Potje in huis, en nu?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door LW85, 13 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Hoe hebben jullie het zindelijk maken aangepakt?

Zoon geeft al een tijdje aan als hij poep heeft. sinds kort geeft hij het ook al aan voor hij gaat poepen, hij zegt dan Poepen, en dan blijft hij staan/zitten en gaat hij poepen. We benoemen het zelf ook vaak als hij plast onder de douche bijv. of als we hem horen persen.

We hebben ook al een tijd de deur open als we zelf naar de wc gaan (en we geen visite hebben :p). Zoon komt dan vaak even kijken, dan vertellen we mama is aan het plassen of papa is aan het poepen. Hij blijft dan vaak in de buurt en als we klaar zijn wil hij helpen doortrekken.

Nu hebben we dus een potje gekocht, zoon gaat er af en toe op zitten en zegt dan pssssjjjj of poepen, dan zegt hij klaar en dan gaat hij er weer vanaf. Laatst geprobeerd zonder luier en broek maar hij ging meteen huilen dat hij zijn broek en luier aan wilde.
    Na het douchen laat ik hem soms nog even bloot rondlopen in zijn kamer, bijna elke keer plast hij dan, hij is zich er wel van bewust want hij blijft dan stilstaan en kijkt ernaar en komt een doekje halen.

Mar wat is nou de volgende stap? Ik wil hem niks dwingen te doen maar nu het potje niet meer nieuw is heeft hij er nog maar weinig interesse voor. Hebbn jullie tips hoe dit aan te pakken?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Regelmatig erop zetten, bijvoorbeeld net na het slapen. En dan daar houden door de tv op te zetten, een boekje te lezen, rozijntjes te geven... En dan hopen dat er iets komt en mega enthousiast doen als dat zo is. Als dat regelmatig lukt, luier uit doen en zeggen dat hij nu een flinke jongen is en dat die zonder luier rondlopen en op het potje gaan.

Veel succes!

3. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Ik lees even mee willen van de zomer beginnen.

4. udition

udition Actief lid

1 dec 2015
    129
    1
    18
    NULL
    NULL
    Als ik het goed lees wil hij nog niet zonder luier erop? Dan zou ik het een keer na het badje doen oid. Als hij toch al bloot is, even erop zitten. Miss zelf ook op de wc zitten ernaast.

Als dat niet werkt, 1x oer dag met kleren aan boekjes gaan lezen op t potje, en dan daarna nog een keer proberen na t badje met de uitnodiging om boekje te lezen op t potje. Wellicht wil hij dan wel.

Je moet het interessant maken. En makkelijker als hij de kleren al uit heeft, dan is het minder een 'aankondiging' maar spelenderwijs zit hij er toch opeens naakt op.
    Zindelijk maken is kinderspel is een boek wat ons heel erg geholpen heeft met de stappen daarna.

Succes!

5. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Bedankt voor de tips! We gaan het potje in de badkamer zetten als hij gaat douchen en dan voor of na het douchen even erop en een boekje lezen/filmpje kijken.

Voorlopig is dat denk ik wel een goed stap, hij moet nog 2 worden dus we hebben geen haast. Het boek houd ik in gedachten voor over een tijdje :)

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier zijn we nu ongeveer even ver. Hij weet dat hij heeft gepoept en wil dan ook gelijk verschoont worden.
    Hoe hij op het potje moet zitten snapt hij nog steeds niet, maar ik heb een wc verkleiner al een paar maanden naast de wc staan en vorige week vond hij opeens de wc erg interessant en wilde erop.
    Tot voor kort wilde hij nooit op de wc, leek hij eng te vinden.
    Nu vorige week de wc verkleiner erop gelegd en hij wilde er niet meer vanaf. :p
    Nu mag hij op de wc als hij er zelf om vraagt. Soms is dat 2 of 3 keer per dag, maar soms ook een dag niet.
    Hij lijkt zich ook nog niet bewust van wat hij doet, want doordat ik de kraan aan zette plaste hij een beetje, maar hij plast nog net zo goed gewoon op de grond en gaat erin staan stampen alsof hij buiten in de plassen aan het stampen is. :p
    Maar zo spelenderwijs gaan we ermee aan de slag, voor nu is dat voldoende denk ik.

7. udition

udition Actief lid

1 dec 2015
    129
    1
    18
    NULL
    NULL
    Succes dames!

Ik was nog vergeten te zeggen:
    Het meeste resultaat boek je trouwens als je bijvoorbeeld weet wanneer ze meestal poepen /plassen dan hebben ze gelijk resultaat. Dan worden ze doorgaans ook enthousiast.

Ik wist bijvoorbeeld dat mijn dochter altijd sochtends poept dus zette haar direct na het wakker worden erop. Nu wil ze zelf direct na het wakker worden op het potje. Hetzelfde met ongeveer 20 min na avondeten plast ze altijd. Ik heb dat toen standaard gedaan omdat ik wist dat er dan resultaat zou zijn. Dat maakte haar enthousiast en nu doet ze het zelf.

8. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Hier werkt boekjes lezen ed op het potje totaal niet. Hij wil dan ook echt bewust proberen een plasje te doen. Boekjes ed lijden hem alleen maar af. Ook wil hij niet op het potje, maar op de wc. Eerst hield ik hem vast (of ik ging achter hem zitten (kan net ;)) nu houdt hij zichzelf vast.
    Ik vraag hem op verschillende momenten van de dag. S ochtends na het wakker worden, voor de lunch, na het avond eten en voor het in bad gaan/slapen gaan.. zoiets. Zomaar erop zetten wil hij niet. Hij gaat alleen als hij dat zelf wil.

Verder lezen we het boekje van Liesbeth Slegers over het potje. Dat lijkt indruk te maken. Verder laten we het vooral voor wat het is. Teveel druk gaat niet werken. Ik denk dat de volgende stap is dat ik ga herkennen wanneer hij bijna gaat plassen en ik hem op dàt moment vraag of hij naar de wc moet.
    Succes! Wat een leuk avontuur hè?

9. Sabine1305

Sabine1305 Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Wij hebben onze dochter in eerste instantie gewoon met de kleertjes aan op het potje gezet alsof het een stoeltje is. Ze bleef steeds langer zitten dus zijn we het gaan proberen zonder luier. De ene keer doet ze wel wat en de andere keer niet. Ik herken het vaak wel als ze niet poepen een zet haar dan snel op het potje, ze heeft nu ook al 2 keer zelf aangegeven dat ze moest poepen, zo schattig! Nu is het een kwestie van afwachten tot dat ze zich zelf echt realiseert dat ze wat moet doen en dit dan op het potje moet doen. Van de zomer wil ik haar lekker in haar blote kont laten rondlopen zodat ze zich ervan bewust gaat worden maar daar is het nu nog een beetje te koud voor. Ze is pas net 1,5 jaar dus we hebben geen haast.

Deel Deze Pagina