gevraagd als ceremoniemeester, wel/niet doen in deze situatie

Discussie in 'De lounge' gestart door Zweden, 27 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Ha meiden, graag jullie mening over mijn dilemma : een goede vriend heeft mij gevraagd als ceremoniemeester voor zijn bruiloft die eind dit jaar gaat plaatsvinden. Een familielid van de bruid is ook gevraagd om dit samen met mij te doen en heeft al ja gezegd. Heel leuk! Maar.... ik ben 30 weken zwanger heb 2 jonge kinderen werk 4 dagen. Ik ben de laatste weken vaak enorm moe. Ik moet nog ruim een maand tot mijn verlof en vraag me soms af hoe ik dat ga halen... verder moet ik dus samenwerken met een onbekende en weet ik niet hoe het na de bevalling allemaal zal gaan. Bij onze 2 kinderen was het 1e jaar echt pittig. Ze sliepen pas rond 1 jaar door. Ik was doodop en manlief ook. En ik ben van plan om weer lang bv te geven dus dat betekent dan ook kolven op de bruiloft. Maar ik denk dat mijn lieve vriend dit echt niet allemaal bedacht heeft en dat neem ik hem niet kwalijk. Hij is al jaren mijn lieve trouwe maatje, voelt soms meer als een broertje. We hebben al veel samen meegemaakt en hij heeft mij altijd gesteund. Ik wil het graag doen maar deze timing...arghh... ik had zelf de hoop dat hij pas voorjaar 2017 zou gaan trouwen dat was al heel anders geweest.

Wat zouden jullie doen? Ik kom er maar niet uit :-

2. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Wat wordt er van je verwacht dat je doet?

Onze ceremoniemeesters deden vrij weinig; ze zijn een keer mee gegaan naar de lokatie, hebben een boek voor ons geregeld als verrassing en dat was het eigenlijk wel.

Een vriendin heeft voor een vriendin van haar de hele bruiloft georganiseerd....

3. Wilsy

Wilsy Actief lid

9 jan 2016
    360
    0
    16
    Nederland
    Ik zou ook even met ze om de tafel gaan om te vragen wat ze allemaal van je verwachten. Dan kun je wat beter inschatten of je het er bij kunt hebben straks. Het lijkt me wel onwijs leuk om te doen!
    Onze ceremoniemeesters hadden niet zo'n groot takenpakket maar wij hebben het ook best klein gehouden.

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Ik zou ook om tafel gaan met het bruidspaar en de andere ceremoniemeester samen. Dan de taken en verwachtingen bespreken. Daarna kan je pas beslissen of je het doet of niet.

5. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Mijn vriendinnetje was 16 weken zwanger toen ik haar vroeg om ceremoniemeester te zijn. En ze was 3 maanden moeder toen ze dit daadwerkelijk was. Samen met nog iemand (ok, die kende ze dan wel via mij) Ik heb gewoon met hen om tafel gezeten. Het meeste heb ik zelf geregeld met mijn man of zus en een aantal dingen bij hen neergelegd (en wat dingen die zij zelf ''stiekem'' hebben bedacht) maar het meeste deden ze eigenlijk op de dag zelf en dat ging prima. Toen kolfde ze ook trouwens. Enige verschil is dat ze geen andere kindjes had en op de bruiloft zelf haar baby ook niet mee had. Mijn andere vriendin was ook 3 maanden mama en kolfte ook (had ook haar baby niet mee trouwens) en heeft ook veel geregeld voor mijn bruiloft in de aanloop daarnaartoe zoals mijn vrijgezellenfeest. Ik heb wel gevraagd of ze dat nu wilden doen maar ze vonden het geen probleem. Het leven ging toch gewoon weer verder na de bevalling en alles werd goed verdeeld.

Mijn tip: ga even met hem om tafel en bekijk samen de taken en verwachtingen. Dan kom je er het beste uit en kun je een beeld schetsen.

6. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Inderdaad wat al gezegd is, eerst maar eens bespreken wat er eigenlijk van je verwacht wordt. Bij ons hebben de ceremoniemeester ook vrij weinig gedaan eigenlijk. Wij hebben de hele bruiloft zelf georganiseerd en zij waren er om 's avonds de stukjes te organiseren(die er uiteindelijk om bepaalde redenen helemaal niet zijn geweest)

7. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ligt er net aan wat ze van je verwachten. Onze ceremoniemeester liep er voor de sier en de eer. Hij heeft echt niks gedaan. Als ik er niet aan had gedacht waren er nog veel mensen zonder bedankjes naar huis gegaan. En hij hoefde ze alleen maar aan te bieden.
    Maar ik vond dit zelf verder ook prima. Wij deden alles zelf. Ik zou je twijfels eerlijk met je vriend bespreken.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Even overleggen inderdaad. Als die ander de 'eerste' ceremoniemeester kan zijn en jij als hulp kan meedraaien - veel kan mogelijk vanachter de computer geregeld worden? - dan is het mogelijk wel te doen.
    Maar zorg voor jezelf dat je rust krijgt in je hoofd met de beslissing die je neemt.

9. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Dank voor jullie meningen! Meeste mensen zouden het iig doen. Het is nog niet zo heel duidelijk hoeveel taken de ceremoniemeesters hebben. In mijn omgeving was het vaak best veel. Maar ik ga zeker eerst even goed overleggen.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het verschilt echt enorm! Bij mijn schoonzus was de ceremoniemeester puur degene die op de dag zelf de gasten bij binnenkomst verwees naar een soort gastenboek, bij wisseling van bv receptie naar diner gaf de ceremoniemeester dan aan en tijdens het diner een korte speech. That's it!
    Maar bij een ander familielid had de ceremoniemeester echt ontzettend veel geregeld; van het regelen van de vrijgezellenfeestjes, tot het versturwn van uitnodigingen, allerlei dingen regelen mbt taart, eten etc, muziek... Eigenlijk álles dus!

Dus ja, even overleggen ;)

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.956
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze ceremoniemeester hield inderdaad alleen op de dag zelf de tijden / wisselingen in de gaten. En hij stond op de uitnodiging genoemd, zodat mensen met vragen vooraf bij hem terecht konden. Dat was alles.
    Maar als het inderdaad ook al een uitgebreid takenpakket is voor en na het huwelijk, kan ik me voorstellen dat je (letterlijk) bedankt voor de eer. Het is nl. wel een eer, vind ik.

12. Wowkaat

Wowkaat Actief lid

26 apr 2011
    375
    0
    16
    Ik zou het niet doen. Ben zelf 2x ceremoniemeester geweest. 1e keer alleen, enorme klus is dat geweest. De 2e keer met een vriendin, ook veel werk (bruidspaar had niet echt visie), dus zelf veel bedacht. Op de dag zelf was ik bij beide bruiloften druk met regelen. Dat vond ik bij de eerste niet erg, maar de 2e waren goede vrienden. Ik kon niet volledig genietenvan de ceremonie en diner.

Als een bruidspaar veel zelf al regelt (en dat vooral heel leuk vinden) dan zou ik het doen. Anders heb je er een job bij ;). Ik ga het in ieder geval nooit meer doen.

Deel Deze Pagina