Mijn zoontje is net 2 weken oud en nu voel ik sinds gisteravond een koortslip opkomen... Ben vannacht meteen begonnen met aciclovir smeren en heb er vanmorgen zo'n compeed pleistertje op gedaan. Nu lees ik in sommige informatie dat je ook een mondkapje moet dragen als je de baby voed en verzorgt. Ik vraag me af of dat ook nodig is als je al zo'n compeed pleistertje erop doet. Heb vannacht de baby nog wel geknuffeld, geen kusjes gegeven. Maar de doktersassistente zei net aan de telefoon dat ik ook niet mag knuffelen met hem... Ze zou nog even overleggen met de huisarts wat ik er verder aan moet doen omdat de baby nog zo klein is. Ben benieuwd of er nog meer mama's zijn die een koortslip hebben gehad terwijl hun baby nog zo klein was. Vind het doodeng...
Ik heb zelf gelukkig nooit een koortslip gehad, maar mijn man heeft ze regelmatig. Toen mijn dochtertje een week of 3 was had hij er ook eentje. Pfffff ik was zo bang dat hij per ongeluk toch zou kussen, maar ze heeft het gelukkig nooit gekregen. Hij verzorgde haar wel, waste extra zijn handen, maar droeg geen mondkapje. Zorg wel dat de baby er ook niet aan kan komen. In het ziekenhuis wel gezien dat de moeder van de tweeling die tegenover dochter lag en een koortslip had wel een mondkapje droeg als ze naar binnen ging bij haar kinderen, maar ik heb het nu wel over de kinderafdeling. Volgens het cb was niet kussen en hadden wassen voldoende.
We kregen het allebei toen onze kindjes thuis kwamen uit het ziekenhuis. Wat we deden was: - compeed pleisters gebruiken; - mondkapje tijdens het voeden. Ik moest ook veel hoesten, en was bang dat ik de bacterie om die manier over zou dragen. Geen idee of dit klopt; - handen heeeel vaak wassen met anti-bacteriéle zeep; - hun spulletjes vaker dan nodig desinfecteren.
Ik heb bij mijn oudste een koortslip gehad.Nu niet(afkloppen) Ik heb het toen met een compeed afgeplakt.Toen der tijd zeiden ze niet dat je ook nog eens een mondkapje moest dragen. Ik heb veel mijn handen gewassen en zoals de voorgaande moeder aangaf veel gedesinfecteerd. En niet geknuffeld.En dat vind ik het meest ergste. Het niet kunnen knuffelen van mijn meisje.
Hier ook iemand met regelmatige koortslippen, ook toen mijn dochtertje net 4 weken oud was. Ik was helemaal in paniek en heb zowel het consultatiebureau, de apotheek als de huisarts gebeld . En allemaal zeiden ze dat je gewoon steeds goed je handen moet wassen, en je kindje niet moet knuffelen en kussen. Een mondkapje is vooral voor mensen die dagelijks met baby's werken (dus in het ziekenhuis etc.). Dat hoef je thuis niet om te doen hoor. Zo'n compeedplijster is heel goed, omdat je dan zeker weet dat je niet per ongeluk met je vingers toch de geïnfecteerde plek aanraakt, en daarna je baby. Dus het is prima wat jij doet, maak je niet al te veel zorgen, let er gewoon goed op! Zodra je merkt dat je kindje huileriger is dan normaal, of versuft, of koorts heeft, dan wel even aan de bel trekken bij je ha.
Net nog een telefoontje gehad van de huisarts en een mondkapje hoeft inderdaad niet. Goed handen wassen ook een eigen handdoek gebruiken, heel hygiënisch te werk gaan, niet kussen en knuffelen en inderdaad die pleistertjes blijven gebruiken. En als mijn man er is, hem zoveel mogelijk de verzorging van de baby laten doen. Niet knuffelen vind ik nog een lastig begrip; als hij een boertje moet doen, dan houd je hem toch rechtop tegen je aan. Heb er nu maar een schone doek tussen gedaan; tussen mijn gezicht en zijn hoofdje. Verder inderdaad direct bellen als ik het niet vertrouw, als hij suf is of koorts krijgt. Ik hoop dat die koortslip snel weggaat...
Bij mij begon de dag van de bevalling een koortslip. In het ziekenhuis moest ik inderdaad met voeden een mondkapje dragen. Ook om niet per ongeluk toch te knuffelen. De tweede dag kwam ze thuis en heb ik voor elke voeding mijn handen goed gewassen en compeed pleisters gedragen.
Rot is dat he? Ik kreeg 2 dagen na de bevalling toch een grote koortsblaar, echt mega gewoon. Nog nooit gehad! Was ook even lichtelijk in paniek, maar gelukkig niets gebeurd. Kreeg van de kraamverzorgster nog wel de tip om L-Lysine (bij de apotheek te krijgen) te gaan slikken. Hielp heel goed om de koortsblaar gauw weg te krijgen, en het helpt ze goed te voorkomen. Op de bijsluiter staat dat het niet met bv samen mag, maar de lactatiekundige heeft het voor me nagekeken en het kan en mag wel samen. Ik kreeg van die tabletten ook veel meer energie. Wel handig na een bevalling haha.
Ik moest er sudocreme opsmeren van de ha.....geen idee of het geholpen heeft. Verder wat de vooorgaande moeders al zeiden.
hier nog een moeder die er last van heeft... toen xavi net geboren was kreeg ik er ook 1... heb geen kapje op gedaan maar wel extra me handen gewassen, geen kusjes geven en voorzichtig knuffelen,, ik was zo bang dat ik het over zou brengen, nu is hij bijna 1 en heb t meerdere malen gehad.. blijft klote.. papa knuffelt en kust hem dan extra...