Gewicht placenta??

Discussion in 'Prematuur' started by mamamoon24, Jan 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamamoon24

mamamoon24 Actief lid

Feb 16, 2009
    134
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik zal me even kort voorstellen, want heb in dit topic nog niet eerder mee geschreven!!

Ik ben Ramona, 24 jaar en mama van Finnley. Mijn ukkie besloot met 35 weken en 6 dagen dat hij de buitenwereld wilde zien en liet zich dan ook niet meer tegenhouden;).

Hij is daarbij ook nog eens geboren op de sterfdag van mijn vader (mijn vader is op 14 juli 2003 overleden, Finnley is geboren op 14 juli 2009).

Nu vraag ik mij iets af. Ik was gisteren eens rond aan het neuzen op internet, omdat ik me afvroeg wat een placenta normaalgesproken weegt. Ik kon er niet echt heel veel over vinden, alleen dat kleine placenta's nare gevolgen kunnen hebben, omdat kindjes dan te weinig reserves hebben tot het einde van de zwangerschap.

Mijn placenta woog 270 gram, naar mijn mening veel te licht toch:( Hoeveel woog jullie placenta??

Gelukkig nieuwjaar nog trouwens;)

2. miffy11

miffy11 Niet meer actief

god, ik heb geen flauw idee!

maar wil je wel even welkom heten bij de premature mama´s!

3. mamamoon24

mamamoon24 Actief lid

Feb 16, 2009
    134
    0
    0
    Dankje Miffy:d

Finnley woog trouwens bij de geboorte 3 kilo en 220 gram en was 48 cm lang. Daar was niet aan te zien dat hij te vroeg was. helaas had hij wel de andere kenmerken van een prematuur: longen nog niet volgroeid en zuigreflex was er nog niet helemaal waardoor het drinken een ramp was.

Ik zal straks ook in andere topics gaan lezen en mee gaan reageren! Nu is die kleine smurf;) wakker en hij laat al duidelijk merken dat hij aandacht wil:p

4. mroos

mroos Niet meer actief

600 gram! Maar ik had geen prematuur kindje dus geen idee of dat nog zoveel groeit in de laatste tijd

5. Jipper

Jipper Fanatiek lid

Jan 22, 2008
    2,394
    1
    0
    Allereerst welkom hier!
    Wat je vraag betreft; ik heb werkelijk geen flauw idee... Wordt de placenta nog gewogen dan? Denk je of weet je zeker dat dat de reden van de vroeggeboorte is? Ben eigenlijk wel benieuwd of je nog 'echte' antwoorden krijgt op je vraag...

6. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Mijn placenta woog 300 gram, te klein zeiden ze mij..

7. josie

josie Bekend lid

Sep 28, 2007
    685
    0
    0
    Mijn placenta was bij de eerste zo'n 600 gram en bij de tweede 260 gram en vol met verkalkingen. Dat was ook veel te klein volgens de gynaecoloog en ook de reden dat ons ukkie niet alleen prematuur maar ook dysmatuur was. Hij woog 1500 gram bij 34 weken zwangerschap. Onze oudste woog 2900 gram bij 37 weken zwangerschap.

Groetjes, Josie

8. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik weet niet wat mijn placenta (of Sam d'r placenta eigenlijk) woog, maar hij was 50% van normaal en daar weer 50% was met 30 weken al helemaal aangetast door infarcten, dus Sam leefde van 25% van wat ze normaal nodig zou hebben.

Bij Fay is de placenta meteen weggegooid maar die was wederom aangetast (Fay was licht dysmatuur),

9. mamamoon24

mamamoon24 Actief lid

Feb 16, 2009
    134
    0
    0
    Dankje voor jullie reacties!

Er schijnt een onderzoek gaande te zijn om te kijken of er tijdens de zwangerschap de mogelijkheid bestaat om de groei van de placenta te bekijken. Het schijnt dat daarmee het aantal doodgeboren kinderen teruggedrongen kan worden.

Ik ben me hier een beetje in aan het verdiepen, omdat ik ooit nog een tweede hoop te krijgen en ik me afvraag hoe groot de kans is dat hij/zij weer te vroeg komt en of de kans bestaat dat de placenta weer zo klein is. Ik hen ergens opgevangen dat een placenta een halve kilo zou moeten wegen.

10. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

26 weken 260 gram!

11. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik heb geen flauw idee, toen de placenta er uit was hield de gyn hem even omhoog en werd hij in een emmer gedaan want moest opgestuurd worden (ivm streptokokken bacterie)

12. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik zag het toevallig vandaag staan en ik dacht meteen aan dit topic
    520 gram bij 29 weken
    Dat is dus best wel veel als ik het zo lees...
    maar mijn kindje was ook vrij groot voor het aantal weken, namelijk 1790 gram en 41 cm.
    groetjes

13. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Las net ergens dat met 30 weken de placenta op zn grootst is. Een gemiddelde placenta met vliezen weegt 750gr.
    Die van mijn dochter eva (mijn 2e kindje) was maar 150gr en niet groter dan een schoteltje en idd vol verkalkingen.
    Het aparte is dat zij met 41w is geboren! wel heb ik met 30wk al vroegtijdig weeën gehad en daarna is het altijd blijven rommelen. Ze heeft meerdere malen amper bewogen maar ctg was altijd prima en op de echo ook niets bijzonders, ze keken dan naar Eva en naar het vruchtwater. Er werd ook gezegd dat ik maar rekening moest houden dat ze eerder kwam. niet dus.
    Ze is ondervoed geboren en moest daarna veel eten, ze vroeg ook veel eten. Ze had ook allemaal van dat donshaar op haar rug. Ze woog bij 41w 2950gr en was 46/47cm.
    (ter vergelijking, mijn andere kids waren 3700gr, 54cm bij 40w en 3870gr, 53cm bij 39w).

Ik ben wel benieuwd hoe ze dat placenta-onderzoek doen, omdat het op een echo niet te zien is, wel of er verkalkingen zitten maar niet hoe groot enz. Ik heb komende week een groeiecho van deze baby maar ben toch geruster als ze gewoon de placenta hadden kunnen bekijken...

Verder heb ik nooit over de mogelijke gevolgen nagedacht, maar laatst werd ik voor Ouders van Nu hierover geinterviewd (dus binnenkort te lezen ;)) en zij zei maar had ze dan niet dood kunnen gaan in je buik? dat zet je dan wel even te denken... Maar goed, eva is een gezonde meid van inmiddels 8jr en ze is altijd klein geweest maar nu maakt ze een flinke groeispurt (niet goed voor je portomonnee...;)) en doet ze niet meer onder voor haar leeftijdsgenootjes.

14. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ik ben met 24 weken bevallen en de placenta woog 213 gram
    zag het toevallig in de papieren staan
    ik denk alleen dat hij gewogen word als hij ook onderzocht word
    normaal na een bevalling gooien ze hem weg en doen ze er niks mee
    voor zover ik weet dan he ;)

15. linda84

linda84 Fanatiek lid

Sep 3, 2006
    4,383
    36
    48
    Mijn placenta woog 320 gram. Ik ben bevallen met 37+6. Daan had in mijn zwangerschap een grote groeiachterstand maar met bedrust is hij nog goed gegroeit. Mijn placenta werd opgestuurd en was te veel te klein het paste bij een zwangerschapsduur van 30 weken zat vol kalkvlekken en ook zat er in infarct.

Share This Page