Dit gaat wel erg ver. Nee, bij Aliexpress weet je helemaal niet zeker dat er kinderarbeid aan te pas komt. China is een echt geen achterlijk land meer ofzo. Hard aan het moderniseren. Allang wetten tegen kinderarbeid, die steeds beter worden nageleefd. Ik zal niet zeggen dat China kinderarbeidvrij is, en ja, die lage prijzen bij Ali worden voornamelijk mogelijk gemaakt door de - helaas nog steeds niet altijd goede - werkuren en -omstandigheden van de Chinese fabrieken. Maar om te zeggen dat je van spullen die je bij Ali bestelt zeker weet dat er kinderarbeid aan te pas is gekomen, is gewoon niet waar.
Dat ben ik zeker met je eens. We zouden natuurlijk net zo goed ethisch moeten handelen richting volwassen werknemers die daar voor een hongerloontje moeten werken.
Weet je wat je kunt doen? 1: tweedehands kopen. Goed voor het milieu, je protomonnee en de arme kinderen. 2: je (nieuw gekochte) spullen niet weggooien na één of twee seizoenen, maar verkopen. En de opbrengst doneren aan projecten die gezinnen ondersteunen om zelfredzaam te worden. Denk bv aan Compassion. Je kunt daar een kind tot aan het 18de jaar helpen aan een opleiding voor maar 29 euro per maand. En brengt de verkoop dat niet op? Dan koop je een kledingstuk (of 2) minder en heb je t ook Kun je gewoon (zo ongeveer) weer lekker kopen wat je wilt en je helpt toch minimaal 1 armer iemand
Al die merken hebben genoeg geld om kinderen normale werkomstandigheden aan te bieden hoor. Het gaat niet eens per se om het feit dat er kinderen zijn die werken, het gaat erom dat de werkomstandigheden vaak verschrikkelijk zijn en ze nog steeds amper kunnen leven van het weinige geld dat ze verdienen. Zolang wij alles maar zo goedkoop mogelijk willen hebben en ons ogen ervoor sluiten blijven bepaalde merken op die manier zaken doen. En als wij bewustere keuzes maken zullen bedrijven zich ook moeten aanpassen. Wij hebben meer macht dan we denken.
Dat is niet waar, want niet iedere verkoper laat zijn of haar spullen maken door kinderen handen. Er zijn ook zat chinezen die hun eigen winkeltje hebben en zelf alles maken.
Ik koop daar gewoon. Dat het goedkoop is heeft weinig tot niks met kinderbeid of slechte werkomstandigheden te maken. Je koopt de artikelen rechtsstreeks bij de producent. Alleen nu zitten ergeen handelaren en winkels tussen de verkoper en de koper. Logisch toch dat het dan goedkoper is?? Met zoveel dingen. Een muziekcd maken in nedetland kost maar 2- 3 euro. Hier betaal je 20-30 euro. Ik ken iemand die bij een groot bedrijf werkt en de inkoopprijzen bepaald van artikelen van het bedrijf. O.a. schoonmaakmiddelen. Een fles schoonmaakmiddel maken kost heel weinig. Inkoopsprijs is 50 cent. Fles zelf wordt voor 4 euro in de winkel verkocht. en nog een reden dat het va. Aliexpress goedkoper is, het zijn natuurlijk niet altijd originele producten maar namaak. Zo heb ik "adidas" sneakers van ali voor 12 euro. Origineel zijn die 100 euro. Qua kwaliteit merk je wel verschil.