Gewetensvraag, wat moet ik nou doen....

Discussie in 'De lounge' gestart door heppiedepeppie, 24 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Bij ons op de crèche willen ze alle kindjes om 9 uur binnen hebben omdat ze dan eerst wat gaan eten en dan met het dagprogramma beginnen. Vanaf een uur of 4 mag je ze weer halen, dan is het programma afgelopen en zijn ook meestal alle kindjes wakker (behalve de allerkleinsten). Het kan zijn dat ze bij jou ook een soort 'blokuren' hebben, dat zou ik even navragen! Dit doen ze vaak om te veel inloop te voorkomen.

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou zelf kiezen voor 2 'hele' dagen, in plaats van 3. En dan van 9 tot 4 ofzo.
    Zodat je dan én je rust kan pakken en dingen 'in kan halen' en weg kan werken waarmee je voor je gevoel achterloopt.

3. Jute

Jute Fanatiek lid

20 jul 2011
    2.011
    204
    63
    Vrouw
    Heb alleen je openingsbericht gelzen. Is de opvang ver van je huis? Misschien is het een oplossing om je zoontje een halve dag te laten gaan? Zo ziet hij de leidsters wel regelmatig en jij kunt hem 's middags thuis op bed leggen.

4. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb je wel eens aan een gastouder gedacht?

Dan kan je in overleg je kindje minder of helemaal niet in de vakantie brengen.

Scheelt je wel in de kosten.

ik heb zelf nooit mijn kinderen naar de opvang gebracht als ik ziek, vrij of wat dan ook was. Dan waren ze altijd thuis. Dat voelde bij mij ook niet goed dus heb ik er nooit gebruik van gemaakt.

5. Ik zou het zelf niet over m'n hart kunnen verkrijgen om m'n kind op het KDV te brengen, terwijl ik zelf thuis zit. Maar goed, ik ben sowieso geen voorstander van kinderopvang, dus misschien is mijn mening niet neutraal genoeg..

Als ik me jouw situatie voor probeer te stellen, je kindje naar het KDV brengen omdat je moet werken, nu een periode niet werken en niet weten of het verstandig is voor je kindje om hem weer thuis te houden of juist te blijven brengen.. Ik denk dat ik hem wel zou blijven brengen, maar niet 3 volle dagen. Ik zou dan eerder voor 1 dag kiezen, of voor 2 halve dagen, maar zeker niet meer. Als je graag wilt rusten zou ik gewoon smiddags gaan slapen als je kindje ook slaapt. Pak je toch een paar uurtjes mee, en hoef je je niet schuldig te voelen over het KDV.

6. mammievan2

mammievan2 Fanatiek lid

31 mrt 2012
    1.207
    0
    36
    toen ik me verlof zat is me zoontje gewoon 2 dagen naar de, opvang geweest vond het lekker voor me zelf even bij komen.en voor hem was het ook goed gewoon in de zelfde ritme blijven je.moet.doen waar je je eigen het beste bij voelt

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja ik hetzelfde

8. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Ik snap best dat je het een lastig punt vindt omdat jezelf dan thuis bent, maar het is wel met een goede reden. En zelfs als je niet aan het herstellen bent is het aan jou, hoe je het invult.
    Misschien moet je het ook nog helemaal niet willen invullen want je weet niet hoe je er over een paar weken erin staat.

Ik zelf zou voor 2 volle dagen kiezen ipv halve dagen (bijv. 09.00 tot 16.00) omdat je dan wat meer aan je dag hebt, bijv. je huishouden en even kunnen rusten. Ook voor je kindje is dit denk ik wat rustiger.
    Daarnaast adviseren ze vaak dat 2 dagen beter is dan 1 zodat ze het ritme daar beter vasthouden.
    En je kan er altijd voor kiezen twee weken "vakantie" gezamelijk te nemen en daarna weer brengen. Dit kan je desnoods pas een week vantevoren aangeven.

De discussie hiervoor vind ik jammer. Een kinderdagverblijf is niet schadelijk voor een kind en ik vind het zelfs een toegevoegde waarde. Maar dat is mijn mening en gevoel erover, dat andere een andere hebben is prima, dat moet iedereen zelf bepalen wat goed voelt.
    Ik heb ook wel eens ervoor gekozen mijn kindje nog 2 dagen naar het KDV te brengen toen mij vakantie net was begonnen.
    Zo kon ik even het hele huishouden op orde krijgen (want ik vind dat best lastig met een kleintje om me heen) en had ik 1 dagje om even iets voor mezelf te doen met een vriendin en daarna begon heerlijk de vakantie.

Dus ik begrijp je wel, maar maak je niet te druk en doe dat wat goed is voor jou, want hoe meer je er juist op de andere dagen voor je kind kan zijn, uitgerust en volledig omdat je dan niet ook nog allemaal klusjes tussendoor hoeft te doen, want dat kan mooi op de dagen van het kdv! ;)

9. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik zou ook kiezen om dan of 2 dagen of halve dagen te brengen.
    Heb je tijd, je kindje regelmaat en jij even rust. Sterkte ts!

10. Aloe

Aloe Niet meer actief

Meid, ik zat ook in de situatie dat ik mijn dochter 3 dagen naar de creche bracht. Ik zal je zeggen, ik ben daar heel erg blij mee geweest. Nu heb ik geen werk en eerlijk gezegd baal ik ervan dat deze kleine dan misschien wel niet naar de creche gaat. Zeker vanaf de leeftijd van 1 jaar vind ik het heel goed dat kinderen naar de creche gaan. Mijn dochter had nooit zo sociaal geworden als ze alleen bij mij thuis had gezeten. Probeer je daar dus niet schuldig over te voelen. Vaak is de creche een groot speelparadijs met veel vriendjes en vriendinnetjes, vooral in de laatste 2 jaar.

Ik zou de kleine gewoon brengen. Voor de regelmaat, voor het wennen. Niet alleen voor je kleintje maar ook voor jezelf. Jij kan er nu ook aan wennen aan die drie dagen. Als je dadelijk weer gaat werken heb je dat iig al gehad. Daarnaast ben jij een leukere moeder als je nu even je rust kunt pakken. Het wordt dadelijk alweer druk genoeg als je gaat werken. Je kleintje krijgt er niets van. Doe je idd kortere dagen van 10 tot 15 uur ofzo.

11. Aloe

Aloe Niet meer actief

Goh, ik lees nu pas de veninige reactie's.
    Jammer hoor.

Ik vind dat de creche een toegevoegde waarde is voor een kind.
    Mijn dochter heeft het er heel erg naar haar zin gehad. Ze is een openminded, sociaal, medelevend en betrokken kind van geworden. Ze houdt rekening met anderen en kan heel goed spelen en snel vriendjes maken. Haar geest is er erg gestimuleerd waardoor ze een voorsprong heeft om veel kindjes uit haar klas nu.

Zij ging 3 dagen creche en was 4 dagen thuis. Daarvan ging ze ook nog 1 dag naar haar vader. De dagen dat ze thuis was deden we van alles samen en hadden plezier. Kortom ze zat goed in haar vel.

Ik heb een aantal thuisblijfmoeders om mij heen. Huismoeders met fulltimezorg voor de kids. Een zware taak. Dat is ze ook af te lezen. Ze zeuren en snauwen en het kind krijgt het vaak te verduren. Het wordt ze teveel. Ze hebben geen tijd voor zichzelf en staan altijd in dienst van hun huis, man en kids. De vrouw die ze ooit was, is weg. Ze miepen op en over de kids..........ze zijn het zat maar hun kind wegbrengen, dat nooit........
    Ik vind dat erg ongezond voor moeder en kind. Ergens ook een gedachte geroepen vanuit het ego.............ik denk dat de moeders hun kids niet wegbrengen, niet omdat het niet goed zou zijn voor het kind maar omdat ze dan niet met zichzelf kunnen leven.......

Gelukkig is niet iedere thuisblijfmoeder zo. Er zijn natuurlijk wel degelijk moeders die echt heel erggenieten van het altijd thuis zijn met kids.

Ik heb meer geestelijke stimulans nodig. Krijg ik dat niet dan ervaar ik onvrede. Dat ervaren mijn kids dan ook. Mama is niet blij.

Ik kan zeggen dat de creche mij en mijn dochter enorm geholpen heeft. Ik ben erg blij met ze geweest. Had ze niet willen missen en ben er van overtuigd dat het mijn dochter enorm goed gedaan heeft.

Hier dus een positief verhaal over de creche en de enorm lieve mensen daar waar mijn dochter en van gaan houden is.

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik zou hem ook brengen al hoeft het niet 3 dagen te zijn.
    Kies dan voor 1 hele en een halve dag anders moet hij straks na 12 weken weer zo vreselijk wennen en dan kun je hem niet ophalen als het niet gaat.

En gut gut wat weten de dames het hier toch allemaal weer goed zeg.
    Poeh geef jezelf een schouderklopje....
    Sommige mensen moeten/willen nou eenmaal 2,3,4 en zelfs 5 dagen werken.
    Wees blij dat je thuis kunt blijven bij je kids en hou je commentaar lekker voor je op mensen die wel moeten/willen werken.

13. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Heb niet alle reacties gelezen, maar ik zou hem gewoon brengen, wel iets minder bijv twee dagen per week. Regelmaat is erg belangrijk voor kinderen en ik denk dat hij het erg moeilijk zal krijgen om na drie maanden opeens weer naar de opvang te moeten. Oh ja en als je zoontje het naar z'n zin heeft zie ik het probleem niet. Mijn dochter slaapt ook minder goed op het kdv maar heeft het erg naar haar zin en ze leert er ook nog veel.
    Ik breng haar ook als ik eens vrij ben, ook om inderdaad zelf eens bij te tanken of het huis een grote schoonmaak te geven.

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ff he:

Volgens mij is het namelijk zo:

Als jij straks 12 weken niet werkt, krijg je niets vergoedt van de BD. Sinds 2012 is het zo dat je het aantal uren vergoedt krijgt dat je werkt en max 140% daarvan. Als jij dus niet werkt 12 weken, krijg je ook 3 maanden geen geld van de BD en moet je alles zelf betalen.

Ik werk straks 38 uur per week, ( 5 dagen)dat is 152 uur per maand. Echter rekent het KDV voor 5 dagen 260!! uur. (12 uur per dag)

Ik krijg dus 140% van 152 = 212 uur vergoedt van de BD met een max door het inkomen, plus dat ik alles daarboven zelf moet betalen. Dit komt neer op 900 euro eigen bijdrage elke maand helaas.

Ik heb het KDV voor de vakantie stop gezet, dat is een maand, en na de vakantie weer in laten gaan.

Als jij straks 3 maanden thuis zit heb je dus geen recht op KOT omdat je hem zelf ook thuis kan hebben en je 0 uur werkt.

Volgens mij dan..

15. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik zit straks ook 3 maand thuis en Jesse blijft gewoon 1x per week naar het kdv gaan en we zullen dat idd uit eigen zak betalen. Voor hem regelmaat en voor mij 1 dag in de week dat ik het huis kan doen en boodschappen kan halen.
    Voel me er ook niet fijn bij maar toch wel even noodzakelijk aangezien het JEsse veel tijd kost om daar te wennen.

16. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Het is al vaker gezegd maar ik zou 'm ook brengen maar dan inderdaad niet de volle drie dagen.
    Zoals je weet ben ik afgekeurd en zit ik alle dagen thuis, zeg eerlijk dat ik soms ook wel een dagje zou willen bijtanken maarja ik moet daarvoor speciaal opa en oma inschakelen en dat doe ik dan weer niet...jij krijgt de mogelijkheid om bij te tanken en Lucas vermaakt zich daar prima dus maak er gebruik van zou ik zeggen ;)

17. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Dan vraag ik me iets af he....
    Onze dochter gaat 1.1/2 dag naar de opvang.
    Stel dat ik 12 weken thuis ben en haar dus ook thuis laat dan maak ik geen gebruik van de opvang.
    Maar mijn plek op de opvang is wel gereserveerd voor haar dus die moet wel worden betaald.
    Hoe zit dat dan?¿?

18. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.252
    1.010
    113
    Zuid-Holland
    ik zou dat van de BD even goed navragen!! en ja, als je dan zelf nog kan kiezen wat doet zou ik het aankijken! hoeveel rust heb jij zelf nodig om bij te tanken. kortom lekker hoor om hem even weg te kunnen brengen, kom je aan jezelf toe en ben je er de overige tijd optimaal voor je kind!!
    ik heb tijdens mijn zwverlof mn oudste wel altijd weg gebracht naar het kdv voor 2 dgn per week, zij had dit ritme ook nodig en ik die rust ook. wel bracht ik haar altijd wat later en haalde ik haar vroeg weer op!!

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    moet je zelf betalen.

Zolang je niet werkt, heb je geen recht op KOT

20. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.252
    1.010
    113
    Zuid-Holland
    ja maar ze werkt wel...ze heeft officieel verlof, contract ect blijft gewoon staan!
    ik zou het toch nog even goed navragen bij de BD

Deel Deze Pagina