MA en op vakantie

Discussie in 'Miskraam' gestart door Saartje5, 23 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zit in dubio, vandaag bij de echo kwamen we erachter dat het bij 6 weken mis is gegaan. Morgen heb ik een afspraak in het ziekenhuis om te bespreken hoe we verder gaan. Aanstaande zondag vertrekken we op vakantie naar Zwitserland.
    Zal ik niks doen en afwachten, eigenlijk hopen dat het nog even uitblijft tot we terug zijn van vakantie? Wat zijn de risico's op complicaties als je het vanzelf laat gebeuren?

Mijn man wil liever niet op vakantie met de spanning dat er elk moment een miskraam kan beginnen, we gaan met het vliegtuig en hebben nog een lange treinreis erachteraan. Op zich zou het niet zo prettig zijn als het in de trein in volle hevigheid "losbarst".
    Aan de andere kant kon de verloskundige me niet garanderen dat alles voor zondag achter de rug zou zijn als we wel ingrijpen, ik heb wat verhalen gelezen en zag dat er vaak weken overheen gaan.

Thuisblijven wil ik eigenlijk niet, ik heb enorm uitgekeken naar deze vakantie. We zouden naar mijn ouders die ik alweer een tijd niet meer heb gezien. Ook heb ik een bijzondere band met de plek, onze zoon is er verwekt en ook dit kindje is daar ontstaan. Op een bepaalde manier zou ik het zelfs mooi vinden om daar afscheid te kunnen nemen...

Ik was benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken, uiteraard gaan we het morgen uitgebreid met de gynaecoloog bespreken. Mijn verzekering heeft al aangegeven dat als de gyn geen bezwaar heeft tegen de reis, zij eventuele ziekenhuisopname als spoedeisende hulp aanzien.

2. Tries123

Tries123 Actief lid

20 okt 2013
    486
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou gewoon lekker op vakantie gaan en de natuur haar werk laten doen (afhankelijk van hoelang je op vakantie gaat)

Even een praktische tip: Als je met elk uitstapje ofzo gewoon zorgt dat je voldoende maandverband en paracetamol bij je hebt... Moet het "goed" gaan.

Probeer ondanks de omstandigheden toch te genieten van de vakantie...

3. Tacita

Tacita Fanatiek lid

20 okt 2014
    1.365
    0
    36
    NULL
    NULL
    Allereerst heel veel sterkte gewenst met dit treurige nieuws...! Heb zelf een maand geleden hetzelfde nieuws gekregen, dus weet hoe het is. En wat een lastig dilemma...

Echt grote risico's aan het afwachten zijn er volgens mij niet, je weet alleen nooit wat je kunt verwachten. Ons kindje leefde ongeveer met dezelfde termijn als jou niet meer (wel kloppend hartje met 6wk4dg, groei is niet verder gekomen). Twee dagen na de echo vloeide ik wel maar uiteindelijk heeft dat 2 1/2 week geduurd voor de miskraam echt plaatsvond. Ik heb het bloedverlies soms als best heftig ervaren.
    Maar bij jou zijn er dus nog geen tekenen zoals buikkrampen of bloedverlies, die erop duiden dat het uit zichzelf al gebeurt nu?
    Hoe lang ga je?

Als je gaat zou ik sowieso goed uitzoeken hoe het zit met de zorg daar. Hoe lang duurt het voor je in het ziekenhuis kunt zijn? Weet je hoe je daar zo snel mogelijk kunt komen? En natuurlijk zit je ook met de reis zelf, ook hier kunnen er dingen gebeuren. (Ik persoonlijk zou het anders vinden als je met de auto gaat, dat geeft me voor mijn gevoel toch wat meer bewegingsvrijheid.)

Ik begrijp je verlangen om te gaan heel goed, maar snap ook heel goed hoe jouw man hier tegenaan kijkt. Het is niet niks op het moment dat het loskomt, ook al is dit per persoon heel verschillend.
    Je hebt inderdaad kans dat je met een ingreep (als dat al zo gauw ingepland kan worden) nog niet alles achter de rug hebt tegen de tijd van zondag. Daarbij weet ik dan ook niet of het zal gaan om een curettage of medicijnen; dat maakt wellicht ook nog uit.

Ik persoonlijk zou het, hoe moeilijk dan ook, denk ik niet doen. Maar ik vind het zo lastig je hierin te adviseren! Ben benieuwd wat andere dames misschien te zeggen hebben...

Hoe dan ook, ik hoop dat je morgen een goed gesprek hebt en al je vragen kwijt kunt! Sterkte x

4. Tacita

Tacita Fanatiek lid

20 okt 2014
    1.365
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier sluit ik me wel bij aan! Als je gaat, neem inderdaad echt voldoende mee. Je kunt hier nooit teveel van hebben in dit geval, althans dat is mijn ervaring...

5. Anouk89

Anouk89 Actief lid

15 jun 2014
    172
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had het van de zomer ook. Op maandag bleek dat ik een MA had, vrijdag zou ik naar Rome vertrekken. Ik heb er toen voor gekozen om op woensdag een curettage te laten doen. En alsnog op vrijdag te vertrekken. Geen spijt van gehad

6. LianneE

LianneE Niet meer actief

Wat een naar nieuws :(

De curretage kan vaak snel gepland (bij mij binnen 2 dagen). Heb weinig tot geen last gehad. Zou t risico niet willen lopen van een mk in t vliegtuig of in de trein, maar dat is aan jou. Sterkte met je beslissing!

7. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Tsja ik zou dus nooit een curretage plannen 2 dagen voor mijn vakantie. Had zelf behoorlijk last van bloedverlies en vermoeidheid door oa de narcose.

Idd voldoende maandverband meenemen. Extra ondergoed en pijnstillers.

Of nog beter je vakantie vooruit proberen te schuiven.

8. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Genoeg maandverband mee vind ik nu echt een slecht advies. Sorry dames.
    Ik heb met mijn miskraam geen krampen gehad en minder bloedverlies dan bij een menstruatie.

Maar er zijn ook vrouwen waarbij het bloed langs de benen loopt ondanks voldoende verband. En die zeer zware krampen hebben.
    Hoe zou je dat willen doen in vliegtuig of trein?
    De miskraam zelf is al vreselijk, maar mogelijk op die manier in vliegtuig of trein zitten ga je je denk ik nog rotter van voelen.

Ik zou thuisblijven en de miskraam afwachten. Of verzoeken met spoed een curretage in te plannen in de hoop dat je op tijd opgeknapt bent.

Heel veel sterkte!

9. Anouk89

Anouk89 Actief lid

15 jun 2014
    172
    0
    0
    NULL
    NULL
    In februari vorig jaar had ik een curettage onder narcose en in juli een curettage met een roesje. Ik moet zeggen dat ik van het roesje veel sneller hersteld was. De ochtend zelf de ingreep, begin van de middag alweer thuis en de volgende dag wat last van lichte menstruatiekrampen. Voor mij persoonlijk geen probleem om weer een dag later dus op vakantie te gaan. Maar dat is zoals Kimmartijn ook aangeeft heel persoonlijk. En heeft er zeker mee te maken hoe jij lichamelijk en geestelijk reageert op de curettage.

10. Tries123

Tries123 Actief lid

20 okt 2013
    486
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo zie je maar weer dat de ervaringen en adviezen erg uiteenlopen.

Doe vooral waar JIJ je goed bij voelt

Veel sterkte

11. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dank voor jullie ervaringen, ik vind het ook een erg moeilijke beslissing. Mijn man is vooral bang dat het ergens onderweg gebeurt, zonder enige waarschuwing. Hij ziet het vliegtuig al een tussenlanding maken om mij eruit te laten :)

Ik heb ook een beetje een geschiedenis, bij de bevalling van mijn zoontje een jaar geleden is het goed mis gegaan met 3l bloedverlies en een curettage onder narcose om placentaresten weg te halen. Ik wil daarom enkel een curettage als het medisch gezien noodzakelijk is. We gaan het vanmiddag bespreken en dan zien we wel weer verder.

12. Tacita

Tacita Fanatiek lid

20 okt 2014
    1.365
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nee dit word alleen gezegd op het moment dat Saartje toch besluit te gaan. Het word niet aangeraden om wel weg te gaan. Maar als je dan toch besluit dat je hoe dan ook op vakantie wilt gaan, moet je voor zover mogelijk je goed voorbereiden. En dan wil je al helemaal niet zonder maandverband e.d. komen te zitten.

Saartje: Sterkte vanmiddag, ik hoop dat het je lukt een keuze te maken waar je (jullie!) zelf achter kunt staan!

13. lolababy

lolababy Fanatiek lid

28 jul 2014
    1.403
    1
    0
    Zelfstandige
    Hier ma gehad met negen weken. Ook twee dagen voor vakantie naar Turkije curretage gehad.
    Geen spijt van gehad want had zelf maar twee dagen last.
    Keuze is bij iedereen anders ik wilde geen risico lopen om daar een miskraam te krijgen en totaal uit de hand zou lopen.
    Doe wat jou gevoel je ingeeft meid
    Sterkte meid

14. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.125
    5.044
    113
    Vrouw
    Allereerst sterkte!

Ik persoonlijk zou het na een curretage wel aandurven denk ik, maar met afwachten en/of medicatie niet. Dit door mijn eigen ervaring. Ik heb drie weken krampen en bloedverlies gehad en moest er niet aan denken om op dat moment in een vliegtuig/trein/bus/auto te zitten of niet in mijn eigen vertrouwde omgeving te zijn.. Maar na de curretage was ik na twee dagen weer opgeknapt en had ik het zelfs denk ik wel lekker gevonden om er even tussenuit te gaan!

Ik hoop dat je vanmiddag met de gyn een goed gesprek hebt en dat jullie tot een besluit komen wat voor allemaal goed voelt.

15. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    We hebben voor de pillen gekozen, de eerste dosis heb ik om 16u ingebracht. Volgens de gyn was de kans op spontaan beginnen na 2 weken erg klein. Protocol bij hen is na een week afwachten actie ondernemen.
    Vrijdag hebben we weer een afspraak en bekijken we of reizen verstandig is. Zelf vond ze het geen probleem om op reis te gaan, zeker omdat onze bestemming een vertrouwde omgeving is voor me (ik ga er al 30 jaar meerdere keren per jaar heen, mijnn ouders wonen er een deel van het jaar).
    De kans dat het precies tijdens de reis begint is er uiteraard en dat noeten we zelf bepalen of we die gok willen nemen.

Ik wilde heel bewust niet meteen een curretage, al zou dat wel de meeste zekerheid geven dat de reis door kan gaan. Ik hoop dus dat de pille n hun werk doen en dat het ergste zondag wel achter de rug is zodat we op vakantie kunnen gaan. Als dat niet werktbeslissen we vrijdag wat we doen.

16. Tacita

Tacita Fanatiek lid

20 okt 2014
    1.365
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik kan me jouw keuze heel goed voorstellen, ik zou hetzelfde gedaan hebben. Heel veel sterkte de komende uren en dagen, ik hoop dat je het gauw achter de rug hebt...!

17. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Bijna 2 jaar geleden is er bij mij ook een MA ontdekt 5 dagen voordat ik op vakantie naar Turkije zou gaan met mijn zusje. Volgens de gyn en vk kon ik gewoon op vakantie gaan en ik ben achteraf blij dat ik dit gedaan heb, het was een goede afleiding. Ik kon pas 1 dag voor de vakantie bij de gyn terecht, dus kon geen curettage meer krijgen.

Ik had genoeg maandverband en pijnstillers in mijn koffer gedaan en toch was ik zo stom om bij een excursie niets mee te nemen, kreeg daar ineens wat bloedverlies. Gelukkig was dat maar heel weinig en heeft het niet doorgezet.

Natuurlijk was ik ook doodsbang om in het vliegtuig een miskraam te krijgen, maar ik weet ook uit ervaring dat het niet meteen komt bij het 1e beetje bloedverlies.

Heel veel sterkte en succes met je beslissing!

18. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Oh zie nu ineens dat je al bent begonnen met de pillen. Hopelijk komt het snel en kan je zondag op vakantie! Sterkte!

19. MamaCeline

29 jan 2015
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn verhaal bij mijn MA is dat 1 dag na de slechte echo het bloedverlies al begon. En na 2,5 dagen kwam alles er al uit. Incl bloed druipend langs mn benen totaan mn enkels.
    Geen pretje...

20. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

31 mrt 2014
    5.326
    104
    63
    Lastig! Ik volg in zo'n geval altijd mijn gevoel. Wat ik zo lees zegt jou gevoel dat je moet gaan.

Ik hoop dat de medicatie het werk netjes doet en je binnen 24 uur na inbrengen je kindje verliest.

Heel veel sterkte! En hopelijk straks lekker genieten van de vakantie waar je zo naar uit kijkt.

Deel Deze Pagina