Gevolgen van niet erkennen 2e kindje

Discussie in 'De lounge' gestart door Hogelinda, 23 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hogelinda

Hogelinda Actief lid

12 apr 2013
    458
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wist niet waar ik dit moest zetten, dus dan maar hier! :)

Ik wil er verder niet al te veel over kwijt, maar ik ben niet getrouwd. Woon al wel een hele tijd samen en ben nu zwanger van ons 2e kindje. Mijn vriend heeft ons eerste kindje erkend en later hebben we ook het gezag aan gevraagd.
    Nu mijn vraag.
    Wat zijn, of kunnen de gevolgen zijn als mijn vriend ons 2e kindje niet gaat erkennen? Hij heeft dan geen zeggenschap over het kindje en hoe zit het als ik er bijvoorbeeld niet meer zou zijn? Ik snap dat mijn vraag wat raar klinkt en veel vragen op kan roepen, maar ik kan helaas even geen verdere uitleg geven waarom ik deze vraag stel :)

Oke, tot zover mijn vaagheid! Hahaha! Kan iemand mij hier meer over vertellen?

2. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Volgens mij krijgt het ongeboren kindje sowieso jou achternaam. Verder geen idee...

3. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Het ongeboren kindje krijgt jou achternaam en wanneer jij komt te overlijden zullen jou ouders als eerste worden aangewezen om voor jullie kindje te zorgen.

4. Joycey

Joycey Niet meer actief

Mij werd verteld dat als het 2e kindje van dezelfde vader is, dat hij dezelfde achternaam krijgt als het eerste kindje en dat het gezag voor nummer twee automatisch ging, wanneer je het voor nummer één aan hebt gevraagd.

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Zo makkelijk gaat dit niet hoor. Daarom is het heel belangrijk dit soort zaken bij een notaris vast te leggen.

TS: mijn kind is ook niet erkend, maar hij is mijn enige kind dus weet niet of dat verschil maakt, maar ik denk het niet. Wat ik je wel kan zeggen, is dat de vader tot de 2e jaar van het kind vervangende toestemming aan de rechter kan vragen om zo alsnog erkenning af te dwingen als de moeder hiervoor geen toestemming geeft. Ik weet je situatie natuurlijk niet, maar als je al een kind samen hebt kan ik me zo voorstellen dat je hier tegenaan gaat lopen.

6. Kerszje

Kerszje Niet meer actief

Klopt, maar als de vader het 2e kindje tijdens de zwangerschap niet erkent, gebeurt dit dus niet. Het kindje krijgt dan volgens mij de achternaam van de moeder.

7. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Het kindje krijgt sowieso dezelfde achternaam, maar gezag moet j apart aanvragen

8. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Het krijgt jou achternaam en jij hebt alle zeggenschap over het kind, hij is niks noppes nada. Als jij komt te overlijden beslist de overheid wat er met je kindje gebeurt mits je dit via de notaris laat vast leggen.

9. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Het is inderdaad sowiso verstandig om het bij de notaris te laten vastleggen. En ik zeg ook niet dat het makkelijk gaat maar dit is zoals het ons is uitgelegd.

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Mijn advocaat vertelde me dat dan idd, zoals vivianbraak zegt, de overheid beslist. Een gerechtelijke procedure moet dan volgen om er voor te zorgen dat het kind bij familie mag wonen, en zij voogd worden.
    Uiteindelijk zal dit dan ook wel goedkomen (in mijn geval, ga ik vanuit), maar ik wil mijn ouders niet met die rompslomp opzadelen als ik mocht komen te overlijden, en mijn zoontje al helemaal niet. Die moet dan gewoon meteen naar m'n familie.

11. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    Dus je 1e kindje gaat bij papa wonen? En zijn broertje of zusje woont ergens anders?

12. knap

knap Niet meer actief

Mijn eerste heeft mijn ex-man erkent( tijdens de zwangerschap). Zeggenschap werd gelijk geregeld toen wij drie weken later trouwden.

Mijn tweede heeft hij ook erkent toen waren wij al 6 jaar gescheiden! En de tweede heeft ook zijn naam maar nooit de papieren op gestuurd van mede zeggenschap.

Hij is dus wel de vader maar heeft niet het gezag. Ook al erkent je partner de tweede moet je toch de papieren wederom in vullen.

Doe je dat niet dan hou je als moeder het gezag alleen. Wel kan vader naar de rechter indien hij omgang en alles wil om het zoals nog af te dwingen het ouderlijk gezag. Dat staat dus niet meteen vast ook al is een kind erkent.

Als je bezwaren hebt laat je kind dan niet erkennen door de vader dat kan een hoop ellende schelen mochten er problemen zijn.
    Zijn er geen problemen en wil je het wel laten erkennen maar geen ouderlijk gezag geven( stuur dan de papieren niet op).

13. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Als bij het 1e kindje gekozen is voor de naam van de vader bij erkennen, dan krijgt het 2e kindje bij erkennen dezelfde achternaam. Als een kindje niet erkend wordt bij een ongetrouwde moeder, krijgt het de achternaam van de moeder. Gezag moet je, als je niet getrouwd bent, voor elk kind apart aanvragen (heb dat zelf 2x moeten doen). Bij overlijden van de moeder wordt de zorg van het kind overgedragen aan de staat als er geen voogd/toeziend voogd of ouder met ouderlijk gezag beschikbaar is. Ik zou dus zeker iets bij de notaris vast laten leggen daarover als je in je eentje gezag zult hebben over je 2e kindje.

14. Linana

Linana Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen, maar geef alleen antwoord op je vraag ;)

Geen huwelijk = opnieuw erkennen en opnieuw gezag aanvragen :)
    Doe je dit niet, dan krijgt het kind dus jouw achternaam.
    Zo simpel als dit is het.

15. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Erkennen zegt toch ook niet veel als de vader het gezag niet aanvraagt . Alleen de achternaam en betalingsplicht en erfenis Meer rechten heeft een man niet door alleen erkennen .

Dus veel verschil maakt het niet.
    Bij jullie 2e kindje hoef jij niet mee om het kindje te erkennen door je vriend . Dus hij kan het wel gewoon zelf doen .

16. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Erkenning moet je zoiezo aanvragen als je wilt dat de vader het kind erkent. Zelfs bij geregistreerd partnerschap.
    Bij gps krijgt hij wel automatisch voogdij bij het 2e of volgende kind.

Maar hoe het verder met ongetrouwde stellen zit weet ik niet, het beste kun je bij je gemeente info vragen aangezien het pewr gemeente wel eens kan verschillen.

17. Amethist

Amethist Niet meer actief

Dit klopt niet helemaal hoor. Als moeder moet je altijd toestemming geven voor het erkennen van je kind door de vader. Bij een 2e kind kan dit schriftelijk, maar zonder deze schriftelijke toestemming kan er nooit erkent worden.

18. Hogelinda

Hogelinda Actief lid

12 apr 2013
    458
    0
    0
    NULL
    NULL
    Poeh... Dat van de achternaam wist ik niet.. Dus als hij niet gaat erkennen, krijgt ons 2e kindje mijn achternaam? Dingen bij de notaris vastleggen kan inderdaad sowieso nooit kwaad. Zal daar eens even voor gaan zitten. Zou namelijk absoluut niet willen dat mijn kindjes uit elkaar gehaald gaan worden, mocht ik komen te overlijden.
    Bedankt voor jullie advies en info!

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Het klopt idd dat het tweede kindje dan een andere achternaam dan het eerste kindje krijgt.
    Verder vastleggen via de notaris idd. Probleem is alleen dat jouuw partner ook gezag heeft over de eerste dus over jullie eerste kindje niet mee beslissen. In het geval nu nu iets overkomt gaat het in eerste instantie naar vader. Mocht je dit voor een tweede kindje anders willen worden ze dus gescheiden. Ik heb er met mijn werk ben mee te maken dus als je vragen hebt mag je me altijd pb'en

Deel Deze Pagina