te laat voor neklplooi (blijkt achteraf..)

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door wondertje27, 16 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wondertje27

25 apr 2008
    76
    0
    0
    Na wat overleg met mijn man en een gesprek met de verloskundige, hebben we de knoop doorgehakt en hebben samen besloten om een nekplooimeting te laten doen.
    Bij mijn 13e week echo bleek dat ik verder was dan we dachten. Volgens de echografist (zeg ik dat goed?) was ik al bijna 15 wkn. Ze heeft wat gemeten en gaf aan dat het echt niet meer kon.
    Wel vertelde ze ons dat de bloedtest goed was. Ook heeft ze tijdens de echo vertelt dat de hoofd-lichaam in goede verhouding was/goed uitzag. Volgens haar verminderde dit ook de kans op een kind met syndroom van down.
    Ik heb hier niet op doorgevraagd, maar vraag me wel af hoe dat dan te zien is.

Enerzijds was ik gerustgesteld en anderzijds had ik er geen goed gevoel over. Waarschijnlijk word dit gevoel ook versterkt, doordat we uiteindelijk besloten om dit ondezoek te laten doen.
    Ik weet dat dit onderzoek een kansbepaling is en nooit zekerheid geeft, maar heb er een dubbel gevoel over..
    Waarom ik dit schrijf; ff spuien aan een ervaren persoon op dit gebied en anderzijds lees ik verschllende verhalen over een triple test. Weet eigenlijk niet of dit nut heeft..

Daarnaast heb ik een vraag over de zwangerschapsduur. Volgens de meting van mijn echo van 13wkn 2 dgn (uitgaande 1e dag van laatste menstrautie) werd 14wkn 4dgn gemeten. Ik lees dat na 12 wkn de metingen 'niet betrouwbaar' zijn of geen zin heeft om de zwangerschapsduur aan te passen.
    Ik weet wel dat ik op dag 10 een eisprong (dmv ovulatietest, pos ovulatietest dag 9) heb gehad en denk 4-5 dgn later de innesteling gevoeld te hebben.
    Wat vind je; aanpassen of niet?

bedankt!

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,.

Inderdaad is het lastig om een termijn te bepalen als je verder bent dan 12 weken omdat je kindje dan juist helemaal bol kan gaan liggen maar ook uitgestrekt waardoor de meting kan verschillen. de Nekplooimeting word geadviseerd tussen de 11+5 wkn en 12+3. Je was zowiezo al wat aan de latere kant.
    Indien een kindje het syndroom van down heeft kan je het soms aan uiterlijke kenmerken zien op de echo zo hebben zij vaak een groter voorhoofd en geen neusbotje dus daar zal goed naar gekeken zijn.
    Over het aanpassen van het termijn moet je echt bij je eigen verloskundige zijn,leg alles wat je hebt, je menstruatie,ovulatietesten enz ernaast om er samen even uit te komen. Want ookal zeg ik aanpassen...ik heb niets te zeggen aan deze kant van de PC.

Groetjes imke

Deel Deze Pagina