10 maanden en nog niet kruipen...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Oreokoekje, 2 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oreokoekje

    Oreokoekje Actief lid

    24 okt 2013
    434
    0
    16
    Ik weet dat ik me niet druk moet maken want eigen tempo, komt wel goed, etc...toch maak ik me druk.

    Mijn zoontje wordt volgende week 10 maanden en kruipt nog niet. De opvang, het consultatie bureau, mijn familie, man...niemand maakt zich echt druk. Ik daarentegen dus wel. Ik was zelf erg langzaam en ik weet dat mijn moeder gek werd van andere ouders die vroegen "KRUIPT ZE NOG NIET?!". Ik kan niks forceren maar het soms sneu om te zien.

    Hij wil namelijk graag vooruit maar lukt hem dus niet. Hij rolt wel, draait ook wat om zijn asje, duwt zijn kont omhoog en drukt zichzelf omhoog maar kruipen (en bijv. omrollen van buik naar rug) maar zelden. Op de opvang schuifelt hij wel eens achteruit, meer niet.

    Hebben jullie tips? Oefeningen die ik met hem kan doen? Of soortgelijke verhalen?
     
  2. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.163
    590
    113
    Mijn zoontje kroop en rolde pas 1 week voordat hij 10 maanden werd. Daarvoor wilde hij wel graag, maar lukte het hem niet. Hij heeft ook nooit getijgerd. Pas toen hij kon kruipen, ging hij ook meer rollen.
    Overigens liep hij ineens met 13 maanden, dus vanaf het kruipen ging het heel snel!
     
  3. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    Geen zorgen maken meid,

    Mijn tweede werd een billen schuiver 1 dag voor haar verjaardag daarvoor deed ze niets, heeft nooit getijgerd en nooit gekropen

    Mijn vierde begon met tijgeren en daarna de mowgly walk ( handen en voeten) en daarna lopen en Daarna pas kruipen.


    Komt goed echt !
     
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Mijn kinderen zijn alledrie pas na hun eerste verjaardag (12-13 maanden) gaan kruipen.
    Maar.. ik heb me nooit echt zorgen gemaakt. Vriend en ik waren als kind ook laat qua motorische ontwikkeling, dus ik had niet anders verwacht :p

    Als jij je wel zorgen maakt, waarom dan niet een keer een afspraak met een kinderfysio? Mogelijk kan hij/zij meer zeggen of er toch ergens een lichamelijke oorzaak is, of dat het inderdaad gewoon een kindje is wat later is dan gemiddeld?
     
  5. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    De meeste kindjes kunnen met max 12 maanden zitten en kruipen mocht hij het dan nog niet kunnen kun je evt de fysio inschakelen maar ja het ene kindje is nu eenmaal sneller dat het andere kindje en dat is niet leuk maar focus op wat hij wel kan dat maakt het voor jezelf ook veel leuker.
     
  6. Oreokoekje

    Oreokoekje Actief lid

    24 okt 2013
    434
    0
    16
    Inderdaad, dat moet ik ook doen. Hij goed zitten, lange momenten. Wel met iemand in de buurt want na maximaal 10 minuten wordt hij moe en laat zich vallen. Maar op de bank zit ie kaars recht!
     
  7. Nemo2

    Nemo2 Niet meer actief

    Hier pas zitten/kruipen net naar zijn 1e verjaardag (wel hypermobiel)
    En optrekken met ruim 15 mnd, en met 18 mnd eerste losse stapjes.

    ik zou me niet druk maken hoor;)
     
  8. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dafne kroop pas met bijna 12 maanden. Tijgeren ging gewoon sneller voor dr, haha. Ze liep toen al bijna los (deed ze met 13 maanden), dacht toen ook echt: ja, kruipen hoeft dan ook niet meer, haha.
    Ik zou me nog geen zorgen maken. Maar dat is makkelijk gezegd voor iemand anders, dus je zou dan evt een fysio mee kunnen laten kijken, al is het alleen voor je gemoedsrust.
     
  9. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.252
    5.204
    113
    Mijn zoon kroop met 8 maanden en liep net voor zijn eerste verjaardag los. Mijn dochter kroop pas na haar eerste verjaardag en zette vandaag haar eerste echte stapjes los (ze doet al 2 weken afentoe een stapje bij overstappen), ze is nu anderhalf. Overigens viel mijn dochter ook nog vrij vlot om vanuit zit toen ze al bijna een jaar was (wel heel lang, dat maakt de balans wat lastiger, maar dat was mijn zoon ook en die was redelijk vlot dus).
    Zelfstandig gaan zitten deden beide kinderen tegelijk met kruipen, zoon dus met 8 maanden en dochter pas na haar verjaardag.
    Ik heb me wel een beetje zorgen gemaakt, maar nog niet echt met 10 maanden eigenlijk. Over mijn motorisch snelle zoon maakte ik me (terecht) veel meer zorgen.
     
  10. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Nou super goed toch dat hij al zit. En als hij al aan het proberen is komt dat kruipen vast binnenkort wel. Ik weet dat het lastig is om er op te wachten en je niet te laten raken door de vragen kan hij al..... Maar kijk naar je kindje en wees er trots op! (Ik wacht nog steeds op een los lopend kind maar ben toch trots op wat ze wel kan en dat maakt je leven leuker dan je frustreren)
     
  11. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Dochterlief heeft nooit gekropen, rolde zichzelf overal naartoe. Zoonlief tijgerde en ondanks dat hij met elf maanden liet zien dat ie kon kruipen, tijgert hij nu nog overal naar toe, vind het tijgeren gewoon makkelijker en sneller denk ik. Maak je niet druk, misschien gaat hij helemaal niet kruipen!
     
  12. Denise001

    Denise001 Bekend lid

    9 feb 2015
    503
    4
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Mij is verteld dat als een baby na 1 jaar zich nog niet kan verplaatsen er pas gekeken word of er wat aan de hand is.
    Mijn dochter kon het overigens van de 1 op andere dag. Van te voren was ze ook niet bezig met oefenen.

    Op het cb zeiden ze dat ze het kruipen soms ook helemaal overslaan!
     
  13. Sandraa18

    Sandraa18 Lid

    18 jun 2016
    29
    1
    3
    Mijn dochter is 9.5 maand en kruipt ook nog niet hoor. Ze tijgert wel. Eerst deed ze dit alleen achteruit en nu alleen nog maar vooruit.
    Zitten kan ze goed, ook best wel lang maar ik kan haar ook nog niet alleen laten zitten want ze valt soms nog om.
    Ik leg kussens om haar heen, maar die trekt ze soms ook weg dus dat is ook niet altijd een optie.
    Ze rolt heel gemakkelijk van haar rug naar buik, maar andersom doet ze praktisch nooit. Ze kan het wel, maar ze wil niet op haar rug liggen.
    Ze wil nu ook het liefst alleen maar staan / opgetrokken worden. Ze kan nog helemaal niet zelf staan, heel wankel en ik moet haar echt vasthouden.
    Ze is zich nu ook steeds aan het 'opdrukken', heeeeeel soms gaat ze op haar knietjes zitten, maar glijdt dan meteen weer terug.
    Ik denk dat ze niet eens gaat kruipen, maar meteen gaat staan haha.
    Ik merk zoveel verschil met mensen om me heen. Het is net waar je kindje zijn/haar voorkeur aan geeft. Soms moeten ze het ook gewoon nog leren en inderdaad de één is sneller dan de ander.

    Ik zou me niet druk maken, komt vanzelf wel goed. En net wat de anderen zeggen, als je met een jaar nog zorgen maakt en je ziet geen of weinig vooruitgang hierin kun je altijd een fysio inschakelen.
     
  14. Oreokoekje

    Oreokoekje Actief lid

    24 okt 2013
    434
    0
    16
    Oh Sandra, ik herken alles. Dat doet mijn zoontje ook. Enige verschil is dat ie dus niet tijgert. Hij komt helemaal niet vooruit. Ook kan hij niet eens op zijn beentjes staan. Zakt als een pudding in elkaar...
     
  15. Sandraa18

    Sandraa18 Lid

    18 jun 2016
    29
    1
    3
    Ach, ik denk dat het écht wel komt hoor. Mijn dochter heeft ook ineens een sprong gemaakt, van bijna niets naar heel veel.
    Mijn dochter kan wel staan, is sterk in de benen maar is echt een tuimelpoppetje. En dan hoor ik dat sommige kindjes met 8 maanden al stapjes langs de tafel zetten. De mijne niet gezien hoor ;)
    Ik maak me er in ieder geval niet druk om, komt met de tijd wel.

    Mijn dochter is soms gefrustreerd, omdat ze wel iets wil maar het lukt haar niet. Ook dan denk ik: dat zit dus wel goed! Misschien is ze wat later dan gemiddelde kindjes? Ik heb geen idee, want dit is mijn eerste, maar het geeft niet. Ze doet het op haar manier en op haar tijd. Dat geldt denk ik ook voor jouw zoontje :) vertrouw er maar op dat het wel goed komt!
     
  16. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Hier een zoontje van bijna een jaar, kruipt pas echt sinds vorige week. Hij tijgerde wel al een hele tijd, en loopt langs de tafel. Maar kruipt pas vanaf dat hij zich goed kan optrekken en stevig op de knietjes kan zitten.
    Kruipen staat volgens mij 15 maand voor in de cb lijst
     
  17. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.070
    113
    Mijn oudste ging tijgeren met 11 mnd en kruipen met 13 mnd. Hij heeft nu een flinke motorische achterstand, maar op die leeftijd viel het reuze mee. Fysio vond het weinig bijzonder ;).

    Mijn middelste ging billenschuiven met 11 mnd, heeft nooit gekropen. Gemiddelde leeftijd gaan lopen.

    Mijn jongste ging kruipen met 12 mnd, gemiddelde leeftijd gaan lopen (15 mnd). Ze is nog steeds (overduidelijk) grof motorisch niet echt de snelste en ook niet de handigste, maar ben bang dat ze dit van haar mama heeft haha! (heeft geen achterstand)
     
  18. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.559
    2.543
    113
    Nederland
    Onze dochter ging pas met 11 maand tijgeren. Met haar verjaardag kon ze van lig naar zit en kort daarna kruipen volgens mij. Met een maand of 13 optrekken en staan en langs de tafel lopen. Echt los lopen pas met 16 of 18 maand. Je kindje heeft nog alle tijd:)
     
  19. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik denk dat jouw verwachtingen te hoog zijn.

    Trekt hij zichzelf op tot staan?
    Zo ja: dat is hartstikke knap voor 10mnd!!
    Zo niet: zet hem dan ook niet in die houding, als hij er klaar voor is gaat ie zelf wel staan.

    Gaat hij zelf op de billen zitten vanaf de buikligging?
    Zo ja: heel goed met 10mnd! Met al die andere dingen die je beschreef komt dat kruipen ook goed!
    Zo niet: zet hem niet neer op de billen, maar lekker laten spelen op de buik.

    Hij is al flink aan het oefenen zo te lezen, niet forceren in bepaalde houdingen, als hij er klaar voor is gaat ie vanzelf kruipen, zitten en staan.
     
  20. Oreokoekje

    Oreokoekje Actief lid

    24 okt 2013
    434
    0
    16
    Opzich klopt het wat je zegt amdaa, maar ik zet hem nooit in een houding om te "oefenen" omdat ik gewoon niet weet wat ik moet doen om het te stimuleren. Ik ga niet zomaar klooien én ik ben ervan overtuigd dat hij dat inderdaad ook zelf wel doet.

    Maar om even op te sommen wat hij dus niet doet:
    - tijgeren/kruipen
    - optrekken
    - zelf zitten
    - staan
    - als we hem onder de oksels houden beentjes strekken

    Wat ie wel doet is rollen en soms omrollen. Meer niet. Hij beweegt zich helemaal niet voort en is daardoor erg gefrustreerd. Dát baart mij zorgen.

    Ik heb toch een kinderfysio in de buurt gebeld, we mogen morgen langs komen. Gewoon even om te bekijken hoe en wat. Zij gaf aan dat het niet ernstig is maar wellicht wat oefeningen en trucjes noodzakelijk zijn.
     

Deel Deze Pagina