Kies laten trekken, voel mijn kindje minder

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Suusje1, 28 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusje1

Suusje1 Lid

21 apr 2011
    47
    0
    0
    Hallo!

Morgen zit ik op de helft van mijn zwangerschap.
    Zo´n 3 weken geleden begon mijn tandvlees in de hoek zwaar te ontsteken en opzwellen. Ik kon dagen niet eten en snachts lag ik huilend wakker van de pijn dat ik niet meer kon slikken etc. Toen ben ik de volgende dag naar de tandarts gegaan en voordat ze had gekeken zei ze al dat veel zwangeren vrouwen daar last van had. Toen vertelde ik dat als het zo erg was, dat ik nooit meer zwanger wilde worden zo zeer deed het!
    Toen keek ze en ze zei dat het toch erger was dan normaal en bleek dat er ook nog een verstandskies in de weg zat die eigenlijk getrokken moest worden. En ik moest goed spoelen met corsodyl. Dat deed ik al maar werkte niet. Uiteindelijk ging de ontsteking weg nadat ik gespoeld had met oude jenever. Ik kreeg een doorverwijzing mee voor de kaakchirurg om de kies te laten trekken wat ik eergisteren heb laten doen. Oooh wat was ik bang zeg! ik moest dus een week wachten en heb een week lang afgeteld met stress. Mijn tandarts had normaal gesproken eerst een foto gemaakt maar i.v.m mijn zwangerschap mocht dat niet.

Toen ik in het ziekenhuis kwam om te laten trekken wilden ze eerst een foto maken maar toen ik vertelde dat ik zwanger was zei ze dat het wel mocht, dus dat vond ik al vreemd. Aan de kaakchirurg had ik ook verteld dat ik zwanger was in verband met verdoving maar daar ging hij niet op in dus nu weet ik niet of hij een zwangerschapsvriendelijke verdoving heef gegeven. Heb ook huilend in die stoel gelegen omdat ik zo bang was! Maar sinds mijn kies getrokken is voel ik mijn kindje veel minder en maak ik me een beetje zorgen. Ben gister voor controle bij de v.k geweest en het hartje klonk gewoon goed. Toch denk ik elke keer dat er iets mis is ofzo. Verder is mijn stress afgenomen omdat het eindelijk achter de rug is en ik kan weer gewoon eten na 2 weken:)
    Zijn er meerdere met zo'n ervaring en hoe gingen jullie ermee om??

Groetjes!

2. angel229

angel229 Niet meer actief

Als je zo ongerust bent, zou ik toch nog eens de verloskundige bellen. Beter een keer teveel als te weinig! Misschien is je kindje door jouw pijn/stress wel rustiger, maar dat weet ik ook niet precies.
    Raar trouwens dat kaakchirurg hier niet op in ging.

Verder heb ik hier geen ervaring mee.

3. catharina1985

catharina1985 Fanatiek lid

28 jul 2010
    2.092
    8
    38
    NULL
    NULL
    @suusje, je hoeft je echt geen zorgen te maken.

Een rontgenfoto maken in het gebied van je mond is niet schadelijk voor je baby (zeker niet in deze fase van de zwangerschap). De directe straling komt niet in dat gebied en de strooistraling is enorm klein. Je loopt meer strooistraling op als je in een vliegtuig zit, over een drukke snelweg rijdt of je mobiele telefoon in je broekzak draagt.

Over de verdoving hoef je je ook geen zorgen over te maken. Die is heel lokaal. Het zou alleen bij je baby kunnen komen als hij per ongeluk in je bloedvat gespoten wordt, maar dit gebeurt haast nooit.

Bij een hevige ontsteking van je tandvlees of kies komen veel meer giftige stoffen in je lichaam vrij dan door de verdoving. Het is dus goed dat de kies eruit is.

Groetjes catharina (tandarts)

4. mama079

mama079 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.065
    30
    48
    Eens met bovenstaande, maar daarnaast ben je nog maar krap 20 weken en hoef je bij lange na je kindje niet elke dag te voelen. Je baby heeft nog zoveel ruimte! Als je je echt veel zorgen maakt, kun je altijd je vk bellen om eens extra naar het hartje te laten luisteren.

Deel Deze Pagina