Hallo dames, Morgen heb ik de combinatie test. Ik ben er niet zo bang en zenuwachtig voor, kan immers toch niets doen aan de uitslag. Maar ik vroeg me af, ik heb voor die test ook bloed geprikt. De uitslag ervan is al weken bekend bij de verloskundige. Ze kunnen ook in mijn bloed zien of er afwijkingen zien, de uitslag wordt namelijk gebaseerd op bloed en nekplooi meting. Zou de verloskundige iets gezegd hebben als er een afwijking te zien was? of hoor je dat altijd pas wanneer je de nekplooi meting gedaan hebt. Hoe ging dat bij jullie?
Ze combineren de uitslag van je bloedtest met de nekplooimeting en de gegevens over je gezondheid(sverleden) om tot een kansberekening te komen. Die berekening krijg je altijd in 1 keer na de nekplooimeting. Dus geen zorgen; de uitslag vd bloedtest hoor je niet eerder te krijgen aangezien je daar zonder de rest niks aan hebt.
Inderdaad, het is niet zo zwart-wit dat de bloedtest alleen al iets zegt of er afwijkingen zijn of niet. Bij de bloedtest worden er op verschillende hormonen geprikt. De niveau's van deze hormonen in combinatie met de nekplooimeting geven een idee van hoe groot de kans is dat een afwijking zou zijn. Omdat het altijd om een kansberekening gaat kunnen ze sowieso niet zeggen of er een afwijking is of niet. Voor deze info moet je een NIPT test of VWP laten doen.
De test was gelukkig helemaal goed. kans 1 op 16.000. Super blij mee. Ook gekeken naar de rest van organen en dat zag er perfect uit. Super blij dus