Hallo Mijn zoontjes zijn 13 maanden.nu heeft een van de jongens steeds de neiging om te bijten.Het zit dan op schoot en bijt ineens in je arm of schouder. We spreken hem er altijd op aan of voor straf moet hij even in zijn stoel zitten maar dit lijkt niet te helpen. Wie heeft een tip om dit af te leren. Groetjes Jo
ik deed op die leeftijd 1 minuut op de stoel zetten als ze dat deed na een paar keer deed ze het niet meer pas beet ze me onverwacht midden in het ziekenhuis omdat ik haar aanpakte dat ze niet luisterde ik heb haar terug gebeten en in de wachtkamer naast me op de steol gezet huilen na eventjes haar bij me gepakt kus gegeven en gezegd nou niet meer bijten en ze heeft het tot nu nto e nog niet weer gedaan
Dat terugbijten is in uiterste gevallen idd wel een optie: ze hebben vaak nog niet door dat het zeer doet, en als jij terugbijt, dringt dat wel door, Maar voordat je daartoe overgaat zou ik eerst eens een tijdje consequent blijven straffen op het bijten, ook steeds benoemen dat het zeer doet en dan houdt het meestal wel op. Op deze leeftijd hebben ze gewoon even wat tijd nodig voordat ze iets afgeleerd hebben. Komt omdat er nog geen gewetensfunctie is waardoor ze denken: Onee, dat moet ik niet doen. Pas als ze er vaker straf voor hebben gehad, slijt dat wat in en houdt het op. Misschien is een andere vorm van straffen ook nog handig: ervaart hij in zijn stoel zitten wel als straf? Het moet namelijk echt iets zijn wat ie als straf ervaart, zodat het als een negatieve prikkel gaat werken. Misschien even in afzondering op de gang? Voor het ene kind werkt het namelijk juist als ze in de kamer moeten zitten kijken hoe de rest blijft spelen, voor het andere kind helpt het juist beter om het even weg te zetten alleen, omdat gescheiden worden van de rest meer als straf wordt ervaren...
dat kan niet anders dan dat er raar en grappig uitzag hoop dat er verder niemand in de wachtkamer zat?
Dean heeft ook zo'n fase gehad het is gewoon proberen ze weten niet wat het bijten inhoud dus is gewoon grappig voor hun... ik heb zachtjes teruggebeten en gezegd AU, dat doen we niet, misschien nog 2-3 keer voorgevallen die maand maar was vrij snel over..
Tja, het zou eigenlijk niet in me opkomen om terug te bijten! Ons meisje heeft niet gebeten, maar wel vaak met haar handje in het gezicht slaan. Wat ik deed was haar handje ferm vastpakken en 'NEE" zeggen. En vervolgens deed ik voor wat ze wel mocht doen, namelijk aaien. Dan pakte ik haar handje en wreef hiermee over mijn gezicht. Dat hielp wel goed moet ik zeggen.
Hier nog zo 1! Sinds vorige week probeerd hij steeds te bijten! Heb al een blauwe plek in mijn arm. Ik wordt gewoon heel boos en zet hem op de gang! Terug bijten/slaan heeft geen enkele zin. Dan gaan ze denken dat als je ouder bent, je wel mag bijten. Dus zullen ze het straks bij kleinere kids ook gaan doen. Al moet ikz eggend at ik me soms flink moet beheersen want meneer doet me soms echt flink pijn! kus miek
Hier nog zo eentje hoor! Djenno begon te bijten in de bank en later ook in mama en papa. Nee zeggen en wegzetten had geen zin. We hebben het eens op het consultatiebureau besproken en daar raadde ze ons aan om het te negeren. Volgens CB kan je kindje bijten uit enthousiasme of om zijn boosheid te uiten. Ze doen het nog niet bewust en als je reageert dan krijgen ze toch een vorm van aandacht hiermee. We hebben het vervolgens genegeerd en nu doet hij het praktisch niet meer! Heel zelden als hij overenthousiast is wil hij nog wel eens bijten maar gebeurd bijna nooit meer. Heeft bij Djenno dus wel geholpen.
Bedankt voor de reacties We kijken het maar even aan hoe het gaat. Negeren vind ik wel moeilijk.Van het weekend heeft hij twee keer gebeten en dan zo hard dat de tranen in je ogen staan. Ik zet hem dan toch even appart.