Loopt mijn kindje van 20 maanden achter?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lilalaa, 31 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilalaa

Lilalaa Nieuw lid

31 okt 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,
    Ik heb een dochter van 20 maanden die nog niet loopt. Hiervoor loopt ze bij de fysio. Aan 2 handen (en als ze zin heeft 1 hand) en langs de randen gaat het prima. Dit is erg laat maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit wel gaat komen (het is ook een billenschuiver) en zijn meestal niet zo vlot.

Ik had wel altijd het idee dat ze mentaal gewoon op schema lag maar toen ik vandaag eens ging googelen zag ik dat veel kinderen van 20 maanden al kunnen tellen, kleuren kunnen benoemen, puzzels maken van 9 stukjes, zinnen van enkele woorden etc. Daar schrik ik toch wel van. Onze dochter kan ongeveer 20 woorden, simpele instructies opvolgen, dingetjes aanwijzen en mijn simpele dreumespraat redelijk volgen. Is dit erg weinig of zijn er gewoon veel verhalen van wonderkinderen online :)?

2. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

#2 Nemo2, 31 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 okt 2016
    Een hoogbegaafdheid forum misschien!? Mijn zoontje van 19 maanden kan echt nog niet tellen hoor, hij weet nog niet eens wat cijfers zijn. En een puzzel maken? Hij kan houten stukjes samen met mij op het plekje leggen.
    Hier ging hij lopen met 17 maanden dus ook wat later.

Dus maak je geen zorgen! Ze is nog hartstikke jong, dat komt allemaal van zelf!

Ik ken wel een kindje dat hoogbegaafd is, en die kan dat allemaal wel, die wijst ook alle wereld delen ect aan! Kan tellen het alfabet ect.. Zij is 20 maanden maar dat kindje ligt zo ver voor!

3. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Oh nou dat kan mijn dochter ook allemaal niet hoor! ! En heel erg op tijd liep ze ook niet, 17 maanden.
    Volgens mij heb ik een erg gemiddeld kind. Heerlijk!

4. Jeda80

Jeda80 Bekend lid

25 sep 2014
    798
    24
    18
    Hahaha nee hoor mijn zoontje kan dat ook echt niet! Zijn echt wonder kindjes die dat al kunnen, hoogbegaafd. Dus zou me geen zorgen maken, waarschijnlijk vind het wel prima zo op der kont schuiven, lopen komt echt wel. Mijn broer was ook bijna 2 dat ie pas liep.
    Mijn zoontje was 15 maanden niet heel vroeg maar ook niet laat. Ieder kind is anders ;)

5. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou mijn dochter is 21 maanden en kan dat allemaal niet 🙈 ze kan eigenlijk wat jou dochter kan en dan loopt ze.. en voor zover ik weet loopt ze goed op schema...

6. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nee hoor gemiddeld zeggen ze pas zinnen met 2 woordjes met 2 jaar. Tellen en puzzels dat weet ik niet maar zeker niet op deze leeftijd. Gewoon lekker laten spelen en ontdekken, ze loopt echt niet achter hoor wat dat betreft.

7. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Mijn zoontje kon lopen met 12 mnd. Maar kan weinig vd andere dingen die je noemt. Hij kent 2 cijfers (1 en 6), kan insteekpuzzels van 40-50 stukken maken maar een gewone puzzel van 4 stukken maar.
    Zegt soms correct "wood-goen-bau" als ik m een kleur vraag te benoemen maar komt nooit terug met rode of groene bal als ik dat vraag.
    Hij kent denk ik actief ongeveer 50-60 woorden maar passief veel meer en kan 2 voudige opdrachten (pak dit en doe daar dat mee) uitvoeren. Spreekt nog geen 2-woord zinnen.

Kortom jouw kindje klinkt prima gemiddeld! Enne als ze eenmaal kunnen lopen gaat t hard. En ben je blij dat zij wat meer begrijpt. Die van mij kon met 13 mnd rennen...niet handig als t woord stop nog geen betekenis heeft hahahaha. Dus oefen dat nu nog maar ff 😂

8. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Onze dochter ging vlak voor de 20 maanden pas echt praten, en maakt nu zinnen van 4 woorden. Puzzeltjes deed ze al wel maar motorisch is ze heel erg vlot dus dat zal daar zeker mee te maken hebben. Verder telt ze ook al echt, 1-2-6 :D :p. Wat je hebt gezien op internet zijn kindjes die echt heel erg voorlopen. Voor gemiddelden kan je eens kijken naar het van wiechenschema. Dit houd het cb ook aan.

9. Lilalaa

Lilalaa Nieuw lid

31 okt 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor jullie reacties.
    Fijn om te horen dat ze lekker gemiddeld is. Vanochtend maar eens geprobeerd om te puzzelen met 4 stukjes. De bedoeling was duidelijk maar in de praktijk nog best lastig :). Nou ja, dat komt allemaal wel.

10. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Ik ken ook een kindje dat pas na 20 maanden ging lopen, maar toen liep hij ook gelijk goed. Het is later dan gemiddeld, maar helemaal niet verontrustend.

En mentaal is helemaal prima hoor! Mijn dochter is nu twee en kan de meeste dingen die je noemt wel al een tijdje, maar die loopt juist erg voor op dat gebied. Ze praat hele zinnen terwijl twee vriendjes van haar (zelfde leeftijd) nog enkel losse woordjes praten. Beide is prima hoor!
    Ze heeft net de controle op het CB gehad, even voor je beeldvorming wat ze dus zouden moeten kunnen met twee jaar (maar ook dat is geen goede maatstaf wat dat betreft want ieder kind ontwikkelt op eigen niveau) twee woorden zinnen, blokjes stapelen, op een pop lichaamsdelen aanwijzen (ogen/buik/benen/mond/neus).
    Tellen en kleuren en volledige zinnen hoeft echt nog niet op deze leeftijd. Online lees je denk ik vaak de verhalen van de moeders die graag laten zien wat hun kind allemaal al kan ;)

11. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Hihi, wat voor forum is dat. Een peuter van 20 maanden die kan tellen, zinnen met enkele woordjes, kleuren...Dat moet een wonderkind zijn. Ze zullen er zijn maar dat zijn hoge uitzonderingen.

Jouw dochter doet het prima.
    Hier een pleegkind van 20 maanden die wel kan lopen maar de rest van wat je noemt echt niet hoor. En ik vind hem in vergelijking met mijn eigen kinderen heel erg op schema.
    Dus...dat lopen komt wel. Billenschuivers zijn niet de snelsten. Geniet van je dochter en kijk vooral niet te veel op internet over wat je kind moet kunnen dat maakt alleen maar onzeker.

12. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn zoontje van (precies) 2.5 kent nu vol trots de meeste kleuren, en is daar volgens zowel het cb als de kinderopvang behoorlijk vroeg mee. Dus dat jouw zoontje dat met 20 maanden nog niet kan lijkt me compleet normaal.

Tellen begint sinds deze week toevallig te komen, maar dat is nog behoorlijk pittig. Puzzelen gaat nog met grote noppen puzzels.

Of te wel: jouw kind lijkt op dit vlak reuze normaal :D

13. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Onze zoon wordt in mei 3 en begint nu een beetje te tellen, de kleuren zegt hij altijd verkeerd (uitzonderingen daar gelaten), praten begint nu wel echt te komen, simpele puzzels lukt ook wel (maar zeker geen 9 stukjes volgens mij).

Ieder kind ontwikkeld zich zoals het gaat. Onze dochter kon op de leeftijd van onze zoon al wel meer. Maar elk kind is anders.

14. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik zeg je eerlijk ik weet niet meer of ze dat kon hoor op die leeftijd.
    Ik weet alleen dat ze met 20 mnd zindelijk was overdag en dat ze redelijk kon praten. Met 23 mnd kon ze 5 woord zinnen maken en zelfstandig aan en uitkleden (behalve hempje aan doen)

Met 19 mnd waren op lanzarote en daar leerde we haar wel spaanse woordjes (hola, gracias etc) ze kon voor 2 jaar wel tot 10 opzeggen maar tellen nee hoor. Kleuren kon ze benoemen maar niet de juiste hoor. Dat is rond 3 gebeurt denk ik, tenminste echt goed zowel engels als nederlands.

15. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Oja en mijn dochter heeft een goed geheugen ze kon vrij snel de vloerpuzzel van dora (35st) maken maar ze was al wel 2. En nu is ze bijna 4.5 en kan ze nog amper een puzzel van 12 stukjes maken volgens mij 😂

16. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Oei, dan loopt mijn dochter ook achter🙊
    Nee, volgens mij is de ontwikkeling van jouw dochter volkomen normaal. Hier trouwens ook een billenschuiver en ze liep met 21 maanden los. Voordeel is wel dat ze dan meestal ook meteen goed stevig lopen.

Nu met 22 maanden zegt ze een boel woordjes (geen idee hoeveel), maar 2 woordzinnen zegt ze nog niet echt. Af en toe 'papa huis' Ze kan simpele opdrachtjes uitvoeten en ze kent een paar cijfers, 2-9-10. Kleuren zegt ze wel na, maar dan is opeens alles roze:D

17. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Mijn dochter is 20 maanden, stapt een halfjaar.
    Maar de rest doet ze ook niet hoor. Ze zegt sinds enkele weken veel woordjes, heel soms een 2 woordjes-zin.
    Insteekpuzzels kan ze. Maar kleuren, cijfers, vormen e.d kent ze nog lang niet

18. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Volgens mij moet een kind in ieder geval bij aanvang van de kleuterklas (4 jaar dus) de primaire kleuren kunnen benoemen. Nu kunnen de meeste kleuters dat prima en daarnaast nog veel (zo niet alle) andere kleuren. Maar goed dat geeft maar aan dat je kindje met 20 maanden dat echt nog niet hoeft te kunnen. Mijn dochter kan rond 2,5/3 jaar alle 'basiskleuren' wel benoemen van rood, geel, groen etc. Maar zwart/bruin/donkerblauw etc was toen nog wel lastig.
    Tellen deed ze wel vroeg maar Was met 20 maanden echt nog meer een optelversje dan dat ze echt kon tellen.

Mijn zoontje Is nu bijna 17 maanden maar ik zie hem al die dingen nog niet doen binnen nu en 3 maanden. Hij zegt wel wat losse woordjes maar nog geen zinnetjes. Puzzelen kan hij niet, ook niet de houten puzzels met die noppen zeg maar. Hij gooit er liever mee haha

19. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Mijn zoontje van 20 maand loopt motorisch en woordjes wat voor op het schema van het CB. Tellen en kleuren noemen niet. Nu verdenk ik hem er van dat hij kleuren blind is. Want hij doet dan ook echt niets met kleur. Woordjes ken hij wel maar spreekt het verkeerd uit. Soms 2 woordjes al. Verder hele verhalen die niet te verstaan zijn. Grove motoriek is erg goed bij hem, hij loopt en rent goed. Kan springen, heel goed klimmen, en stampen. Maar fijne motoriek dat is niet zijn ding.

20. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi,

Wat is dit een onzin! Laat je niets wijs maken! De kleuren rood, geel, blauw en groen moeten ze kunnen benoemen als ze net op school zitten. Een puzzel van 16 stukjes in eerste helft groep 1 en 24 stukjes in tweede helft groep 1. Tellen tot 10 (akoestisch tellen) eerste helft groep 1, aanwijzend tellen tot 10 ook eerste helft groep 1

Deel Deze Pagina