Sinds 6 maanden krijgt ons zoontje bijvoeding. In het begin Rapley en op aandringen van mijn man hebben we hem ook wat potjes gegeven. Nu kook ik het liefst zelf voor hem, en de afgelopen dagen kreeg hij stamppotjes. Wel vraag ik me af of wat ik kook voedzaam genoeg is. Zijn luiers zien er anders uit dan bij de potjes, zeg maar de ontlasting is minder stevig. Ik weet dat er allerlei recepten te vinden zijn, maar het liefst kook ik voor ons kind wat wij zelf ook eten (maar dan zonder zout enz.). Maar waar moet een goede maaltijd precies aan voldoen? Ik zorg iig voor groente en aardappels/rijst/pasta. Zelf eet ik meestal geen vlees.
Je zegt het eigenlijk al; geen zout of andere smaakmakers/versterkers wat dat betreft. Zo puur mogelijk houden en uiteraard groente niet te ver doorkoken, want dan kook je de vitamines er uit. Ik maak ook alles zelf en geef hem nu groente/aardappels/vlees, heel fijn door elkaar geprakt en verhoudingsgewijs meer groente. Vlees bak ik zonder vet, kip en kalkoen kook ik. Rijst en pasta wachten we nog even mee. Alleen als het eten héél droog is, wat bijna niet voorkomt, doe ik er een beetje water doorheen om het wat smeuïger te maken. Ik zou persoonlijk wel vlees erbij geven, omdat ze daar meer ijzer uit halen.
Hier werd 1/3 aardappel/rijst/pasta en 2/3 groente aangeraden. Vlees is wel nodig, maar als je dat liever niet geeft kan je je ook verdiepen in de juiste vleesvervangers voor kinderen.
een goeie tip waar ik zelf veel uit gekookt heb: het kookboek opperdepop van de AH Kookboek Opperdepop! per stuk online bestellen | AH.nl Want op een gegeven moment was ik mijn eigen creaties wel beu en hier staan echt leuke en lekkere recepten in. Dochter heeft er altijd van gesmuld. (Staat trouwens al vanaf 5 op mp)
Wat je doet klinkt goed hoor, veel makkelijker ook om je kindje min of meer t zelfde te laten eten als jullie! Ik had altijd wat potjes zelfgekookte groenten in de vriezer. Soms ook met aardappel erdoor. Als we dan iets aten wat niet geschikt was voor zo'n ukkie, gewoon een 'potje' uit de vriezer. ( had broccoli/bloemkool/boontjes/wortels) Een aardappel uit onze pan ( zoutloos) En een lekker prakje maken.
Ik kook voor onszelf ook zoutloos en zo puur mogelijk, dus ze kan hier eigenlijk altijd gewoon mee eten, alleen is het vlees/vis soms wat lastiger. Ik heb daarom altijd babyporties kip/vis/gehakt in de vriezer. En hele zelfgemaakte maaltijden op momenten dat we echt iets eten wat ik haar niet aan wil doen (alhoewel ze alles wel lust), bij oma eet ze potjes maar ook oma laat haar steeds vaker vers mee eten gelukkig! Onze uk heeft wel een stevige ontlasting, hetzelfde als bij de potjes eigenlijk. het belangrijkste is dat je een goede verhouding in je maaltijd maakt voor je uk. dus aardappel (of rijst/pasta), goede portie groenten (mag echt veel zijn, maar hier eet ze bord niet leeg dus houd ik het iets minder) en een klein stukje vlees gebakken in klein beetje olie (olie gaat dan gedeeltelijk als jus over de maaltijd voor de omega3 . Hier krijgt ze overigens maar een heel kleine hoeveelheid vlees in verhouding van haar groenten.