Mijn dochter is allergisch voor kippenei(wit) en noten. Nu ben ik al aardig handig in het omzeilen van ei en bak ik pannekoeken zonder ei etc. Nu ben ik wat aan het rondsurfen voor lekkere recepten voor oa koekjes/cake/taart ed zonder ei. Het weekend wordt het niet zulk lekker weer en ik dacht het is wel leuk om eens een keer iets te maken wat mijn dochter behalve helpen en versieren ook eens zelf mag op eten! Tijdens het zoeken via google bedacht ik mij dat ik hier ook een oproepje kon plaatsen voor lekkere recepten, aangezien mijn dochter vast niet de enige hier op het forum is die geen ei mag! Kortom, ik wil graag recepten uitwisselen!
Ik gebruik voor pannenkoeken altijd de volgende ingredienten: 500 gr bakmeel (zelfrijzend) bronwater (koolzuurhoudend) half theelepeltje zout suiker (eetlepel) melk
ik maak snoeptaart. Mix fristi/fruityoghurt met verse aardbeien/frambozen en doe er dan gelatine in (zie op de verpakking hoeveel). Giet in een mooi vormpje en laat lang genoeg opstijven. Draai het om op een schaal met geplette koekjes (ei-vrije dus of speculaas oid) en versier met vampierentanden;colaatjes; fruitella's. Niet pedagogisch verantwoord maar mijn 4jarige wil altijd snoeptaart
Voor zandkoekjes het 1:2:3 recept, suiker:boter:bloem naar verhouding dus. Dus bv 100 gram suiker, 200 gram boter, 300 gram bloem. Je kunt er de rasp van 1 citroenschil aan toevoegen en/of een zakje vanillesuiker. Eerst de suiker en boter (en evt citroenrasp ) door elkaar kneden en dan pas de bloem erdoor kneden. Lekker dik uitrollen (zeker halve cm) en lekker lang bakken op 140 graden (minstens een half uur, maar af en toe gewoon even kijken hoe ze er uit zien. Lichtbruin is goed.)
Mijn man heeft kippenei-eiwitallergie en ik maak altijd kwarktaart voor hem.. Het recept staat op de laptop dus moet ik bij interesse even apart opzoeken er zitten ook geen noten in trouwens. Handig dat pannenkoekenrecept, die kende ik nog niet.
@ Heleentje, wat een leuk recept dank je wel! @ Eylem, dank je voor het recept! Kan ik het weekend wel maken. Zandkoekjes vind ik altijd lekker! @ Babyengel, Kwarktaart maken mijn dochter en ik ook altijd idd. Vind ze erg lekker! Die pannekoeken smaken trouwens wel iets anders. Ik maak ze niet als hier andere kindjes eten, want ik vrees dat de kinderen ze dan niet zo lekker vinden als ´normale´ pannekoeken!
Bananenbrood: 180 gr boter 180 gr suiker 3 rijpe bananen Mengen 230 gr bloem Een beetje bakpoeder (ik doe altijd naar gevoel) Een klein scheutje azijn Snufje zout Weer mengen en als laatste nog (100 gr, maar ik doe minder) rozijnen erbij. In een cakeblik op 175 graden bakken. Ik begin met 45 min en kijk dan of het nog langer moet. Super lekker en zoet!
Misschien dat je iets aan deze site hebt? Heb ik destijds toen we ook nog zonder ei zaten, (Thirza heeft KMA), wel eens gebruikt Wat maakt Suzette nu? » Recepten (zoet veganistisch)