Gewetensvraag

Discussie in 'De lounge' gestart door Kiki, 5 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Zou je de zwangerschap afbreken?

1. Ja

2. Nee

3. Ik wil meer onderzoek

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. IkenKleine

IkenKleine Bekend lid

23 mrt 2006
    975
    0
    16
    Ik heb meer onderzoek gestemt, het hangt natuurlijk van zoveel zaken af. Hoe gehandicapt zou het kindje worden, zou het veel pijn hebben, wat zou de verwachte levensduur worden, heeft het gevolgen/gevaren voor de moeder (en/of volgende zwangerschappen)....
    Afhankelijk van al deze antwoorden zou ik dan een beslissing nemen.

2. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Volgens mij kunnen ze vooraf NOOIT bepalen hoe erg een handicap zou zijn.
    Of wel?

Ik zou dat eigenlijk wel willen weten idd.

3. tam27

tam27 Fanatiek lid

6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Nee dat is waar, ze kunnen niet bepalen hoe erg de handicap is, alleen of het down syndroom heeft of niet.

4. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Het is een hele moeilijke keus. Want de uitslag blijf een kans van 1 op .... dus zeker is het nooit.

Wij hebben de keus wel gemaakt en ik heb respect voor ieder die een keus maakt of juist niet maakt.

5. PamEnMarcel

PamEnMarcel Actief lid

Lastige vraag. Ik wil sowieso eerst meer onderzoek. Mocht het echt zo erg zijn dat het idd een kasplantje zou worden, dan breek ik de zwangerschap liever af.

6. Door

Door Bekend lid

7 dec 2005
    750
    0
    0
    Praktijkopleider
    Veenendaal
    Ik zou mijn zwangerschap denk ik af laten breken, als er een grote handicap zou zijn.
    Ik doe vrijwilligerswerk met gehandicapten en vind het echt super leuk en fijn,maar als ik hoor van de ouders hoeveel zorg ze erover hebben en hoe moeilijk het is om te zien dat je ze los moet laten als je ouder wordt en afhankelijk bent van de instelling waar ze wonen....
    Nee, dat niet, ik denk dat het beter is van niet, de zorg in Nederland gaat achteruit, alles wordt alsmaar slechter.....

Jan en ik zijn het beiden eens, dat is dan wel weer fijn...

7. djara

djara Fanatiek lid

12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    ik heb nee gestemd, als wij een kindje zouden krijgen met een (meervoudig) handicap, dan heeft het zo moeten zijn, ook dan zou ik het uiterste uit mezelf halen om voor het kindje te zorgen.... mocht de uitslag het dus van te voren al aangeven, dan heb ik meer tijd om me voor te bereiden op een zware tijd...ik zou mijn zwangerschap dus niet afbreken.

8. Annelies

Annelies Niet meer actief

ik heb ook nee gestemd. ik zal de zwangerschap niet afbreken als uit onderzoeken bleek dat het kindje meervoudig gehandicapt was.
    maar zo als ik er nu tegenaan kijk zou ik helemaal geen testen cq onderzoeken willen laten doen.

9. bianc

bianc Fanatiek lid

30 nov 2005
    2.251
    0
    0
    Zuid-Holland
    bij een meervoudig handicap zou ik de zwangerschap afbreken.
    wij willen daar ook voor testen als ik zwanger ben...

10. JoyceD

JoyceD Fanatiek lid

6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Ik heb voor meer onderzoek gekozen .
    Volgens mij is geen enkele test echt betrouwbaar :rolleyes:
    Ik ken mensen die een vruchtwaterpunctie hebben laten doen en die zouden een down kindje krijgen .
    Zij hebben het kindje laten komen en het bleek dat het kindje volledig gezond was :)
    De meeste testen zijn een kansberekening en niet een bevestiging van wel of geen gehandicapt kindje .
    Ik zou er echt 100% zeker van moeten zijn dat we een kindje zouden krijgen dat meervoudig gehandicapt is .
    Alleen voor het downsyndroom zou ik de zwangerschap absoluut niet afbreken .
    Maar zou bv blijken dat het kindje de ziekte van Harlekein heeft ( dan is het kindje zowiezo niet levensvatbaar na de geboorte , het zit bij ons in de familie en er zijn dus ook doodgeboren kindjes gekomen ) dan zou ik het wel laten afbreken .
    Het heeft geen nut een zwangerschap uit te dragen als je weet dat het kindje nooit zal leven :rolleyes:
    Ik weet niet wat ik zou doen als het kindje bv down heeft en nog een andere handicap erbij .
    Denk dat het heel erg ligt aan wat voor andere handicap er bij komt .
    Vind het al met al een hele moeilijjke keuze .
    Wij hebben die keuze zelf al eerder gehad met de zwangerschap van onze oudste .
    Ben toen helemaal getest op de ziekte van Harlekein en nog meer dingen .
    Ze hebben bij de testen niet goed kunnen zien hoe en wat en moesten afwachten tot de geboorte .
    Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat het kindje in orde zou zijn en dat was gelukkig ook zo .
    Ze is nu een gelukkige , gezonde 4 jarige ;)

Groetjes Joyce

11. Bengeltje

Bengeltje Lid

29 mrt 2006
    25
    0
    0
    Vorig jaar ben ik bevallen van een zoon met aangeboren afwijkingen. Dit wist ik niet, omdat wij vorig jaar nog geen 20 weken echo kregen. Na 6 maanden is ons zoontje overleden na 6 maanden in het ziekenhuis gelegen te hebben, (terwijl hij een goede kans had om het te redden). Ik ben blij dat ik hem gekend heb, maar ik zou bij een volgende zwangerschap het kindje weg laten halen. Het heeft zo'n impact op je leven, dat is niet meer normaal. Dit wil ik niet nog een keer meemaken en dit wil ik ook geen kind meer aandoen.

Groetjes, Bengeltje

12. babs

babs Actief lid

19 feb 2006
    264
    0
    0
    Haarlem
    ik zou zo en zo nooit een test doen (denk ik, en dat is mijn standpunt nu)
    maart als ik erachter kom dat het kindje meervoudig gehandicapt is dan zou ik de zwangerschap (denk ik) beindigen. dit omwille van het kind maar ook van onszelf..

groetjes babs

13. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ik heb er lang over nagedacht voor ik de vraag plaats, omdat ik enkel nieuwsgierig ben naar andermans/vrouws mening. Het is ook niet de bedoeling om op elkaars antwoorden te reageren met de bedoeling die persoon te overtuigen van het tegendeel. Er zijn eerder pittige discussies geweest. Het gaat om je mening en niet om wie er gelijk heeft.

Maar...
    Tijdens je zwangerschap krijg je de mogelijkheid om prenataal onderzoek te doen. Zoals: Triple-test, vlokken-test, nekplooimeting, echo's...

De vraag is ook alleen voor de volgende situatie:

Stel je laat een of meerdere tests doen en de uitslag is niet gunstig, of misschien zelfs slecht/negatief. Bijvoorbeeld: uit de vlokkentest blijkt dat je een kindje met down-syndroom verwacht.

Zou je de zwangerschap afbreken ja of nee?

Mijn persoonlijke antwoord/mening: Als ik al een test had gedaan, en er zou uit blijken dat ik een meervoudig gehandicapt kindje zou verwachten, dan had ik naar alle waarschijnlijkheid de zwangerschap laten eindigen. Ook al ben ik tegen abortus.

Nu heb ik makkelijk praten, ik heb geen test laten doen dus heb ik ook geen keuze hoeven maken.

Groet van Kiki.

14. Chrisje

Chrisje Fanatiek lid

23 nov 2005
    1.484
    1
    0
    Brabant
    Bij een meervoudig gehandicapt kindje zou ik het ook laten afbreken denk ik.
    Niet dat mensen met het Down syndroom of een aandoening geen volwaardig en gelukkig leven kunnen leiden, want dat kunnen ze zeker wel.
    Maar we zijn niet erg rijk, en mijn vriend heeft al een chronische darm aandoening. Ik denk niet dat ik het aan zou kunnen.
    Overigens heb ik ook geen prenatale onderzoeken gehad, behalve de echo dan.

15. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Ik heb nee gestemt.
    Zou nooit voor de keuze komen te staan gelukkig, want wij willen geen prenatale onderzoeken. Mochten we wel voor de keuze staan, dan zou het kindje welkom zijn.

16. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik persoonlijk zou de zwangerschap niet afbreken, of er zou bevestigt moeten worden (zwart op wit) dat het kindje echt een "kasplantje" zou worden. Bij een uitslag van uw kindje heeft bv syndroom van down dus niet.

Kwebbel

17. Marian

Marian Fanatiek lid

27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    Ik ben het helemaal met diddl eens!

Marian

18. kaily122

kaily122 Bekend lid

3 mrt 2006
    581
    0
    0
    ik sluit me aan bij kwebbeltje

19. Micha

Micha Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.231
    0
    0
    Woerden
    Ik heb ook nee ingevuld, als mijn kindje een down syndroom zou hebben laat ik het niet afbreken, maar als het blijkt dat het geen leven heb dus een kasplantje is dan laat is het wel afbreken.
    Mijn vriend en ik hebben het hier ook uitvoerig over gehad wat we zouden doen als we in zo'n situatie komen.

20. jacky

jacky Actief lid

17 dec 2005
    421
    0
    0
    zuid-holland
    ik stem voor afbreken heb ook voor die keus moeten staan heb een vruchtwaterpunctie gehad i.v.m mijn leeftijd ik heb er heel goed over nagedacht maar zou het niet afkunnen ,om te weten dat er iets niet in orde was en dan toch laten komen ,maar dit is mijn mening,godzijdank heeft het zover niet hoeven komen alles was goed.
    groetjes jacky

Deel Deze Pagina