Gewetensvraag, wat moet ik nou doen....

Discussie in 'De lounge' gestart door heppiedepeppie, 24 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    Ik werk op de Maandag en de Vrijdag, vaker zijn we sneller klaar en hoeven we Vrijdag niet te komen, dan breng ik m'n dochter evengoed naar het kdv om even uit te rusten en/of thuis verder te kunnen.. ik vind er niks mis mee als je je kind brengt!

2. LBlue

LBlue Bekend lid

10 jan 2012
    764
    0
    0
    Wauw dat is wel duur devilschase...
    Als dat inderdaad voor iedereen met verlof enzo ook geld dan zou ik dat even goed uitzoeken voordat je een keuze maakt.

Verder lees ik een hoop over dan wel niet je kind naar de opvang brengen. Persoonlijk ben ik een enorme voorstander van zelfontplooiing. Voor zowel ouders als kind. Om als moeder (of vader) je te ontplooien, zul je een activiteit buiten huis moeten doen (of studeren binnenshuis, maar je begrijpt wat ik bedoel). Dat houdt in dat je kindje door iemand anders opgevangen moet worden. Dit kan zijn, de andere ouder, grootouders of andere familieleden, gastouder of kinderopvang (of als de kindjes 2 jaar zijn bij de peuterspeelzaal).
    Het lijkt me dus zeker geen schande om je kind weg te brengen, om zo goed voor jezelf te zorgen. Het is relationeel gezien (volgens mij) wel prettig dat je beide thuis kunt komen met verhalen die over iets anders gaan dan het kind of het huishouden. Dus werkende ouders, PRE! In mijn mening.
    Waarbij ik de keuze om als vader of moeder niet te gaan werken zeker niet veroordeel. Iedereen moet doen waar hij/zij zich het prettigst bij voelt.
    Dan kinderopvang, met hoe de kdv tegenwoordig in het nieuws zijn kan ik mij voorstellen dat je veel twijfelt. Verhalen dat het slecht is voor het kind om voor de 3 mnd, 6 mnd, 1 jaar (afhankelijk van het stuk dat je leest) naar de kdv te gaan, maakt het lastig om te bepalen of je jou kindje daar naar toe brengt. Een manier om dat op te vangen lijkt me goed kijken wat voor verblijf het is, welke pm'ers er werken en als jij langs komt om te kijken hoe ze met jou kind en de andere kinderen om gaan (dit laatste lijkt me bijzonder belangrijk omdat de kans dat ze jou kind net wat meer aandacht geven als je het kindje komt halen natuurlijk aanwezig is). Voel jij je daar prettig bij, dan zal het je kindje vast geen kwaad doen.
    Qua kindje plaatsen terwijl je zelf thuis bent... is voor mij een beetje in de trant van mijn eerste punt. Je hebt nu eenmaal momenten voor jezelf nodig, dus als het jou rust geeft, vooral doen! Maar niet met de reden voor regelmaat, tenminste dat is mijn mening. Je kindje is nog ontzettend jong, en hoewel regelmaat fijn is, is het kind nog niet vast gebakerd in ritmes... Zij zijn op die leeftijd nog behoorlijk flexibel. 3 maanden is een lange tijd en in die tijd zal je kindje opnieuw een ritme ontwikkelen (best snel waarschijnlijk) als je je kindje over 3 maanden opnieuw plaatst, dan moet hij even opnieuw wennen, maar dat zal (waarschijnlijk) geen grandioze problemen op leveren. Het lijkt mij lastiger voor het kindje als je hem de ene week wel brengt en dan weer een weekje niet en dan weer 2 weken wel, en dan weer 1 keer in de week... Je snapt mijn punt. Dus of kiezen om nu niet te doen en te wachten, of een duidelijk ritme kiezen. En als binnen die tijd je gezinnetje lekker vakantie heeft kan dat geen kwaad, maar niet iedere week anders.

Het is een lang verhaal, gedeeltelijk op mijn mening (zelfontplooiing enzo), gedeeltelijk op mijn ervaring als kinder- en jeugdpsychologe (ritme enzo).
    Lang verhaal met de conclusie dat het jou keuze moet zijn en er een ritme in moet zitten, en of dat hele of halve dagen zijn, of het wel of niet is... doen wat goed voor jou is (met daarin natuurlijk de overweging dat het ook goed moet zijn voor je kindje), maar jij zit nu in een niet zo lekkere situatie en het is belangrijk dat jij je goed voelt, want de emotionele ontwikkeling van zo'n jong kindje hangt nog veel samen met hoe de ouders zich voelen!
    Succes met je keuze en sterkte met het oplossen van alle problemen.

Dan nog een kleine reactie op iemand die zei, als je je rot voelt dan wil je toch juist je kindje bij je hebben. Dit is natuurlijk afhankelijk van de reden waarom je je rot voelt, mocht je bijvoorbeeld een postnatale depressie hebben, dan heb je de neiging om je kind iets aan te doen of igg niet te verzorgen dan lijkt het me beter dat je kindje niet hele dagen bij jou is (waarmee ik niet wil suggereren dat TS een postnatale depressie heeft).

3. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    ik zou 1 dag of 2 halve dagen doen.

4. YouBri

YouBri Actief lid

28 jan 2012
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook als je een gedeelte van je salaris krijgt tijdens je ouderschapsverlof heb je nog recht op de ouderschapsverlofkorting van de belastingdienst hoor.
    De grens is alleen dat je niet meer kan krijgen dan het salaris dat je normaal gekregen zou hebben.

5. YouBri

YouBri Actief lid

28 jan 2012
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    En dan nog even ontopic..
    Is het niet mogelijk om je contract 3 maanden te bevriezen ofzo?
    Of om je contracturen tijdelijk naar beneden te doen? Zodat je tijdens je verlof en vakantie naar 1 dag per week opvang gaat?

En zoals eerder al is gezegd, ik zou inderdaad ook nog even extra navragen bij de belastingdienst hoe het zit met de kinderopvangtoeslag in de periode dat je niet aan het werk bent. Zou jammer zijn als je volgend jaar ineens een hoop moet terugbetalen aan de belastingdienst.

6. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Toen ik met verlof was, liep de opvang voor mijn oudste natuurlijk gewoon door. Zij gaat twee dagen per week en dit heb ik zo gehouden tijdens het verlof. Het liefste had ik haar thuisgelaten, maar omdat ze anders echt gewend zou worden aan het thuis zijn, is ze toch blijven gaan. Wel kortere dagen, ik haalde haar rond 3 uur op en vaker een spijbeldagje, waar ik haar lekker thuis hield. Op het kdv gaven ze ook als advies de opvangdagen gewoon door te laten gaan.
    Maaaaaar mijn dochter was 2,5 en jouw zoontje 4 maanden... Dat maakt het toch wel wat lastiger. Je geeft aan dat hij er niet goed slaapt, ik zou de komende 3 maanden gebruiken om het op te bouwen. Drie dagen is best een hoop, dus ik zou eerst een paar weken 1 keer per week doen, en dit in de loop van die maanden opbouwen. Dan is ie ook drie maanden ouder en zal het op de creche ook een stuk beter gaan.
    Succes!

7. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    ik zou als je er voor betaald je zoontje lekker brengen! en waarom is 3 dagen veel? ( sorry niet het hele topic gelezen) hier heb ik straks ook 3 dagen opvang nodig, 1 dag creche 1 dag stiefmoeder en een dag oma! tja waarom zo omdat het zo #$#$v duur is :(! En als jij het nodig hebt om even lekker bij te tanken zou ik het helemaal doen, denk dat je daar alleen maar ene leukere moeder van wordt. En je kindje zit straks lekker in het ritme! WAt je eventueel wel zou kunnen doen is de ene week 2 en de andere week 3 ! Hij zal er straks toch aan moeten wennen

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dat klopt idd alleen ben ik dan dus bang, zie mijn eerdere post dat je geen vergoeding krijgt van de BD voor de kinderopvang. Dat zou nl wel heel vreemd zijn.
    Ouderschapsverlof neem je nl op om voor je kindje te zorgen.

Dit staat echter los van wat ik vind van het wel of niet brengen als je thuis bent. Ik zou hen nl wel brengen. Maar ik denk dat je de BD miet bellen.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    @devilschase: ouderschapsverlof en zwangerschaps/bevallingsverlof tellen niet mee bij het berekenen van die uren, er wordt dan gewoon gekeken naar het aantal contracturen die je hebt. (anders had ik straks een probleem bij mijn bevallingsverlof, 16 weken geen kinderopvangtoeslag en zelf dan dus 1200 euro betalen)

Ik zou kiezen voor 2 dagen. 3 dagen achter elkaar vind ik persoonlijk vrij veel voor zo'n klein kindje als het niet nodig is, dus bijvoorbeel woensdag en vrijdag heen.

10. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Volgens mij klopt dit niet hoor...Van die 12 weken heb ik 6 weken zomervakantie. Ik krijg gewoon salaris doorbetaald alleen is dit vakantie. Als ik bij een bedrijf zou werken en ik zou 3 weken vakantie opnemen, weet dat BD dat toch ook niet? Zij weten toch niet waneer ik vakantie heb? Bovendien heb ik een 52 weken contract bij het kinderdagverblijf.
    De 6 weken ouderschapsverlof zou ik dan na moeten vragen, dat weet ik idd niet....ga ik vandaag achteraan!

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    @heppiedepeppie: had het net hierboven al gezegd, maar ouderschapsverlof telt ook niet mee hoor, er wordt dan uitgegaan van je contracturen.

12. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven

dat dacht ik dus ook...ik schrok ook van het bericht want als ik 3 maanden lang 1000 euro zelf moet betalen dat kan helemaal niet :$

Wij hebben idd gekeken naar het aantal uren dat ik straks ga werken na de vakantie (=3 dagen) en wat mijn werktijfdactor is (contracturen) en op basis daarvan heb ik de KOT laten berekenen....

13. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    dank je voor je geruststelling ;)

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Nee maar je kinderdagverblijf moet opgeven hoeveel uur je kind is geweest op de jaaropgave. Als dat aan het einde vh jaar niet overeen komt met wat je hebt opgegeven, moet je terugbetalen. (ook al heb je het gewoon betaald aan je KDV helaas)

Als luc normaal 260 uur komt en ik heb een maand vakantie, dus luc komt niet, is de Jaaropgave dus 260 uur minder opvang dan je opgegeven hebt terwijl je dat wel gehad hebt van de BD terwijl je kind niet naar de opvang is geweest. Dat je dat moet doorbetalen aan de opvang is dan je eigen probleem omdat je dan de KDV tijdelijk stop had moeten zetten (naar eigen zeggen van de BD)

Tijdens je ouderschapsverlof krijg je wel KOT, maar de overige weken dus eigenlijk niet.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Dat laatste gaat dan toch voor iedereen op? Zodra je vakantie hebt zou je dan het kdv stop moeten zetten? Dat is toch helemaal niet mogelijk.

Bovendien is dat hier niet zo hoor, alle uren die ik betaal komen op de jaaropgave te staan, of ze nu wel of niet daadwerkelijk heen zijn geweest.

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb het kdv en KOT wel gewoon stop gezet dit jaar in de vakantie, aangezien ik 900 euro zelf moet betalen. Ik vind het zonde om voor een maand dat ik in frankrijk en italie zit, 900 euro van mn eigen geld aan het KDV te betalen. Was geen probleem, zolang je het 2 maanden vantevoren aangeeft hier op het KDV.

Het is vaak wel zo dat de uren dat je kind er is geweest op de jaaropgaaf staan, en niet altijd vanzelfsprekend dat een KDV alle uren die je betaald hebt erop zet.

Ik zou het gewoon goed navragen bij de BD en als nodig informeren bij de Kinderdagverblijf, want het zou zonde zijnn als je inene dik moet terugbetalen.

17. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Dat snap ik niet helemaal, ou dus betekenen dat mijn dochter geen vakantie mag hebben. Want dan moet ik een heleboel geld gaan terug betalen. Volgens mij klopt het dus niet

18. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ligt er ook aan wat je KDV doet, wat die noteren. Als die gewoon alles noteren dat ie is geweest etc is er niets aan de hand. Incidentele vakanties ook niet, maar als je 3 maanden thuis zit, zou ik dat toch echt na gaan vragen.

19. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Ja oké, dat zou ik bij zo'n termijn ook even doen. Ga het eens even uitzoeken hoe ze de uren registreren op mijn kdv.

20. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Het KDV brengt iedere maand hetzelfde aantal uren in rekening of Lucas nou wel of niet komt. Deze betaal ik ook en deze aantal uren zijn aan de BD doorgegeven. Het KDV gaat dan toch niet minder uren aan de BD doorgeven?? Dan snijden ze zichzelf in de vingers want zij hebben immers het geld wel geint bij mij. Dus dit klopt niet wat je zegt.

Als de KDV bij mij bijv 150 uren in rekening brengt en Lucas is in werkelijkheid maar 130 geweest, dan geven zij toch geen 130 aan de BD op....als ik gewoon 150 betaal.

Maar er is al een mail uit naar mijn belastingadviseur. Die heeft ook net zelf kindjes gekregen dus die weet het wel. Maar vooralsnog geloof ik niet dat ik nu ineens veel moet gaat betalen, omdat mijn contract gewoon voor het aantal uren is, op jaarbasis. Iedereen heeft toch vakantie en daar ook recht op?
    Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zijn zomervakantie uren zelf moet gaat betalen op het KDV....

Deel Deze Pagina