Gevulde kalkoen, hoever van tevoren vullen?

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 18 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Met kerst ga ik een kalkoen maken. Voor het eerst. Spannend! Maar ik ga nog veel meer maken die avond, dus alles moet goed getimed worden.

Nu is mijn vraag: Kan ik die kalkoen ook al 's middags vullen, zolang in de koelkast bewaren en dan een half uur voor hij de oven in moet, eruit halen (want hij moet geloof ik op kamertemp zijn voor ik hem in de oven doe)?

Hebben jullie nog meer tips? Ik gebruik dit recept, met extra vulling met pijnboompitten, rozijnen en knoflook. Ik maak er ook de rode-wijnjus bij.

2. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Ik heb de afgelopen jaren 2x een kalkoen gemaakt met een heerlijke vleesvulling. Ik heb wel gemerkt dat de vulling wel belangrijk is.

Voor wat betreft je vraag over vullen. Ik heb "mijn" kalkoen ook 's ochtends gevuld en pas in de middag in de oven gedaan dus dat is geen enkel probleem. Wat je anders nog zou kunnen doen is de vulling klaar maken en die op het laatste moment er in doen.

Je vroeg nog andere tips. Ik heb de kalkoen niet afgespoeld of zo maar ik heb hem wel in zijn geheel bedekt met ontbijtspek. Dit voorkomt uitdrogen en de spek kun je ook lekker eten.

Zorg ook dat de kalkoen lang genoeg in de oven ligt.

Veel plezier ermee en smakelijk eten.

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dankjewel! Dat van die vulling van tevoren maken, ga ik meenemen! Ik was al van plan er bacon op te doen, dus dat lijkt op jouw tip van de ontbijtspek.

Ik ben wel benieuwd naar jouw vleesvulling. Heb je het recept toevallig? Ik ga dat niet nu maken, want het is dus gang #5. Als ik er dan ook nog eens vlees in doe, krijgt echt niemand het meer op. :D

En lang genoeg in de oven... sja... Ik heb zo'n vleesthermometer gekocht, maar er staat in het recept niets over de temperatuur van de kalkoen... Ik vraag het wel na bij de poelier.

Nogmaals bedankt!

4. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Graag gedaan. Ik heb even gekeken of ik het recept zo snel kan vinden maar helaas, ben het kwijt:) Sorry, misschien dat ik het later nog vind, zit waarschijnlijk in een doos met tijdschriften.
    Maar het lijkt een beetje op dit recept van de appie:
    Recept - Kerstkalkoen met pancetta en salie - Albert Heijn

5. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Kan ik ook kalkoen maken in een combi magnetron? Nee zeker..
    Lijkt me wel leuk voor kerst.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Volgens mij kan dat wel, maar dan moet je echt andere tijden en gewichten aanhouden. Kijk eens in het boekje dat bij de combimagnetron zat. Je krijgt er vaak een klein boekje recepten bij. Trouwens, een combimagnetron is toch juist een magnetron EN oven? Dan heeft ie toch ook een stand voor alleen de oven? In dat geval maakt het niets uit en kun je gewoon het recept volgen. Let alleen op dat het er in past (combi's zijn vaak kleiner). En let ook op dat je dan de hele avond de magnetron niet kunt gebruiken! De kalkoen moet er een paar uur in en daarna is hij nog heet en mislukt hetgeen wat je erna in de magnetron wil doen (of het plastic smelt).
    Succes!

Deel Deze Pagina