Gevraagd : Algemene Tips!

Discussie in 'De bevalling' gestart door sill, 4 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sill

sill Bekend lid

28 jul 2010
    621
    0
    16
    Mama in spé :)
    At Home
    Bedankt voor jullie reacties! Ben al een stuk wijzer geworden..
    Ik ben van plan om het allemaal over mij heen te laten komen. We zien het allemaal wel! Zolang mijn kleine held maar gezond te wereld komt!

xxx

2. Alita

Alita Niet meer actief

succes alvast!!

3. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Nou, dat vond ik ook. Je krijgt van alle kanten tips/adviezen, boeken etc. over de zwangerschap t/m de bevalling. Maar de tijd daarna.... dan moet je het een beetje zelf uitzoeken m.b.v. internet uiteraard en kraamhulp en mensen om je heen, maar toch...
    Zo is mij nooit verteld dat ik moest koelen op de plek waar bij mij een knip is gezet. Ik heb een enorme zwelling gehad en kon dagenlang niet zitten van de pijn. Maar goed, dat weet ik dus nu. Dus mocht ik weer een knip krijgen dan ga ik meteen koelen! ;)

4. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik heb met de weeën van 3cm tot t/m 6 cm onder de douche gezeten met de straal op mijn rug. Het hielp iets, maar goed de pijn werd natuurlijk wel gewoon erger. Eenmaal eruit ben ik er ook niet meer onder gegaan. Dat lopen en uit- en aankleden zag ik echt niet meer zitten ;)

Maar voor die twee uurtjes dat ik eronder zat hielpt het wel iets.

5. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    #25 maanvrouwtje, 12 jan 2011
    Laatst bewerkt: 12 jan 2011
    Hou er rekening mee dat je bevalling soms heel anders loopt dan je verwacht! Maar je schrijft ik zie het wel, dus dat lijkt me een prima instelling.

Van te voren baalde ik dat ik geen bad had, leek me heerlijk tijdens de weeen in bad te liggen. Ook wilde ik thuis bevallen. Ik had een beetje laat door dat ik weeen had (die harde buiken deden wel erg pijn!), toen de verloskundige kwam moest ik direct naar het ziekenhuis ivm meconium in het vruchtwater. In het ziekenhuis mocht ik direct persen, en daar was de kleine al. Het ging mij achteraf te snel, had er meer van willen genieten (hoe raar dat ook klinkt voor sommigen). Mijn idee over een thuisbevalling, lekker warm douchen etc ging dus mooi niet door. Een pufcursus heb ik niet gedaan, en geen spijt van gehad, de verloskudinge gaf mij prima aanwijzingen, alles ging eigenlijk vanzelf.

Succes alvast, ook met de laatste loodjes!

NB Na mijn knip had ook niemand mij verteld dat ik moest spoelen met water nadat ik naar het toilet geweest was. Gevolg>>> ontsteking van de hechtingen wat pijnlijker was dan de hele bevalling. De hectingen zaten heel strak en ze wilden ze in eerste instantie niet 1tje doorknippen, heb ik het zelf maar gedaan, wat een opluchting!! Ook wilden de oplosbare hechtingen niet oplossen, na 3 maanden kwamen ze nog naar buiten drijven. Dus tipje bij een knip/ inscheuring: veel spoelen en zn soda badjes en idd koelen!!!

6. Daphne B

Daphne B Bekend lid

26 feb 2008
    593
    0
    0
    import-brabo
    In het ziekenhuis kan je ook douchen, ik vond het in ieder geval erg lekker en heb werkelijk uren onder de douche gestaan. Klein nadeel is dat je haar gortdroog wordt dus ik neem voor de volgende een lekker haarmasker en badmuts mee, dan zie ik er niet meer zo uit als een vogelverschrikker na de bevalling:p
    Nu hoop ik in het kraamhotel te kunnen bevallen, daar hebben ze een bad en dat lijkt me ook wel wat om de weeen in op te vangen.

Tja, tips?
    Ik ben ongeveer net zo lang zwanger als jou en merk dat ik toch aardig onrustig begin te worden, echt nesteldrang. Wat mij goed helpt is lijstjes maken met dingen die je moet doen/hebben en er ook een agenda bij maken met wannéer je dat moet doen/hebben. Dat geeft me veel rust.

Ik ben trouwens al begonnen met de vluchttas, heb van die reisverpakkingen toiletartikelen gekocht dus dat kan zo mee. Van sommige dingen maakt het niet uit als je ze dubbel hebt en alles wat je alvast klaar kan zetten is mooi meegenomen ;)

Oh, het klinkt gek maar gekneusde witte kool bladeren werken echt super tegen stuwing! Toen bij mij de boel zowat op ontploffen stond wilde ik zelfs dat soort bakerpraatjes wel proberen maar het was echt een uitkomst en hielp nog beter dan icepacks. Straks leg ik alweer een kool in de koelkast klaar.:D

7. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Voor je vluchttas: rietjes. Bij de eerste kreeg ik uiteindelijk een ingeleide bevalling vanwege zwangerschapsvergiftiging. Dan lig je dus echt aan het bed gekluisterd (niet aan te raden, maar weinig keus). Ik vond het heel fijn dat manlief een rietje in de beker water had. Even wat drinken tussen de weeen door gaat dan een stuk makkelijker/sneller.

Verder wat de anderen ook zeg: vertrouw op je gevoel. Bij de tweede begon het als een keurige thuisbevalling. Eerste gedeelte de hele tijd in beweging, rondlopen, tijdens een wee leunen op de bank, daarna weer verder. Middelste gedeelte (4 tot 8 cm denk ik) onder de douche. Dat hielp bij mij uitstekend. Tussendoor nog een keer geprobeerd op bed op te vangen, maar dat was geen succes. Zijligging was overigens wel beter te doen dan rugligging voor mij. Daarna er onderuit en spontaan braken mijn vliezen. Helaas vlotte het persen niet, dus mocht ik alsnog naar het ziekenhuis.

Nog even over je vluchttas. Houd het beperkt. Een setje kleding voor jezelf, setje voor je kind (50/56 en evt 62), babymutsje, sokken, compact fototoestel, enz. Zoek ook eens op internet. Er zijn allerlei lijstjes in omloop.

Maar let op dat de tas niet te groot is, anders moet je die thuis laten als je in de ambulance naar het ziekenhuis moet (en dat is echt niet leuk hoor!).

Heel goed dat je het lekker op je af laat komen.

Inderdaad erg belangrijk om meer te weten over de kraamweek. Dat was voor mij (bij de eerste) ook een complete nare verrassing. Vooral de pijn door de knip en de stuwing. Als ik dat van te voren had geweten had ik me er op kunnen voorbereiden.
    Dit heb ik ook nagevraagd bij mijn vk, maar zij vertelde dat ze daar niet zo snel wat over vertellen, omdat vrouwen dan niet meer durven te bevallen uit angst voor de kraamperiode. Dat geldt misschien voor sommige vrouwen, maar voor mij was het wel beter geweest (achteraf gezien dan tenminste).

Bij de tweede heb ik wel een goede kraamweek gehad, maar ja, toen had ik me al op het ergste voorbereid ;)

Succes met de laatste weken. Je loopt maar een paar weekjes voor op mij en ik ben er ook al druk mee.

8. sill

sill Bekend lid

28 jul 2010
    621
    0
    16
    At Home
    Thanks voor de lieve berichten!

Ik ben al een stuk wijzer geworden door de reacties!
    Dit is mijn eerste keer, dus ondanks dat ik er erg naar uit kijk vind ik het ook erg spannend! Ik zit momenteel ook thuis met een extra lang zwangerschaps verlof doordat ik bij mijn vriend ben ingetrokken in December. Ik woonde in brabant en hij in zuidholland, ik nu ook! :D

In mijn tijd doe ik veel research om te kijken wat ik kan verwachten van een bevalling en daarna. Maar de verhalen zijn zo verschillend dat je je nergens op voor kan bereiden, dat blijkt maar weer.
    Toch ga ik enkele tips opvolgen als in proberen te ontspannen, hechtingen koelen e.d. Verder laat ik het over mij heenkomen.

Liefs,
    Sill

9. soley

soley Actief lid

11 jul 2010
    332
    0
    0
    Noord Brabant
    Haha klopt, mijn dochter had al in het vruchtwater gepoept, en kwam bijna al poepende ter wereld, soooo dat stonk!! En toch ruik je zelfs dat niet eens... de kraamhulp zei dat later.

In bad vond ik enerzijds heel ongemakkelijk met de weeen opvangen, maar wel heel praktisch, ik ging in een uur van niks naar 9 cm zonder dat dat eigenlijk echt pijn deed.

Ik had vanaf het begin van de bevalling bloedverlies, best veel. De vliezen zijn gebroken maar dat hebben we nauwelijks gemerkt (waarschijnlijk tijdens een wee, op de bank, twee seconden voor de vk aanbelde). Ook was door het bloed niet te zien dat ze in het vruchtwater gepoept had. Als je aan de wandel gaat en je vliezen zijn nog niet gebroken is het misschien handig om een lichte handdoek binnen bereik te houden, dan kun je nog wat opvangen. Of een maandverband indoen, maar daar was hier geen beginnen aan.

Ik zie het wel is een prima instelling trouwens! Ik was uitgegaan van een ziekenhuisbevalling, maar ach, als het heel snel gaat, je weet het nooit. Nee inderdaad, is een thuisbevalling geworden wat eigenlijk niet had gemogen gezien het meconium in het vruchtwater. Moest nog bijna alsnog naar het ziekenhuis omdat de placenta er niet uit wilde, maar dat gebeurde op het nippertje alsnog (ambulance kon rechtsomkeert maken). Laat het maar gewoon komen zoals het komt, ik denk echt dat dat het beste werkt. En succes alvast!

10. naomi123

naomi123 VIP lid

22 mrt 2009
    8.840
    0
    0
    gastouder en verkoopster dierenspeciaalzaak
    alvast suc6!!

wat bij mij goed hielp is gewoon luisteren naar je eigen lichaam. ik had geen cursus of iets gevolgd en heb daar ook geen spijt van. ik moest de weeën opvangen zoals ik wilde, ik vond het fijnste hangend of zittend, liggend lukte mij echt niet en lag dan ook te kronkelen van de pijn....
    laat het inderdaad maar over je heen komen! ik wilde graag thuis bevallen, uiteindelijk ben ik toch poliklinisch bevallen. (wilde pijnstilling dus naar het zkh, daar aangekomen was ik binnen 10 minuten van 4 naar 8 cm gegaan dus kon geen pijnstilling meer krijgen).
    het persen gaat vanzelf als je persweeën krijgt.

toen mijn vliezen gebroken waren had ik trouwens een kraamverband in een luier gelegd en die in mn onderbroek hihi, dan wist ik zeker dat alles droog bleef!

mijn tip met hechtingen is: plas onder de douche ;)
    doordat de sproeier er op staat (niet er recht op zetten dat doet pijn) spoelt je urine gelijk weg en prikt het niet zo. ik vond dat heerlijk want het kan best prikken aan je hechtingen!!

11. sill

sill Bekend lid

28 jul 2010
    621
    0
    16
    At Home
    Hee!

Als ik over het algemeen pijn heb, als in buikpijn - hoofdpijn of spierpijn ga ik graag onder de douche of in bad. Alleen als je weeen heb en ik ga hier thuis in bad ( is een groot luxe bad ). Kom je er dan nog wel een beetje uit? :p Haha, vriendlief zal gewoon in de buurt zijn uiteraard maar toch. Niet dat ik het bad niet meer uit kom, dat lijkt me vervelend.

En als ik inderdaad hechtingen zou krijgen, ga ervanuit van wel. Dan zal ik zeker gaan plassen onder de douche. Een vriendin van me had dit ook en dit was heerlijk volgens haar.

Het enigste waar ik bang voor ben, is misschien heel stom, dat is als je de eerste keer weer moet poepen naar de bevalling. Dat als je kracht zet, het gevoel krijgt dat alles eruit geperst word. Of valt dit wel mee?

Als ik dit zo allemaal teruglees, kom ik écht over als een 'newbie' .. Ik ben zo blij met dit forum! :D

Liefs,
    Sill

12. naomi123

naomi123 VIP lid

22 mrt 2009
    8.840
    0
    0
    gastouder en verkoopster dierenspeciaalzaak
    de 1e keer poepen vond ik meevallen. vond het ook erg eng en heb echt gewacht tot ik het niet meer tegen kon houden. toen kwam het er lekker vlot uit haha...

nu doet het wel beetje pijn door de aambeien hihi.

je komt wel uit bad hoor ;) zou het tussen 2 weeën doen dat lijkt me het makkelijkste!

13. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    De eerste keer poepen valt wel mee. Zorg dat je voldoende water drinkt en vezels binnenkrijgt. Dan komt het vanzelf. De eerste keer plassen vond ik lastiger. Gelukkig beide keren wel op tijd, anders krijg je geloof ik een katheter of zo.

14. soley

soley Actief lid

11 jul 2010
    332
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik heb totaal geen last van de hechtingen gehad, ook niet met plassen. Viel me alles mee. Het poepen....spannend! Zo lang mogelijk afgewacht inderdaad. En ik had al aangegeven bij de kraamhulp dat ik er een beetje tegenop zag. Wat schijnt te helpen is s ochtends voordat je gaat ontbijten een groene kiwi eten, werkt voor de stoelgang. Of het nou daardoor kwam of niet, ook dat viel me uiteindelijk alles mee. Alleen wel afvegen en dan met de handdouche nadouchen, gezien de hechtingen. Ik vond het eng om af te vegen....

Uit bad kom je wel hoor, gewoon tussen twee weeen door met je partner in de buurt om je te ondersteunen. Hou er wel rekening mee dat een warm bad of douche de weeen kan versnellen. Als je al heel pittige weeen hebt is het misschien juist niet fijn.

15. Alita

Alita Niet meer actief

kiwi helpt idd en wachten met eventuele ijzertabletten totdat je gepoept hebt!

16. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Ik vond het heel fijn om rond te lopen terwijl ik knoeperds van (rug)weeen had elke keer het zelfde rondje om de salontafel.
    De laatste 4 uur weeen hielp bij mij puffen niet heel gecontroleerd diep ademhalen daarintegen wel.

En over poepen na de tijd, ik ben 's ochtends gegaan voordat de kraamhulp kwam (ze kwam 8uur en ik was lekker rond half 8 gegaan) en dan lekker op het toilet beneden (ik kan niet poepen in het toiletin de douche :D )
    Zodat je lekker alle rust hebt, zo 'smorgens vroeg op het toilet.

:D ik was trouwens heel trotst toen ik gepoept had :D

17. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik kreeg de tip bij de pufclub dat als je niet durft te poepen omdat je hechtingen hebt, je aan de voorkant met een schoon washandje wat tegen druk kan geven, zodat het drukken om te poepen niet zo eng meer voelt.
    Misschien heb je er wat aan het klonk mij wel logisch in de oren!

18. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Als je de boel goed geregeld hebt (vluchttas etc) zou ik me er niet te druk om maken en het gewoon op je af laten komen. Dan ben je het meest ontspannen en verloopt de ontsluiting het vlotst. Komt allemaal goed, gewoon rustig blijven, je kunt het. Als het zover is dan he ;)

19. sill

sill Bekend lid

28 jul 2010
    621
    0
    16
    At Home
    Dankjewel allemaal! :D

20. anonym

anonym Lid

11 feb 2010
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi!
    Ik heb juist wel veel aan het puffen gehad. Ik raakte in paniek. Ik heb in het ziekenhuis iemands hand vastgehouden heel hard geknepen en die persoon (iemand met een witte jas, weet ik veel, maakt op dat moment echt niet uit wie er allemaal om je heen staat) heeft elke wee samen met mij gepuft.
    Warme douche vond ik in het begin wel fijn, maar toen het echt op kwam zetten, kon ik me niet echt ontspannen in zo'n gladde harde ruimte.
    Over dat poepen zou ik me niet zo druk maken. Gewoon bljven drinken en vezels eten, en niet mee wachten, want dan wordt het juist hard.
    succes

Deel Deze Pagina