Net zwanger en vliegen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door luca2504, 26 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoi meiden,

ik weet dat hier al vele topics over zijn geopend maar ik las allerlei horrorverhalen over straling en miskramen na vliegreizen op internet en maak me nu opeens ongerust :( Ik ga as maandag op vakantie naar Nederland en moet daarvoor 1x 50 min en 1x 1,5 uur vliegen verspreid over 2 dagen. Ik ben dan dus net 5 weken zwanger, dit kan toch geen kwaad?

2. Eliseb82

Eliseb82 Actief lid

17 jul 2012
    224
    0
    0
    Amsterdam
    Nee, kan zeker geen kwaad. Ik had het ook aan mijn VK gevraagd. Ik was 10 weken en heb het als "normaal" ervaren. Helaas moet ik zelf ook gaan vliegen naar Amerika als ik 7 maanden ben - dat is denk ik echt ongemakkelijk..maar goed, zien we dan wel!

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.553
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Vliegen an sich geeft geen problemen. Wel moet je opletten met de bodyscan op Schiphol. Mochten ze je willen controleren met de bodyscan moet je even aangeven dat je pas zwanger bent. Helaas zul je het nu nog niet kunnen aantonen met een echo of een zwangerschapsverklaring... maar ze zijn wel verplicht er rekening mee te houden op Schiphol... mogelijk dat je dan door een vrouwelijke beambte wordt gefouilleerd.

Ach meestel mag je zo doorlopen, omdat het een Europeese vlucht is.

4. Ik vlieg via eindhoven, die hebben volgens mij geen bodyscans. En op Ajaccio en Marseille geloof ik ook niet.

5. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Alleen bij extreem lange vluchten krijg je meer kosmische straling, zal bij jouw vluchten dus heel erg meevallen! Veel plezier:)

6. icsisev

icsisev Lid

25 jun 2012
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook gevlogen met vijf weken, ging prima! Mijn gyn zei alleen dat het ivm trombose handig is om op langere vluchten af en toe te lopen.

7. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

17 mei 2012
    1.784
    1
    0
    Ik ga volg week ook vliegen, lijkt me geen probleem! Vanaf een bepaalde maand lijkt het me pas een probleem. ;) meer ook dat je dan niet meer lekker zit...

8. jo1984

jo1984 Niet meer actief

Vorig jaar gewoon naar barca gevlogen, ook 5 weken zwanger Mag gewoon. Goed drinken en id zo nu en dan heen en weer proberen te lopen.
    Have an nice flight ;)

9. sydneys

sydneys Niet meer actief

ik heb ook gevlogen met 12 weken,kan helemaal geen kwaad, het enige stomme is dat als er iemand naast je zit die je niet kent en jij zo een 3x per uur ofzo moet plassen, dan moet die persoon ook contstant voor je opstaan hahaha, dat heb je als je zwanger bent he

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb achteraf 2x 3,5 uur gevlogen in de week dat ik zwanger ben geworden (wist ik toen natuurlijk niet). En over 3 weken mag ik lekker weer, een vlucht van 4,5 uur deze keer. Nooit gehoord dat dat kwaad zou kunnen, het lijkt wel of je tegenwoordig beter al een maand voor de conceptie je bed in kunt kruipen met je dekbed over je hoofd en er dan pas na de bevalling weer uit komen...

11. bedankt, ik voel me weer gerustgesteld :) Ik had er ook helemaal niet bij stil gestaan dat het evt een probleem kon zijn, maar toen ging ik zitten lezen en kwam ik allemaal verhalen tegen over vergrote kansen op mk in het eerste trimester ed. En aangezien het nog allemaal zo pril aanvoelt, maak ik me dan toch weer zorgen :) Maar ik voel me weer helemaal gerustgesteld. Kan ik lekker gaan genieten van het heerlijke hollandse weer ;)

12. sydneys

sydneys Niet meer actief

ik zou zeggen welkom, tis koud, het waait en het regent genoeg hier haha

13. Zonnetje6

Zonnetje6 Lid

22 nov 2011
    45
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen ik 5 weken zwanger was, ben ik nog naar Zuid - Amerika gevlogen (met een tussenvlucht in NY). Dit was op 2 weken tijd dus 2 x een vluchttijd van 19. Ik heb hier helemaal geen problemen mee ervaren! Wel voldoende rondstappen (doe je sowieso al gezien verhoogd aantal toiletbeurten ;)) om tromboserisico zo laag als mogelijk te houden. Trouwens, ik had dit ook nagevraagd bij huisarts en gyn en deze zagen er beiden totaal geen probleem in! Have fun!

14. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Haha, inderdaad! Ik ga volgende week drie uur vliegen. Nergens bang voor. Ik ben inmiddels wel zo dat ik denk: gaat het goed, dan gaat het goed, gaat het mis dan komt het vast niet door het vliegen/stukje kaas waarop niet stond wat het was/ rugslaapje/ leeftijd/ aanvullen en doorhalen wat niet van toepassing is....

Ik zou zeggen, geniet ervan, en gewoon duidelijk zijn bij eventuele controles. Komt vast goed!

15. Frambloosje

24 jun 2012
    93
    0
    0
    NH
    Ik heb met 6 wkn zwangerschap 16 uur gevlogen naar Indonesie en met 9 wkn weer terug naar NL.
    Oppassen met de rontgenpoortjes that's all en bij twijfel vragen voordat je er door loopt.

Ik vond het land Indonesie spannender dan het vliegen zelf.

16. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    De bodyscan is niet schadelijk voor de vrucht. Het is geen rontgenstraling.

17. Frambloosje

24 jun 2012
    93
    0
    0
    NH
    Klopt! Ik heb het op schiphol toendertijd nadrukkelijk gevraagd. Hier kan je idd zo doorheen.

18. FemkeJ

FemkeJ Lid

8 aug 2012
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    #18 FemkeJ, 27 sep 2012
    Laatst bewerkt: 27 sep 2012
    Ben "net" terug uit de VS voor een vakantie van 10 dagen. Ik was op de heenvlucht 8 weken en 3 dagen zwanger. Vliegen is geen enkel probleem. Probeer idd wel regelmatig te lopen. Een stoel aan het gangpad zou ideaal zijn!

Op iedere luchthaven kun je overigens aangeven dat je zwanger bent en liever niet door de scans wil gaan.

Mijn ervaring is dat ze daar geen probleem van maken. Je wordt dan gewoon gefouilleerd. Ik heb overigens wel een zwangerschapsverklaring door de vk laten maken, gewoon voor het geval er miscommunicatie zou ontstaan.

19. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Hierzo met 10wk 3 uur gevlogen (3 uur heen en 3 uur terug) en met 24 weken 2 uur gevlogen( 2 uur heen en 2 uur terug). Nergens last van gehad. Gewoon lekker gaan!

20. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    De metaal detectorpoortjes zijn geen rontgen idd. Maar de body scan die ze ooit willen als je naar amerika gaat zijn wel rontgen. Die mogen niet.

Deel Deze Pagina