hallo allemaal, ik ben echt op zoek naar mensen om mee te praten. in mijn omgeving weet ik niet zo goed bij wie ik terecht kan, ik voel me eenzaam. mijn dochter is morgen 8 weken oud en heeft (verborgen) reflux. ze krijgt hier sinds 5 december medicijnen voor, nexium. dit zorgt er in ieder geval voor dat ze geen pijn heeft, wat natuurlijk erg fijn is. maar ze heeft ook echt de karaktereigenschappen die veel bij refluxkindjes voorkomen: pittig en ongeduldig. verder is ze erg gevoelig voor prikkels, wat maakt dat ik absoluut niet weet wat ik met haar kan buitenshuis en op visite ed. ik hoef echt niet vanalles met haar te doen, maar ze kan al volledig van slag zijn als ik met haar naar de supermarkt wandel en we komen thuis voor het tijd voor een voeding is. slapen wil ze dan niet meer, maar honger heeft ze dan ook nog niet. ze zit nu bij me, want het slapen wilde vannacht weer helemaal niet. vandaar geen hoofdletters. ik ben zo moe en voel me zo onzeker. morgen krijgt ze haar eerste vaccinaties en ik zie er als een berg tegenop. we bakeren haar in met slapen wat er over het algemeen voor zorgt dat ze redelijk slaapt. maar dat mag na de vaccinaties 24 uur niet... ik hoop dat er hier moeders zijn die mijn verhaal herkennen en die mee willen kletsen.
Hier ook een dame met heftige verborgen reflux. Heel herkenbaar wat je schrijft. Onze dame is wel een rustige dame op zich. Wil wel alles zien, maar is wel een relaxed meiske verder. Ik merk aan haar echt dat wanneer ze lijn heeft, alle prikkels teveel zijn. Mogelijk dat dat bij jouw dochtertje ook 'gewoon' aan de hand is? Als ze pijn hebben, is het sowieso lastig om te zien wat voor karaktertje er verder in zit.... Allereerst: als die reflux nu zo heftig nog speelt, zou ik even rustig aan doen met de vaccinaties: stel die iig nog even een maand uit! Eerst even zien dat je de reflux beter onder controle krijgt! Caitlyn slaapt hier op haar buik vanwege de reflux, omdat op haar rug binnen een minuut of 2-3 problemen geeft, (ook dus als ze stevig opgehoogd ligt!). Heb haar veel in de draagdoek gehad ook. Hmm, later meer, dame is wakker...
hai rozemarijke, bedankt voor je reactie. het ging met onze dochter redelijk goed de eerste anderhalve tot 2 weken nadat we met de medicatie gestart waren. het slapen ging goed, ze had niet eens zoveel moeite met in slaap vallen en sliep 3 a 4 uur per keer. een hele luxe voor mij. maar sinds vorige week gaat het weer veel minder goed. het slikken en hikken houdt haar uit haar slaap en haar ontlasting is onregelmatiger (door de medicatie?) en daar heeft ze last van... hoe ben jij aan een goede draagdoek gekomen? en wie heeft je geleerd hoe dat moet?
Onze dochter (bijna 3 nu) had dit ook allemaal. Al heb ik de combinatie reflux / pittig kind nooit zo bedacht. Zij was onze eerste en wij vonden haar, nadat de reflux onder controle was, een pittige maar makkelijke baby. Ze vermaakte zich nauwelijks in de box, wilde zelden op schoot zitten, we moesten haar altijd vermaken, als het een dag anders ging wisten we dat we 's nachts eruit konden, als we meer dan een half uur moesten rijden stopten we nogal eens omdat mevrouw uit de maxi cosi wilde. Maar toch vonden we haar makkelijk, omdat we ons er vooraf op instelden wat er zou gebeuren. Ze was pittig, maar voorspelbaar. En dat is ze nu nog steeds... Ik herken dus best veel in je verhaal. Jullie zitten nu sowieso in de eerste periode waarin heel veel kindjes heel onrustig kunnen zijn, niet goed slapen of in slaap kunnen komen en waarbij veel ouders ook met allerlei onzekerheden rondlopen. Meestal wordt het na 3 of 4 maanden beter, ik hoop voor jou dat dit ook het geval is. Ik merkte ook verbetering toen mijn dochter zichzelf beter kon verplaatsen, toen kon ze zelf pakken wat ze wilde. Overigens hebben we nu een zoontje die (na die 3 maanden) alles volgens het boekje doet. Nu pas weten we echt wat een makkelijke baby is.... En de vaccinaties... Bij onze dochter was het echt een verademing. Ze had er nauwelijks last van en sliep alleen maar heel veel. Heerlijk vonden we dat, we konden ons niet voorstellen dat anderen er tegenop zagen. We konden dan zelf ook even bijkomen. Bij onze zoon is het helaas drama. Hij is er 3 dagen echt ziek van en daarna nog ruim een week voordat hij weer een beetje zichzelf is. Nu zien we er zelf ook tegenop. Gelukkig nu de 3e gehad, dus even een paar maanden rust.
Oh ja, heb je al eens geprobeerd om haar op haar buik te laten slapen? Misschien dat ze dat ook fijn vindt?
Hai Allistair, In het ziekenhuis zei de assistente van de kinderarts het, dat refluxkindjes allerte en pittige kindjes kunnen zijn. Ik krijg de indruk bij onze dochter dat dat wel klopt. Ook op haar goede dagen heeft ze bijvoorbeeld absoluut geen geduld Maar dan is 't niet erg, dan zie je wel aan haar dat er verder niets aan de hand is. Daar hou ik me nu ook maar aan vast, dat het in de meeste gevallen na een jaar met de reflux stukken beter gaat en hopelijk eerder als ze kan zitten. Dat ze dan in ieder geval wat meer tevreden is, de lachjes zijn nu wel extreem schaars... En ze kan zo lief lachen als ze 't doet. 't Kan natuurlijk ook best goed gaan met de vaccinaties. Volgens mijn moeder had ik er zelf helemaal geen last van, behalve wat jij zegt, slapen. Hopelijk gaat 't morgen bij mijn dochter ook zo. Het gaat nu ook wel wat beter hoor. 't Is nu licht buiten dat scheelt altijd al de helft, haha. Ik heb haar net lekker in bad gedaan, het lijkt erop dat ze nu in slaap aan het vallen is en zelf zit ik eindelijk aan m'n ontbijt. Ik vind het gewoon lastig om hier met familie of vrienden of te praten. Het lijkt wel alsof iedereen alleen maar wil horen dat het met een baby'tje goed gaat. Terwijl dat natuurlijk niet altijd het geval is... En vriendinnen met wat oudere kinderen (kleuters), die zeggen alleen maar dat het bij hun wel hartstikke makkelijk ging en dat ik prima op visite kan komen of de stad in kan gaan. 't Voelt alleen voor mij niet zo... Ik leg haar regelmatig wel op haar buik, maar ik krijg niet de indruk dat ze 't erg prettig vindt. Ze ontspant niet echt. Of is dat een kwestie van wennen en misschien wat langer laten liggen?
Je kan even aankijken wat ze doet na een beetje protesteren. Iets nieuws is altijd weer wennen, maar kan daarna wel heel prettig zijn. Ik snap je gevoel hierover heel goed. Ik had dat ook hoor. Je bent al zo onzeker over het moederschap en dan heb je ook nog eens een baby die niet doet wat er in 'de boekjes' staat. Wij hebben ook regelmatig gehoord dat baby's nu eenmaal huilen, spugen, onrustig zijn en dat wij misschien te bezorgd waren. Dat heeft er bij ons in geresulteerd dat we pas na 8 weken naar de huisarts zijn gegaan, die ons wel heel serieus nam en aan de hand van beschreven klachten gelijk medicatie gaf. Wij kregen toen ineens een heel ander kind. Nog steeds pittig, maar geen urenlange krijspartijen meer. Misschien dat we haar daarom ineens 'makkelijk' vonden.. Wij moesten haar ook altijd in een andere houding voeden dan gewoon op de arm. Hebben we ook veel commentaar op gehad, maar dan zei ik gewoon tegen de mensen: hier alstjeblieft, probeer het maar. En dan gaf ik die mensen mijn dochter in armen en dat was meestal genoeg om hun in te laten zien dat het zo niet werkte. Het is zwaar, maar laat je niet onzeker maken door opmerkingen van anderen. Troost je met de wetenschap dat je dochter geluk heeft met een moeder zoals jij, die oog heeft voor de behoeftes van het kind in plaats van haar eigen behoeftes voorop te stellen. Je doet het goed!
Caitlyn heeft echt even aan de buikligging moeten wennen, dus ik zou daar idd even in investeren. Qua draagdoek: zoek even een draagdoektopic, zat dames die je goed kunnen adviseren Ik heb een combi cotti, (die hoef je nauwelijks te knopen, erg fijn), een bb-sling en twee knoopdoeken uit 1 stuk, waarvan 1 rekbaar en 1 van geweven katoen. Dat knopen heb je zo onder de knie, en ik draag dan dus altijd buik-tegen-buik vanwege de reflux. Nexium geeft idd verstopping. Wij gebruiken daarvoor infacol: dat helpt ook tegen krampjes, maar is volgens onze kinderarts vooral erg goed om ontlasting soepeler te maken, omdat het een synthetische olie is. Infacol is een van de weinige dingen die werkelijk op baby's getest is, (en goed bevonden is), en wordt niet door het lichaam opgenomen, wat dus ook erg fijn is. Herkenbaar dat anderen echt niet snappen waar je het over hebt... Mijn tip: nodig ze bij je thuis uit en dan zien en horen mensen het. En dan praten ze daarna echt anders. Iedereen die hier thuis heeft gezien hoe het met Caitlyn ging, is totaal omgedraaid.
@ Allistair, Ik ga het nog eens proberen, op haar buik. Wie weet. En thanx voor je lieve opmerking. Weet je, ik wil het zo graag alleen maar goed doen. @ Rozemarijke, Nog iemand positief over slapen op de buik dus. Ik ga 't proberen. Ik had me er al een beetje in verdiept, de draagdoeken. Het is alleen wel een ingewikkelde wereld als 't nieuw is voor je. Maar ze vindt het zo lekker: met haar buik tegen mijn buik liggen en dan rondgewandeld worden door huis. Volgende week heb ik in principe weer telefonisch contact met de ka. Maar als het zo blijft gaan met dochterlief bel ik eerder. Dan zal ik dat van de verstopping ook aankaarten. Maar het gekke is (tot nu toe), dat de ontlasting zelf er niet anders uit ziet. Alleen onregelmatiger is. Waar ze voorheen gewoon elke luier een poepluier had. Ik had dat al met mijn ouders. Zij zeiden ook dat elke baby veel huilt en spuugt enzo. Dus we waren daar afgelopen weekend even. M'n moeder had dochterlief op schoot. Begint ze van het een op het andere moment zo ontroostbaar te huilen. M'n moeder beetje wiegen en sussen, maarja dat helpt niet. Vraagt ze aan mij: wat heeft ze? Ja mam, als ik dat eens wist...!
Hier ook een verborgen reflux kindje die erg alert is,verlaandacht nodig heeft en moeilijk slaapt (overdag dan) Mijn dochter krijgt geen nexium maar kan t nog af met jbpm. Dit geef ik haar na iedere borstvoeding met een pipetje ingespoten( ik gebruik een oud flesje van infacol) Daarnaast heeft ze ook erg last van haar darmen en geef ik haar sabsimplex. Dit is iets wat je in duitsland kunt krijgen en ib sommige kruidenwinkels. Dit op advies van het cb. Infacol helpt bij haar niet voldoende. Mocht je dit willen proberen Sab-Simplex | www.st-josef-apotheke.de zij bezorgen ook gewoon in NL en helpt super. Verder helpt het half uurtje rechtop houden na de voeding erg goed, alhoewel dit soms wel lastig is watje hebt er niet altijd de tijd voor. Tot 8 weken sliep L ook bijna niet overdag. De draagdoek bood uitkomsten. Ik heb een geweven draagdoek en heb t via YouTube filmpjes geleerd, zo gepiept! Bij ons gingen de vaccinaties ook goed. Ze was wel wat hangerig maar sliep tenminste overdag! Wel wat kort geha maar dat is normaal. Dus wellicht gaat het bij jullie ook gewoon goed! Vanaf 9 weken ging het hier beter met de pijn en het slapen overdag. Hier slaapt ze op haar zij in de zijslaper of rechtop in de bank. Niet helemaal zoals het hoort maar zo heeft ze geen pijn en slaapt ze toch. Ik blijf er dan wel bij met een boek op de bank. Ik weet niet of je aan bovenstaande iets hebt maar in ieder geval heel veel sterkte! Het is ff zwaar maar wellicht gaat het binnenkort beter.
Dat van het ene op het andere moment merken we hier ook. Dan komt er gewoon maagzuur naar boven. Of, als ze met haar beentjes trekt, heeft ze darmkrampen. Dat de ontlasting er niet anders uit ziet, zegt niets, dat zien we hier ook. Ik neem aan dat je de voeding ook indikt? Want JBPM verstopt ook. Wat betreft draagdoeken: de combi cotti vond ik wel ideaal om mee te beginnen: je hebt dan twee kokerdoeken, die je allebei over een schouder slaat en waar je je kindje dan in'hangt'. Daarna knoop je dan een doek om jezelf en je kindje heen, zodat alles lekker stevig zit. Ik merk nu dat Caitlyn wat zwaar begint te worden voor een rekbare doek, en heb daarom dus een katoenen doek aangeschaft. Maar je hebt bijvoorbeeld ook wel de mei-tai, daar hoor ik ook veel goeds over. Dat is een beetje een combi van een buikdrager en een draagdoek: wel het gemak van de riempjes en toch de ervaring van een doek. Maar hoe strak je kindje daarin kan, weet ik niet, en ik merk aan Caitlyn dat juist dat helemaal tegen mij aan erg fijn is voor d'r. Ook omdat ze dan rechtop blijft en niet wegzakt. Infacol kun je gewoon zelf halen, dat is gewoon te krijgen bij de drogist. Wordt verkocht als middel tegen darmkrampen, maar helpt hier dus vooral tegen de verstopping nu Ik haal het bij Etos. En over 'elke baby huilt veel', dan is tegenwoordig mijn standaardvraag: en hoeveel is normaal dan? Dan zeggen mensen vaak: ja, een kwartiertje elke keer dat ze wakker zijn ofzo. Als ik dan zeg dat ze 6 uur op een dag huilt en dat het daarmee al een stuk beter gaat dan een paar weken geleden, zijn ze doorgaans wel stil....
Hier ook een refluxbaby. Onze oudste is in het buitenland geboren en daar hebben we het eerste jaar veel problemen mee gehad. Hij sliep nauwelijks overdag, spuugde veel, dronk slecht en huilde heel veel. Het enige wat ons op de been hield was dat hij 's nachts sliep. Op het CB daar werden we weggewimpeld. Alle baby's huilen en spugen, zeiden ze. Pas na 15 maanden kreeg ik het gevoel dat het beter ging. Gelukkig gaat het nu heel goed met hem. Onze tweede is 2 jaar later geboren, nu 6 maanden oud. Ik dacht dat het niet erger kon, maar dat kan dus wel. Hij heeft behoorlijke reflux, gecombineerd met zware darmkrampen (nog steeds). Hij is volgens de KA prikkelgevoelig, wij denken dat er ook een karakter in zit. Hij slaapt bar slecht. Overdag veel huilen en hazeslaapjes. Tussen de slaapjes door is hij weinig tevreden, waardoor de dagen lang aanvoelen. We hebben hem een week ter observatie gehad in het ziekenhuis toen hij 2 maanden oud was. Sindsdien zijn we gaan inbakeren wat het met name 's nachts beter maakte. Sinds hij 5 maanden was zijn we gestopt met inbakeren, omdat hij weer toenemend begon te huilen en weer meerde keren per nacht wakker werd. Op zich gaat het redelijk met een winterslaapzak nu. Sinds een week is het alleen weer krijsen en brullen bij het in bed leggen. Er is dan geen land met hem te bezeilen. We zijn gemiddeld anderhalf uur bezig om hem 's avonds slapende te krijgen. Het voelt hopeloos. Ik zit momenteel helemaal stuk. Het licht aan het einde van de tunnel is ver weg, kan ik je zeggen. Ik weet dat het bij onze oudste ook goed gekomen is. Dat houdt me momenteel op de been. Het ergste vind ik het onbegrip uit de omgeving (laat maar huilen en prikkelgevoelig is zeker de mode van tegenwoordig). Maar nog erger is dat mijn kind niet gelukkig is. Daar zou ik het liefst wat aan doen. Ik hoop dat het snel beter gaat met je kindje. En gewoon bellen met de KA. Ik heb ze een bepaalde periode helemaal plat gebeld. Helaas heeft het alleen nog weinig opgeleverd...
Wat naar meid, ik hoop dat je wat aan de verhalen hier hebt. Hier johannesbroodpitmeel, nexium en abc dophilus poeder gebruikt En naar de osteopaat, heeft hier ook geholpen. Succes!
@Snieke83 Wij hebben reeds de reflux-leefregels (bed schuin etc), JBPM en zantac. Osteopaat hielp echt totaal niet helaas. Maar het is idd fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Toch ook een hoop respect voor een hoop andere moeders. Mijn kindjes zijn verder gezond. Ik mag niet te hard klagen...
Hoi meid. Ik herken veel in je verhaal. Hier ook een.meisje met verborgen reflux en ook zij is heel alert en pittig. Zoekt veel aandacht en het slapen gaat op dit moment ook niet zo heel goed. Ze heeft haar eerste prikjes gehad en ging toen juist heel veel slapen. Volgende week heeft ze haar tweede prikjes en ook ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan..... Ook hier lijkt het of iedereen heel makkelijke kindjes heeft behalve wij....
Meiden over dat buikliggen.... Ik wil het graah proberen, maar ben zo bang dat ze met haar neusje in het matrasje geduwd blijft liggen. Ze is wel sterk met jaar hoofdje en draait hem in de richting die zij wilt. Maar ik weet niet joe ze dat zal doen als ze in een diepe slaap is.... Hoe doen jullie dat?
Ten eerste heb ik het boek ook gelezen, en was het echt een fijn boek om te raadplegen. Een kindje met reflux kan heel zwaar zijn, mijn beide kindjes hadden het. Het is altijd erg jammer dat de omgeving maar verwacht dat je alles kan doen wat hun zouden wilen, maar dat is nu eenmaal niet zo.
Hier gebruiken we trouwens ook zantac en verder johannesbrood pitmeel in haar flesjes. Ons meisje heeft ook heel veel last van krampjes. Wat de laatate dagen resulteert in weinig slapen door de krampjes en dan eindigen we met een meisje die helemaal ovetstuur en oververmoeid is en uit haar ritme. Tetwijl zw heeel erg snel reageert op prikkels en juist die ritme zo hard nodig heeft.
Caitlyn slaapt nu 's nachts nog bij ons op de kamer, maar voor op haar eigen bedje heb ik voor alle zekerheid een aerosleep-topmatrasje. Dat is een topmatras met een honingraat-structuur, waardoor je zelfs nog adem kunt halen als je je gezicht er stijf indrukt. Het voorkomt geen wiegedood, maar WEL verstikking. Ook hier tilt ze haar hoofd al erg goed op, dus het is ws niet nodig, maar ik zal er -als ze straks op haar eigen kamer ligt- absoluut wel rustiger om slapen. En extra fijn: die dingen kunnen in de was, dus als ze het bed onderspugen, is het echte matras niet binnen de kortste keren naar de maan.... Nog een tip trouwens: we hebben hier fysio voor Caitlyn, om haar ontwikkeling zo veel mogelijk te stimuleren. Zodat ze dus zo snel als maar enigszins mogelijk is straks gaat zitten en staan. Hoe eerder ze verticaal zijn, hoe minder last ze van de reflux hebben namelijk. Onze kindercardioloog heeft daarvoor een verwijzing gegeven, zodat we dat vergoed krijgen.