Mijn zoon is net twee weken oud en ik vind het nog zo moeilijk om te herkennen wat elk huiltje nou betekent. Overdag slaapt hij heel veel en `s avonds vanaf een uur of 20:30 tot ongeveer 23:30 (soms bog langer) begint ie te huilen. Ik weet dat baby`s een huiluurtje op een dag hebben maar hij krijst het echt uit. Armpjes slaan wild om hem heen en soms overstrekt ie helemaal. Dan zou je denken aan krampjes. Maar ik zie ook dat er soms weer wat omhoog komt, hij een soort van kauw beweging maakt en het weer door slikt. Boeren gaat erg lastig tot niet en spugen doet ie ook zelden. Dit kan dan weer duiden op verborgen reflux. Maar hij kan uit het niets ineens keihard gaan krijsen en niks helpt dan. In het begin hielp infacol wel maar nu ook niet meer. Warmte helpt niet, dr Brown fles niet etc.. Tis zo sneu en vreselijk om je kind zoveel pijn te zien hebben. Hij krijgt om de ongeveer 3,5 a 4 uur 110cc. Moet ik hem anders vaker wat minder melk geven? Of moet ik hier toch ff mee naar de huisarts om te laten kijken? Of kan hij ook niks zien? Hebben gister sab simplex besteld, kijken of dat helpt. Maar wat denken jullie? Want als hij dit de komende maanden iedere avond/nacht heeft vind ik dat zo zielig voor hem.. Wil hem gewoon helpen! Dus wat denken jullie?
110 voor een baby van 2 weken oud is wel veel. Ik zou idd eens kijken of vaker een kleinere voeding helpt. Wij zaten hier, met verborgen reflux, toen op 60+2...
Echt? Is dat teveel? Het cb en de kz zeiden beiden dat hij 100 mag hebben en max 110. En dan dus ongeveer 3,5 a 4 uur ertussen... Omdat ie meestal nog slaapt na 3 uur... Hoe lang zat er tussen jouw voedingen dan?
Wij zaten met 2wk op 90cc om de drie uur. Mijn zoontje heeft weken, zeker de eerste 4 maanden denk ik, een 'huiluurtje' gehad. Die begon stipt om 17:30 en dan tot een uur of 21u. Heel zielig idd, maar is vanzelf over gegaan. Bij hem waren het vnl krampjes. Als je het niet vertrouwd kun je naar de ha gaan, die kan je eventueel doorverwijzen naar een kinderarts. Hoewel ik wel denk dat de klachten bij verborgen reflux erger moeten zijn, en dan zou hij de hele dag last moeten hebben. Maar goed ik ben geen dokter, dus volg je gevoel.
Het is altijd gissen van een afstandje, maar ik denk persoonlijk niet dat je kindje reflux heeft. Ik zou zelf eerder denken aan flinke krampen, ook gezien het tijdstip. 'Huiluurtje' is vaak een eufemisme voor 'krijsavond'. Met dl hebben we ook de eerste weken standaard de hele avond opgezeten. Door het harde huilen, wurmen en spannen van het lijfje kan er dan ook makkelijk wat oude voeding omhoog komen. Het maagklepje sluit immers nog niet volledig, dus bij baby's komt er makkelijk wat omhoog. Wat betreft de hoeveelheid voeding, dat hangt ook een beetje af van het gewicht van je kleintje. Je kan grofweg uitgaan van 150 ml per kilo per dag, en dat dan verdeeld over het aantal voedingen per dag. Bijv als je kind 4 kilo weegt: 4x150 = 600 ml. 600/7=85. Dus 7x85 of 6x100. Met 2 weken zaten wij geloof ik op 7x90. Veel succes!
Ik vindt ook dat het erg veel voeding per keer is. Ik geef geen flesvoeding maar borstvoeding dus het is niet helemaal vergelijkbaar, maar ik gaf tot een week geleden zeker nog om de 2 uur voeding. Nu wordt dat pas anders en zit er meer tijd tussen. Bij mijn dochter is de bv niet gelukt maar wij gave de flesvoeding ook op verzoek en ook bij haar hebben we zeker een maand elke 2 uur ongeveer kleine flesjes gegeven. Ik zou dus idd minderen en vaker geven. Verder klinkt het idd als krampjes. Onze dochter had verborgen reflux en huilde praktisch continue. Dat was pas over toen we eindelijk medicatie er voor kregen. Nu bij onze zoon is daar geen sprake van, maar heeft hij savonds ook wat onrustigere uurtjes. Wat ik vaak doe is hem van te voren al in de draagdoek. Dan ben ik het een beetje voor zeg maar Werkt vaak wel. Ik gebruik ook Sab Simplex en probiotica. Werkt echt goed. Echte krampen heeft hij maar een aantal keer gehad, het is nu meer wat onrust savonds. Sterkte met je ventje! Hopelijk heb je wat aan de tips en ervaringen van de anderen.
Huiluurtje is idd eerder krijsavond.. Gaat vanzelf over. Sap simplex is t zelfde als infacol. Zelfde werkzame stof. Cinababy al geprobeerd? Van Vsm. Wat betreft de voeding, vaker kleine beetjes is altijd beter. Geen idee of 110cc veel is. Ik geef bv, dus daarin heb ik geen advies voor je.
bedankt voor al jullie reacties! Ben net teruggebeld door de ha en hij zei dat ik eerst jbpm moest proberen. Kijken of dat helpt en dan belt ie volgende week maandag terug. Als ik jullie verhalen zo lees denk ik ook dat het krampjes zijn. En dan misschien toch teveel voeding... Tis zo sneu he, want ik zie dat ie heel veel pijn heeft en je kan niks doen.. Het huiltje gaat door merg en been.. Cinebaby en dr browns fles geprobeerd en werken ook niet. Hebben sab simplex besteld dus ben benieuwd of dat werkt. Ontzettend bedankt allemaal!
Overigens JBPM kan leiden tot meer krampjes... Gewoon even ter aanvullende info. Let wel: KAN, hoeft niet. Bij zoon werkte het prima, dochter kon het niet hebben ivm de heftige krampen....
Toevallig ben ik vandaag bij de kinderarts geweest met ons zoontje van 2 maanden. Wij twijfelden ook erg of er een medische reden voor zijn hysterische gehuil is of een huiluurtje. Onze grote twijfel was dat hij snachts zonder problemen slaapt. Terwijl ik zou denken dat bij reflux er na iedere voeding klachten zijn. De kinderarts gaf aan dat dit helemaal niet hoeft en dat ze vaker hoort dat een kindje alleen op bepaalde tijdstippen de klachten heeft. Bij twijfel zou ik echt naar de huisarts gaan.
De ha heeft me dus gebeld en ik moest jbpm proberen... Als het niet werkt bel ik meteen terug. Dank je wel!