baby te groot voor de termijn van de zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jolanda0207, 27 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    Pff ik weet zo ondertussn niet meer wat ik er van moet denken.
    Ik ben vorige week door gestuurd door de verloskundige, omdat de baby volgens hen te groot was voor de duur van de zwangerschap. met 19+1 week de 20 weken echo gehad. Daar kwam al uit dat de de baby over de hele groei curve een kleine 2 weken voor liep voor de termijn van de zwangerschap.
    vorige week op controle geweest bij de verloskundige. Mijn buik was groter als gemiddeld. dus door gestuurd naar de gynecoloog voor een nieuwe echo. Ook daar liep de baby voor. In eerste instantie wilde ze eerst de suikertest afwachten. Later belt de man me thuis. Schrok me dood. Hij had een aantal dingen opgezocht in de boeken en wilde me toch nog een keer zien om een aantal dingen in detail te bekijken. Volgens hun metingen liep ik nu ongeveer 3 weken voor???
    Ga zo meteen bij de verloskundige de eerste termijn echo en de uitslag van de 20 weken echo ophalen om donderdag mee te nemen naa het ziekenhuis.
    De verloskundige die ik nu had houd vol dat de 1ste termijn echo goed gedaan is, maar vond het wel gek dat de baby over de hele groei curve voorliep.
    De echosopiste van de 20 weken echo vroeg zich al direct af of de termijn wel klopte!!
    Tussen de 20 weken echo en de laatste echo van de gynecoloog zat zo'n 2,5 week verschil qua data volgens de kalender en qua metingen zat er ongeveer 1 week verschil in grote van de baby.
    Ik snap er geen klap meer van.
    Heeft iemand dit eerder mee gemaakt want ik weet zo ondertussen niet meer wat ik moet geloven en ga voorlopig maar af of mijn eigen gevoel en dat is dat ik zo langzamerhand toch ben gaan twijfelen aan de termijn.
    hebben mee meiden dit mee gemaakt?

2. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Hoi Jolanda,

Ik zelf heb er (nog) geen ervaring mee, maar een vriendin van mij wel. Die liep op een gegeven moment zelfs tussen de 5 en de 7 weken voor.... Uiteindelijk viel het aan het einde wel mee en is ze bevallen van een achtponder. Wel goed dat ze het in de gaten houden, maar laat je niet gek maken!

3. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

16 dec 2012
    877
    0
    0
    Ja ik,

Ik ben momenteel volgens de termijn echo 32 weken maar toen ik de 20 weken echo had liep de kleine gemiddeld 1,5 week voor op groei,
    2 weken geleden had ik de 30 weken groei echo en toen liep de kleine nog steeds gemiddeld 1,5 week voor op de groei

Bij mij zeggen ze dat dat niets ergs is om je druk over te maken zeker ook omdat er niet voor niets de regel is dat je 3 weken voor en 2 weken na je uitgerekende datum mag bevallen

4. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    de ellende is dat je zo langzamerhand niet mee weet wat je moet geloven. Morgen de test voor zwangerschapsdiabetes maar even afwachten.
    Met de echo gister hebben ze behoorlijk werk gehad om sommige metingen goed te doen. Uk lag eerst met zijn koppie beneden toen boven en op het einde lag ie letterlijk dwars. Leven genoeg dus.

5. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Hoi Jolanda,

Ik liep ook steeds 2a3 weken voor, had dan wel zwangerschapsdiabetes en omdat ze dus bang waren voor een heel groot kind, ben ik ingeleid met precies 38 weken............
    Achteraf viel het allemaal heel erg mee.
    Samuël was geen kleintje maar ook echt niet mega, hij woog 3780gr.
    Het is wel fijn dat ze d boel goed in de gaten houden en dat ze even verder kijken!
    Succes!

6. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.486
    223
    63
    Mijn dochter liep ook steeds 2 weken voor.. uiteindelijk geboren met 41.1 gewicht 3745 gram..
    Nu krijgen we een zoon en ben inmiddels al 37 wk zwanger bijna..
    Met de 20 wk liep ie 2 weken voor! Met 34 wk werd ie geschat al op 3500 gr en gister nog een groeiecho gehad en werd ie geschat op 3900 gr.. alles perfect alleen met t buikje loopt ie 4 weken voor :( maargoed krijg een geplande ks omdat mn dochter ook niet door de bekken paste.. ben heel benieuwd naar het gewicht haha

7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn zoontje liep gemiddeld 4 wkn voor op het gemiddelde en was groot bij geboorte maar niet overdreven (4355 gram).
    Mijn oudste dochter liep 1-2 wkn voor op gemiddelde en was onverwacht zwaarder bij de geboorte (4520 gram).
    Mijn jongste dochter liep 2-3 wkn voor op gemiddelde en was 4260 gram.
    (allen snel en soepel op natuurlijke manier geboren)

Ik heb altijd begrepen dat 2 wken meer of minder t.o.v. gemiddelde nog gewoon normale variatie is (je hebt nu eenmaal grote en kleine mensen ;)). Belangrijk is idd om te weten of je suiker hebt (had ik niet) en verder houden ze het in de gaten. Als kindje echt groot is/blijft, kunnen ze dan besluiten om in te leiden (gyn heeft bij mijn eerste gewoon afgewacht, was zelf een grote baby en manlief is bijna 2 m, nr 2 en 3 zijn thuis geboren).

8. uil85

uil85 Actief lid

19 feb 2013
    320
    12
    18
    Bij mij is vorige week met 30+2 ook een echo gedaan en kindje liep ook twee weken voor.. Over twee weken weer een echo om te kijken hoe het dan is. Maar ik maak me er niet zo druk om hoor, als je je er een beetje in verdiept komt je er achter dat ze tegen heel veel vrouwen zeggen dat hun kindje heel groot is en vervolgens komt er een gemiddeld of iets groter dan gemiddeld kindje uit..

9. lisa123

lisa123 Fanatiek lid

16 jul 2008
    1.410
    0
    0
    2 weken voorlopen is volgens mij bijna te verwaarlozen hoor, vanaf groeit ieder kind op zijn tempo!
    Mijn zoontje liep 5 (!) weken voor op groei, maar mijn gyne maakte er geen probleem van, op 39.4 weken bevallen en hij woog maar liefst 4315gram! Hier geen zwangerschapsdiabets!
    Vindt het wel raar dat ze je hiervoor schrik doen krijgen, dat is nu helemaal nog niet nodig! Mocht je kindje binnen 10 echt wéken voorlopen, dat je dan wat schrik krijgt .. da's te begrijpen! Maar grote kinderen moeten er ook uit hé, hier een bevalling van 3uur zonder verdoving.. ging prima!

10. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

De termijnbepaling doen ze toch rond de 12 weken. Daarns kan je kindje voor of achter liggen op de groei. Tis niet zo dat 'ie dan eerder komt ofzo ;)
    Hier lag de mijne bijna 6 weken (!) voor en het zou een flinkerd worden. Het werd inderdaad een flinke man van 8, 5 pond.

catseye vindt dit leuk.
  11. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    We proberen ons ook niet al te druk te maken. Maar door de manier van reageren in het ziekenhuis word er onrust gecreeerd. Je weet niet waar je aan toe bent. Morgen eerst maar es zien wat de suikertest op levert. Verder blijft men het vreemd vinden dat de baby met deze termijn al zover uit koers loopt.
    Mijn man en ik zijn beide niet van de magerste dus een "magere" zal het niet worden.
    bij de 20 weken echo vroeg de echosopiste zich al af of de termijn klopte. en tussen de metingen van de echo van afgelopen maandag daar zicht maar een week verschil in (ik zou nu ongeveer 3 weken voor lopen) Een meting van ongeveer een week verschil tussen twee echo's hoor je wel vaker. De basis conclusie is overigens het zelfde de baby loopt over de hele groei curve voor.
    Ik voel me verder goed. Bloeddruk blijft goed en ik voel goed leven. Met ongeveer 16 weken voelde ik al bewegingen en met 18/19 weken kon je van buiten af ook al leven voelen. Dit alles kon volgens de verloskundige maar was wel heel vroeg. al met al weinig om je zorgen over te maken, maar al die toeters en bellen geeft 'onrust; .
    word vervolgt

Deel Deze Pagina