Bang voor afplatting hoofdje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door linda337, 31 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda337

linda337 Actief lid

30 dec 2010
    240
    0
    0
    De laatste keer dat ik bij het consultatie bureau ben geweest, zei de arts dat het leek dat ons meisje iets een afplatting had aan de linker zijde van haar hoofd.
    We moesten nu goed gaan opletten en haar rechter zijde gaan stimuleren.
    Dit zijn we nu gaan doen, maar de arts heeft me best bang gemaakt.
    Mijn neefje heeft een helmpje gehad en dat zou ik zo vervelend vinden voor onze kleine meid.

Dit zijn foto's van haar hoofdje, graag jullie mening
    20130831_104811.jpg
    20130831_111332.jpg

En iemand ervaring hiermee ?

2. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Nou ik zie het echt niet.

Als ik dit vergelijk met mijn dochter, denk ik dat mijn dochter er meer last van heeft. Maar bij haar word er door zowel consultatiebureau en kinderarts niet over gesproken, dus denk dat je je niet teveel zorgen moet maken...

3. linda337

linda337 Actief lid

30 dec 2010
    240
    0
    0
    Nou, heel eerlijk gezegd was het mij ook niet zo opgevallen.
    Maar zij begon er zelf over, maar door de bos haar kon ze het nog niet goed bepalen.
    Bij geen verbetering bij de volgende controle zou ze toch naar fysiotherapie moeten.
    Dus nu ben ik er ook de hele tijd mee bezig, soms wordt je zo onzeker van dat consultatie bureau.

4. Talvi

Talvi Niet meer actief

Mijn dochter heeft een afplatting aan de rechterkant en dat kon je echt wel duidelijk zien. We leggen haar met slapen en voeden altijd op de bolle kant en we doen oefeningen met de fysiotherapeut. Het is nu al een stuk beter en zien ook al echt verschil. Ze gaat nu ook vaak uit zichzelf op de bolle kant liggen :)

5. JosieJ

JosieJ Niet meer actief

Bij mijn zoontje was het ook een stuk erger! Inmiddels bijna helemaal bijgetrokken...

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zie niks. Als er al een afplatting zit, dan lijkt mij dat die zo mild is dat een redressiehelmpje echt totaal niet aan de orde is hoor... :)
    Als je het echt goed wilt beoordelen, is het handiger om een foto te maken met nat haar: dan zit het plat op haar hoofd en kun je de vorm van haar hoofd goed zien. Met droog haar is het toch lastiger beoordelen, omdat je dan eerder naar het haar kijkt dan naar de vorm van het hoofd.

7. linda337

linda337 Actief lid

30 dec 2010
    240
    0
    0
    Bijgetrokken zonder therapie enzo ?

8. raspberry

Oudste had trouwens ook een lichte afplatting en dat is vanzelf weer bij getrokken.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste ook. Een beetje opletten met hoe je de kleine voed/in bed legt etc dan kom je al een heel end. Hier adviseerde het cb ook om het zelf eerst aan te kijken, en evt bij een volgende afspraak een verwijzing naar de fysio te schrijven.

Ik had bij de oudste nog ene poos een hydrofiele luier onder een schouder, zodat hij die kant niet op kon rollen. Alleen overdag, dan hoorde ik hem wel via de babyfoon. Nacht vond ik te eng ;)

(Meningen over helmen lopen ook wel uiteen, een lichte mate van een afplatting kan ook vanzelf bijtrekken, nu lijkt steeds vaker een helm gegeven te worden bij kinderen die anders wel vanzelf bijgetrokken waren. Maar ja, als het niet bijtrekt kun je er daarna niks meer aan doen)

10. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Het trekt bij 90% van de kinderen vanzelf bij.
    Eerlijk? Ik zie niets geen afplatting.

11. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Mijn dochter heeft een afgeplat achterhoofd, ik heb ook heel lang geprobeerd haar op de zij te stimuleren maar ze draait automatisch op haar rug. Buikslapen doet ze niet, want in het begin gaf ze heel veel over dus mocht ik haar niet op haar buik leggen..

Dit is heel lastig maar ik wens jou veel sterkte ermee, maar je ziet het niet heel erg bij je dochtertje hoor! Valt reuze mee

12. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter van nu 5 maanden heeft al vanaf het prille begin een plat hoofdje. Ze lag vanaf dag 1 continu op dezelfde kant door een enorme voorkeurshouding. Vanaf week 4 al bezig met fysio, osteopaat, oefeningen, en nu draait ze zelf naar haar zij en buik en we zien het bijtrekken.
    1,5 maand geleden was de meting niet heel goed, de algehele platheid was wel sterk verbeterd en zat in de goede categorie maar de scheefheid bleek nog slecht. Met die meting zouden we bij 6 maanden het advies krijgen voor een helmpje. Toch doen we het niet, omdat we zien dat het uit zichzelf hersteld. Doordat ze meer gaat rollen, en de voorkeurshouding is er helemaal uit (door de osteopaat) en de komende tijd zal ze alleen maar minder op haar rug liggen want ze gaat straks natuurlijk zitten enz. Buikslapen wil ze (nog) niet.

Bij jouw dochtertje zie ik het eigenlijk nauwelijks! Ik moest er echt goed naar kijken. Mijn dochter had/heeft het een stuk erger maar zoals ik al zei trekt het echt bij...en ik heb altijd begrepen dat het zeker tot 1 jaar vanzelf heel goed bijtrekt!

13. raspberry

Juist voor spugende kindjes is buikligging heel goed! Maag en slokdarm liggen dan in een hoek waardoor voeding minder gemakkelijk omhoog komt en ze daar dus veel minder last van hebben.
    Weet je het even voor een evt volgende keer ;)

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik zie op de foto ook niets van de afplatting, maar dat zag ik bij mijn dochter ook niet, en het zat er toch echt wel!

Wij hebben wel therapie gehad, ook ivm het kiss syndroom. En door die therapie die het wel beter gegaan. Uiteindelijk zat ze op de grens voor een redressiehelm. Maar besloten, met de mensen van het helmencentrum om dat niet te doen.

15. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

17 mei 2012
    1.784
    1
    0
    Ik zie ook helemaal niks. M'n zoontje hier ook al bij drie weken een voorkeurshouding geconstateerd. Gelijk gestart met fysio, zelf veel oefeningen gedaan. En het werkt!! Geleidelijk maar het trekt weg.

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik zie het ook niet en ze heeft een mooie bos haren die het ook eventueel nog verbloemen.

17. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Goed die rechterkant gaan stimuleren. En misschien eens een afspraakje maken met de fysio. Is niks engs aan en die hebben toch een andere blik als bij het CB. De fysio kan je ook helpen met goede oefeningen. De fysio kan ook een meting verrichten, zodat je wellicht gerust gesteld wordt.

Hier wel inmiddels een helmpje omdat de afplatting te groot was geworden om vanzelf weg te trekken. Hoewel het in het begin even wennen is, is het nu voor ons normaal en we zien echt elke week verbetering.

18. linda337

linda337 Actief lid

30 dec 2010
    240
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties !!
    We wachten het af en blijven er zeker op letten.
    En bij het volgende bezoek bij het consultatie bureau horen we het wel.
    Ben in ieder geval erg benieuwd, omdat het naar mijn idee ook wel meevalt.

19. MamalovesJ

MamalovesJ Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    Met behulp van fysio is het bij mijn dochter ook stukken minder geworden.
    Ze had namelijk ook een voorkeur naar links, We hebben de box toen die tijd anders neergezet, meer gestimuleerd op rechts te liggen...en het heeft geholpen.
    Want je ziet er nu echt niks meer van.

Veel blijven oefenen!

Trouwens op je foto's vind ik het niet te zien hoor...

20. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.909
    387
    83
    Ik zie hey ook niet echt! Mijn dochter heeft het ook een beetje, wij hebben een tijdje een zijligkussen gebruikt tot ze ging draaien en nu slaapt ze op alle kanten.

Deel Deze Pagina