.246
    681
    113
    Degene kan me een prive berichtje sturen als ze toch gestopt zijn met peuterspeelzaal.
    Ik ga dit topic laten sluiten ik wilde alleen maar ervaringen horen.

10. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.277
    2.978
    113
    Op verzoek van TS gesloten.

Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl

Deel Deze Pagina