Samenwonend met kind, wat regelen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sneeuw, 4 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sneeuw

    sneeuw Fanatiek lid

    29 okt 2010
    1.671
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb geen idee waar ik het moet plaatsen, dus vandaar hier maar.

    Ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie dat als samenwonenden doen met een kleine. Hebben jullie een testament? Wat gebeurt er met de kleine als je er niet meer bent? Wie erft als 1 van beiden overlijdt (de kleine of de partner), of nog erger als beiden overlijden? We hadden er laatst een gesprek over maar vind het best duur eigenlijk, maar ja, niet regelen geeft ooit misschien ook gedonder. Vind het ook niet iets leuks om over na te denken, maar wil er achteraf eigenlijk geen spijt van hebben ondanks dat het erg prijzig is.

    Tips??
     
  2. Trees

    Trees Niet meer actief

    Ik neem aan dat je vriend de baby wel herkend heeft en dat er gezag is aangevraagd?

    Ivm het erven zijn wij onlangs een geregistreerd partnerschap aangegaan. Op de gratis morgen in het gemeentehuis. Hierdoor zijn wij elkaars erfgenamen geworden. Anders zou je kind erven ipv één van jullie.

    Wij hebben nog niks officieel geregeld voor waar onze dochter heengaat als er iets met ons zou gebeuren. Wel hebben we de personen gevraagd, de familie op de hoogte gesteld en het op papier gezet. Dit moeten we nog bij een notaris echt laten vastleggen.
     
  3. stamboom

    stamboom Bekend lid

    17 nov 2006
    656
    1
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Wij zijn uiteindelijk toch getrouwd, gewoon om zeker te zijn. Mijn man had mijn dochter wel erkend, maar als er wat met mij zou gebeuren zou mijn dochter naar mijn ouders gaan. Als je niet wilt trouwen zorg echt dat je het goed regelt of in een testament laat vastleggen wat je wilt zodat je idd. later geen spijt krijgt.
     
  4. sneeuw

    sneeuw Fanatiek lid

    29 okt 2010
    1.671
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij heeft onze zoon zeker herkend maar ook erkend, haha............ik denk dat je een letter teveel hebt toegevoegd.........grappig te lezen

    Maar een goede tip qua regelen om elkaars erfgenaam te worden, dat bedoelde ik ook inderdaad. Wist niet eens dat je dat gratis kon regelen. Ga ik zeker in onze gemeente uitzoeken............ Vraag me dan wel af of het een en ander hiermee voldoende gedicht is...........behalve opvang van de kleine dan (wat jij ook al noemde). Dank alvast voor deze info
     
  5. sneeuw

    sneeuw Fanatiek lid

    29 okt 2010
    1.671
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar als je gezag aanvraagt dan zou je dochter toch naar jouw vriend gaan of geldt dat daar niet voor? Gezag aanvragen moeten we nog steeds doen, maar kost dat eigenlijk ook wat? Heb het papier dagelijks voor mijn neus liggen, maar moet het echt opsturen nog.
     
  6. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Wij hebben een samenlevingscontract en testament geregeld. In het testament hebben we geregeld wat er met mijn zoontje gebeurd indien wij beide overlijden en tevens wie zijn financiele zaken behartigt. Ook hebben we daarin vastgelegd dat Sven en evt volgende kinderen onze enige erfgenaam is/zijn.

    Als 1 van ons komt te overlijden blijft Sven bij de overgebleven partner, dus ik of zijn vader. Die beheert dan ook zijn financiele zaken. Ook hebben we erin geregeld dat mijn vriend en ik elkaars erfgenamen zijn en Sven onze erfgenaam als we beiden komen te overlijden.

    We hebben ook een samenlevingscontract afgesloten omdat we een koopwoning met overlijdensrisicoverzekering hebben. Dit samenlevingscontract was nodig omdat dat we dan geen successierechten hoeven te betalen bij uitkering van deze verzekering. Tevens hadden we het nodig om elkaar aan te melden voor het partnerpensioen bij onze werkgevers.

    Al met al waren we iets van 450 euro kwijt. Vond het echt heel erg meevallen.
     
  7. sneeuw

    sneeuw Fanatiek lid

    29 okt 2010
    1.671
    0
    0
    NULL
    NULL
    En toch vraag ik me af of het niet gemakkelijker is en goedkoper om gewoon te trouwen. Mijn vriend stijgert al bij het woord trouwen, dus dat gaat niet lukken ben ik bang. Hoeft voor mij ook geen eens een hele poeha te worden, zou al tevreden zijn met ons 3-en even naar het gemeentehuis te gaan eigenlijk. Heb niet eens zin in een groot feest..............

    Toch leuk om te lezen waarom jullie voor wat hebben gekozen.
     
  8. Trees

    Trees Niet meer actief

    Treesman herkend onze dochter al erg goed...:) Daarnaast heeft hij er ook erkend ;)

    Een gp of een trouwerij is qua erfrecht hetzelfde. Wij zijn ge-gpt in gemeenschap van goederen en dat is eigenlijk hetzelfde als trouwen. Het verschil met trouwen is dat bij een volgend kindje je partner de baby weer moet erkennen. Gezag is dan wel automatisch geregeld.

    Als jou iets overkomt gaat de baby naar je partner omdat hij het gezag heeft. Stel er was jou iets overkomen in het kraambed dan was de baby naar je ouders gegaan, omdat er nog geen gezag is aangevraagd. Als je een gp hebt of getrouwd bent, ondervang je dit.

    Voor het gezag aanvragen waren wij iets van 35 euro kwijt. Dit was voor twee uittreksels van zowel mij als mijn partner. De uittreksels hadden wij nodig om het gezag aan te kunnen vragen bij de kantonrechter. He gezag aanvragen is gratis (behalve je postzegel ;))
     
  9. Trees

    Trees Niet meer actief

    Hier ook en vandaar dat we een geregistreerd partnerschap hebben gedaan op de gratis morgen. Klinkt minder heftig als trouwen, maar qua rechten min of meer gelijk.

    Samenlevingscontract hebben wij trouwens ook nog, maar deze is jaren geleden al afgesloten ivm de koop van ons huis en de overlijdingsrisicoverzekering.
     
  10. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    kost helemaal niets, behalve een postzegel.
     
  11. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Ik zou zorgen voor een samenlevingscontract, een testament, erkenning van het kindje en aanvraag ouderlijk gezag voor de vader. Erkenning en gezag is gratis. Samenlevingscontract en testament kun je bij een notaris doen en dat kost wel een paar honderd euro.
     
  12. Trees

    Trees Niet meer actief


    Wij moesten voor het gezag ook een uittreksel van ons beiden meesturen (volgens mij een uittreksel uit het bevolkingsregister?!) en deze waren niet gratis.
     
  13. sneeuw

    sneeuw Fanatiek lid

    29 okt 2010
    1.671
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar wat is nu het probleem als je bij overlijden van 1 niet automatisch erfgenaam bent maar je kind? Je bent dan toch immers gemachtigd om over zijn hebben en houden te doen wat je wilt? Misschien heel dom van me..................

    Hoe dan ook hopen dat we het nooit voor zal komen!!
     
  14. Trees

    Trees Niet meer actief

    Op het moment dat je kind 18 wordt krijgt deze alles. Een voorbeeld. Stel je partner overlijdt en je kind erft het huis. Jij mag er wonen tot zijn 18e, maar daarna kan je kind je theoretisch gezien eruit schoppen en bijv. het huis verkopen. Je weet maar nooit wat voor puber from hell je gaat krijgen ;).

    Jij beheert zijn erfdeel tot zijn 18e, maar je hebt er daarna geen zeggenschap meer over.
     
  15. Skye

    Skye Niet meer actief

    Hier getrouwd toen ik zwanger was, dus geen gedonder. Nu alleen nog een peter en een meter aanstellen. Maar elke keer als we iemand in ons hoofd hebben, gaan die mensen uit elkaar, worden ziek ed!!! Weet het dus echt niet!!

    Nu heeft mijn broertje onlangs mijn oudste broer gevraagd als peetoom. Is het nu raar als ik dat ook doe!! Kijk, hoe groot is de kans dat mijn man en ik omkomen en ook nog eens mijn broertje en zijn vriendin?? Maar vind het zelf een beetje vreemd?? Vidn het zo moeilijk
     
  16. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Volgens mij moet je bij een geregistreerd partnerschap wel getuigen meenemen naar het gemeentehuis..weet het niet helemaal zeker.

    Verder valt het qua poeha echt heel erg mee om dit te regelen als je niet getrouwd bent oid. Ja, je zit ff bij de notaris en die moet letterlijk oplezen wat er in die papieren staat, maar onze notaris deed dat wel op een grappige manier.
     
  17. Trees

    Trees Niet meer actief

    Klopt je moet bij een geregistreerd partnerschap wel twee getuigen hebben.

    Je kan zelf kiezen of je echt een ceremonie wilt of dat het enkel een administratieve handeling moet zijn. Wij waren in 5 minuten klaar :)
     
  18. sneeuw

    sneeuw Fanatiek lid

    29 okt 2010
    1.671
    0
    0
    NULL
    NULL

    Kan ik me heel goed voorstellen dat dat vreemd voelt. Bij een stel waar je een goed gevoel bij hebt, kunnen inderdaad over een jaar wel weer uit elkaar zijn. Op basis waarvan kiest de rechtbank dan een voogd? Kijken ze eerst naar geschikte familie als je het zelf neit vastgelegd hebt?
     
  19. stamboom

    stamboom Bekend lid

    17 nov 2006
    656
    1
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Wat er al een beetje gezegd is, wij hadden een samenlevingscontract en geen gp, dat was het verschil. We hebben toen een keuze gemaakt tussen gp en trouwen, dat laatste hebben we dan ook heel simpel gedaan. Wat wel mooi was trouwens off-topic was dat onze dochter toen 10 maanden hierbij was.
     
  20. misa

    misa Niet meer actief

    Wij zijn getrouwd. Ik denk dat ik dat of geregistreerd partnerschap zou regelen, desnoods op een gratis ochtend. :)

    En als beiden komen te overlijden, dan zul je iets op papier moeten hebben over een voogd.
    Dit hebben wij niet officieel vastgelegd. Wij hebben wel een voogd aangesteld, dit op papier gezet met alle namen, data en handtekeningen erop. We hebben allemaal een exemplaar. Het is wel niet officieel, maar wel duidelijk en hopelijk zal de rechter daar wat mee doen mocht het nodig zijn. :)
     

Deel Deze Pagina