progesteronwaarde laten meten?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door surf, 11 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    meiden vraagje:

voordat ik zwanger was van onze jongste heb ik een mk gehad. we zaten in de VS toen ik zwanger bleek en ik kreeg met 6 weken enorm bloedverlies, bleek een hematoom. toen is er ook bloed afgenomen en getest. daaruit bleek dat mijn progesteronwaarde veel te laag was, dat zou ervoor kunnen zorgen dat mn lichaam denkt niet meer zwanger te zijn en een mk veroorzaken, daarom progesteron bij gespoten tot en met de 10e week. de gyn daar zei dat het waarschijnlijk bij mijn mk ook het probleem is geweest...
    nu willen we waarschijnlijk in april beginnen voor nummer 3, maar ik wil niet weer het risico lopen op een te lage progesteronwaarde en dus een evt. mk.... ik dacht erover om daarom van tevoren naar de ha te gaan en te vragen of ik daar op geprikt kan worden als ik bv 5 weken zwanger ben...
    denken jullie dat ze dat doen? of dat ze vinden dat het niet nodig is? of moet ik dan naar de vk? of vragen om een doorverwijzing?

t zit al een tijdje door mn hoofd te spoken, ben benieuwd wat jullie denken...

2. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    hmm niemand?

3. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Ik denk dat ze in Nederland inderdaad wat terughoudender zijn. In het algemeen wordt progesteron alleen gegeven als er sprake is van "habituele abortus" d.w.z. meerdere miskramen achter elkaar, of bij een gedocumenteerde "luteale fase deficientie", d.w.z. dat je progesteron spiegel 5-7 dagen na je eisprong te laag is om een zwangerschap in stand te kunnen houden. Meestal is er dan ook sprake van een korte luteale fase. Heb je enig idee hoe lang je LF is? De huisarts zal zoiets niet voorschrijven, de VK ook niet, dus dan zou je toch om een doorverwijzing moeten vragen. In Nederland wordt trouwens meestal met progesteron tabletten (eventueel vaginaal) gewerkt ipv spuiten.
    Ik zou als het mogelijk is ook gegevens van je gynaecoloog in de VS opvragen, zodat je die bloeduitslagen mee kunt nemen als je een verwijzing naar de gyn vraagt.

4. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    dankjewel voor je antwoord. ik was er al wel bang voor dat ze hier niet zo snel daarmee over de brug komen...

mijn lf is wisselend tussen de 14 en 16. ik word ook snel zwanger, dus dat is het probleem niet. (bij de oudste in ronde 2, mk was ronde 1, en daarna weer ronde 1...)
    ik heb progesterongel vaginaal ingebracht, dus niet met een injectie. tot en met de 10e week. de waarde was met 6 weken 10 en hij moest tussen de 11,2 en de 90 zijn. na 3 dagen meds was het gestegen tot 22, daarna niet meer gemeten omdat we op vakantie gingen in de VS en daarna terug naar NL.

ik heb de gegevens van de gyn daar ook mee gekregen, dus dat kan ik zeker meenemen inderdaad.

Deel Deze Pagina