vraag prematuurkindjes en evt tips voor ons?

Discussie in 'Prematuur' gestart door wennepen, 6 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Wanneer zijn jullie kindjes geboren en hoe is het gegaan met de gezondheid/onwikkeling?

Hebben jullie nog kraamzorg gehad of evt hulp thuis of was het zodra jullie thuis kwamen dat je er alleen voor stond?

Ik ben nu 30 weken en lig in het ziekenhuis omdat ons kindje ieder moment kan komen. Ik vind het allemaal zo spannend wat ons te wachten staat en dat maakt me zo onzeker.
    Hebben jullie nog advies of tips voor ons?

2. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Oh Wennepen,

wat spannend allemaal! Ik heb verder geen verstand van prematuurtjes maar ik wil je wel heel erg veel succes toewensen met de bevalling en de tijd erna!!

Liefs Chantal

3. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Hoi wennepen,
    wat spannend voor jullie,
    30 weken, dan ben je in elk geval al over een zeer magische grens gekomen,
    de overlevingskans van je kindje inmiddels erg groot geworden, en de kans op een beperking veel lager.
    ze zeggen dat je kindje na geboorte meestal in het ziekenhuis moet blijven tot de uitgerekende datum, maar bij ons was het al bij 37 weken. hij heeft dus 8 weken in het ziekenhuis gelegen, daarna hebben we couveusenazorg gekregen via kraamzorg (verlate kraamzorg, dit was 5 dagen x 3 uren)
    Eerst dacht ik erover om ze af te bellen, (ik wilde graag met zijn drietjes zijn zonder vreemde erbij) maar eenmaal thuis bleek het toch zwaarder dan in dacht, dus het was fijn dat de kraamverzorgster ons kon helpen.
    het is heel belangrijk om na de geboorte fysiek contact te maken met je kleine, en probeer je kindje binnen 5 dagen (als de situatie het mogelijk maakt) te buidelen, ik heb eens gelezen dat je hiermee hechtings-stoornissen voorkomt. Ons kindje is erg goed gehecht aan ons, we konden hem pas op het eind van dag 2 vasthouden.
    Ik heb borstvoeding gegeven, misschien kun je je er alvast in verdiepen hoe dit gaat als jij dit ook wilt doen, het is wel erg belangrijk voor je kindje, vooral als hij te vroeg geboren wordt. Het is ook wel veel werk, en plannen.
    als je kindje te vroeg wordt geboren dan wordt hij meestal meteen van je afgenomen en zie je hem pas een paar uur later weer op de couveuseafdeling. Ik heb me hier eigenlijk geen zorgen over gemaakt, ik dacht Bij mij is hij nu niet in goede handen en bij hen wel.
    Je mag een rondleiding hebben op de couveuseafdeling wanneer je met een dreigende vroeggeboorte bent opgenomen. ik was hiervoor zelf te laat:D(al bevallen)
    achteraf ben ik daar ook wel blij om, je moet niet alles willen weten. maar dit zal voor iedereen weer anders zijn. Mijn zoontje is met 29 weken geboren en hij wordt nu bijna 1 jaar, hij is supergezond, vrolijk, en mankeert niets. Hij is wel onder behandeling van een fysiotherapeut eens per 2 weken omdat hij wat achterloopt in ontwikkeling, maar dat vindt ik alleen maar logisch.
    Toen hij in de couveuse lag, hadden we te weinig speeltjes voor hem (doekjes achtige speeltjes die ze met hun kleine handjes kunnen vasthouden) en geen speentje. Dit hebben ze wel nodig omdat de eerste tijd voor hen niet zo plezierig is, kunnen ze zich hiermee troosten. elke 24 uur moesten die doekjes door jezelf worden gewassen op 60 graden. Ik heb dus mijn hele familie op pad gestuurd om heel veel doekjes te kopen (ik lag zelf in het ziekenhuis dus hoe moest ik het wassen) en te wassen, en naar ons toe te brengen;)
    nu hebben we er heel veel en hij slaapt er nogsteeds mee:)
    eerst hebben we onze familie verboden ons kindje aan te raken, maar we werden op dag 2 hierover op de vingers getikt, hiermee ontneem je je kindje liefde van anderen en ook liefde is een heel goed medicijn.
    Gelukkig hebben we door dit advies hierin een omkeer gemaakt, vaak worden kinderen juist ziek van de dokters(die aan de zieke kindjes zitten en daardoor bacteriën overbrengen) dit zeiden de dokters zelf tegen ons.

ik wil jullie veel sterkte wensen en ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal.
    mijn bevallingsverhaal staat ook op dit forum bij topic
    Ik mis de bevallingsverhalen!

groetjes

4. miffy11

miffy11 Niet meer actief

hoi,

ik sluit me eigenlijk helemaal aan bij ons kleintje.

mijn oudste is geboren met 33.1 (dus heeft wel wat langer gezeten dan die van jullie) en is met 36.2 naar huis gegaan.

heb zelf geen kraamzorg gehad, maar dat kwam omdat ik in het buitenland woonde. heb nu ook hoog risico op vroeggeboorte en heb zeker wel interesse in couveuse kraamzorg, het is toch best even wennen om thuis te komen met een kleintje, zeker als die wat kwetsbaarder is dan een ´normale´ baby.

over borstvoeding: ook al lukt het niet (bij mijn dochter was haar zuigreflex onderontwikkeld), probeer minimaal de eerste dagen te kolven, een prematuur babietje heeft borstvoeding zelfs nog harder nodig dan een a terme baby.
    borstvoeding is natuurlijk altijd beter, maar soms gaat het gewoon niet. mijn dochter heeft zo de eerste weken gekolfde melk via een sonde gekregen, en dus ook de stoffen die nodig waren voor haar.
    let wel: ga je geen slechte moeder voelen als bv niet lukt, het is gewoon moeilijker bij premature baby´s!
    ik wist dit van te voren niet, en heb echt het idee gehad dat ik faalde omdat mijn dochter niet wilde drinken bij mij.

bereid je er inderdaad goed op voor dat er een kans is dat je kleintje meteen word weggehaald, en je niet dezelfde dag al kunt knuffelen. mijn meisje heeft 10 min bij mij gelegen, en duurde daarna nog uren voordat ik naar haar toe mocht.
    vasthouden kwam ook pas de dag erna.

verder: probeer een dagboekje bij te houden, waar evt de dokter/verplegers ook iets in kunnen schrijven.
    de eerste dagen na de geboorte word je gewoon geleefd, je hele wereld staat op zn kop, en ik heb er heel veel spijt van dat ik niks heb opgeschreven, want ik kan me er bijna niks meer van herinneren.

mijn dochter is inmiddels 16 maanden, en is nog steeds aan de kleine kant (±9 kilo en 75-80 cm), maar ontwikkeld zich verder als ieder ander kindje van haar leeftijd. (niet gecorrigeerd!)

heel veel succes met de bevalling, ik hoop dat het nog heel lang duurt voor je!

sterkte, liefs Miffy

5. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Hoi,

Mijn dochter is geboren met 30+6 en ze woog 1290 gram. Ze heeft nog twee en een halve week op de Nicu gelegen (neonatale intensive care unit) en daarna nog twee maanden in een streekziekenhuis in een couveuse.

Wij hebben geen kraamzorg meer gehad, maar dat was ook niet nodig. We hebben alles geleerd van de verpleging in het ziekenhuis.

Mijn tip? Genieten. ookal is het spannend en eng, toch genieten van je kindje. En foto's en filmpjes maken. Erg belangrijk voor later.

Onze dochter is inmiddels drie en een half. Ze is wat klein en licht maar voor de rest gaat het hartstikke goed. Ze is erg slim en ze verbaast iedereen met hoe welbespraakt ze is.

Sterkte Wennepen. Blijf je ons op de hoogte houden?

6. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik ben bevallen met 30.1 week met een spoedks.
    Wat je kan verwachten?
    Een heel klein kindje met allemaal slangetjes in een couveuse.
    Heel veel piepjes (vooral als de kleine op de NICU ligt, wat de eerste dagen wel zo zal zijn als je nu gaat bevallen).
    Hoe de ontwikkeling gaat, dat is gewoon een heel groot vraagteken. Dat is bij elke prematuur weer anders, wij hebben heel veel meegemaakt met Sam, die heeft veel te verduren gehad.
    Je moet leven bij de dag, soms zelfs bij het uur.
    Je gaat een zware tijd tegemoet, maar ook een hele bijzondere.

Probeer nu inderdaad een rondleiding over de NICU te krijgen! Dan ben je toch beter voorbereid.

In veel academische ziekenhuizen zijn er inloopavonden door de vereniging ouders van couveuse kinderen georganiseerd. Dit zijn vrijwillers, maar vooral zelf ouders van een (of meerdere) couveusekindjes.

Zorg dat je maar vraagt wat je wil weten, denk niet dat je stomme vragen hebt. Ook als de kleine geboren is... hij/zij kan niet praten! Jullie MOETEN voor de kleine opkomen, laat vooral niet over je heen lopen. Als iets niet gaat zoals jij of je partner wilt, maak dit meteen kenbaar, blijf er niet mee rondlopen.

Hou rekening met een tijd in het ziekenhuis tot aan de uitgerekende datum (valt vaak mee, bij ons werd het twee weken later) voor de kleine mee naar huis mag.

Laat je niet gek maken, trek je eigen plan met bezoek. De een wilt de kleine aan iedereen laten zien (wij dus), de ander wil dat niemand komt kijken. Doe wat jullie goed lijkt, niet wat een ander van je verwacht!

Waar lig je nu?

7. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Mijn jongens zijn 12 weken te vroeg geboren en ik sluit me bij de rest van de verhalen aan.

Wij hadden nog wel recht op kraamhulp, couveuse nazorg heet dat geloof ik. Wij hadden recht op 15 uren. Dat zou je even bij je zorgverzekering na moeten vragen. Je leert trouwens ook heel veel in het ziekenhuis dus dat scheelt ook. Wij hebben van die 15 uren maar 5 uren gebruikt.

Mijn jongens zijn nu 15 maanden en hun ontwikkeling gaat prima. Als je de leeftijd corrigeert dan lopen ze zelfs voor op hun leeftijdsgenootjes. Eigenlijk zie je niet eens meer dat ze extreem prematuur geboren zijn. Ze zijn inmiddels over de 10 kilo. Hun gezondheid gaat ook prima. Net als ieder ander kindje wel af en toe wat snotterbellen maar geen grote en zorgwekkende gezondheidsproblemen.

Het scheelt per kind hoe de ontwikkeling verloopt.

Succes meid met alles. Ik hoop echt dat je kruimel nog even lekker in je buik blijft zitten.

Liefs Jada

8. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Ik kan me alleen maar bij bovenstaande dames aansluiten.
    Heel veel sterkte en, zoals ik al eerder las, probeer zoveel mogelijk te genieten. Nu van je kindje dat nog lekker in je buik zit en ook straks als je kindje onverhoopt te vroeg wordt geboren. Hou je taai!!

9. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij hebben ook geen kraamzorg gehad ciaràn is geboren 31.6wk 1305gr heeft 5dagen op nicu gelegen toen naar het streek ziekenhuis waar hij 3.5wk heeft gelegen en toen hij precies 1 maand oud was naar huis we hebben we 2 dagen iemand over de vloer gehad om precies te zijn de eerste dag 1u de 2e dag 10 min omdat ik er geen bal aan had..
    inmiddels had ik alles al geleerd vh ziekenhuis dat zal jij ook wel krijgen.. en elke moeder is onzeker of het nou prematuur is (dan wel meer denk ik) of een op tijd geboren kindje,

maar omdat je geen echte kraamtijd kent zoals normale moeders mogen ze je alleen helpen met de baby.. dan komen ze om 830 of vroeger terwijl je waarschijnlijk zelf al een heel ritme heeft opgebouwd..
    ze hebben hier tv zitten kijken want het huishouden helpen ze je niet mee.. ciaràn sliep dus wat kunnen ze doen???

het is helemaal aan jezelf of je het wel of niet wil maar het is niet als normale kraamhulp..
    ik was allang blij dat ik niet 's ochtends moest haasten om naar het ziekenhuis te gaan om de kleine in bad te doen en te verschonen,tempraturen en voeden, maar toen moest ik al aangekleed zitten (van mijzelf moest ik dat hoor) want ja ik was niet net bevallen dus je kan alles zelf :)...

ik hoop dat de baby nog ff blijf zitten 32wk is nog wel prematuur maar wel over de grens zegt het academisch ziekenhuis.. heel veel succes... ;)

10. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    hier bevallen met 31w en 5d. Mn zoontje van toen 1820 gr en 40 cm.
    Hij heeft ruim 5 weken in het ziekenhuis gelegen.

HIj loopt wel best wat achter in zijn ontwikkeling, maar leert het uiteindelijk wel allemaal goed (alleen dus wat later). Hij is prikkelgevoelig en sowieso een gevoelig kind. Groot zal ie nooit worden, maar wij zijn zelf allebei ook niet groot.

Wij hadden geen recht meer op kraamzorg

heel veel sterkte en ik hoop dat je kleintje zo lang mogelijk blijft zitten..

11. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Dank jullie wel voor jullie reacties.
    We proberen nu echt met de dag te leven, iedere dag is er één. We hopen dat de kleine blijft zitten tot 32 weken omdat we dan hier mogen bevallen (Bergen op Zoom) maar we hebben kans dat de baby dan over geplaatst moet worden naar een academisch ziekenhuis, omdat ze hier de zorg niet kunnen geven. Met 34 weken zitten we hier goed.

Ik heb nu nog weeënremmers, maar hier stoppen ze zoiezo met week 34 mee. Het gaat allemaal erg spannend worden.

Ik zit alleen nog met een vraag over bv. Ik gebruik zelf medicijnen voor mijn maag en darmen. Door de zwangerschap moest ik overstappen op andere medicijnen maar die werken veel minder goed. Daarbij had ik niet echt een bv"gevoel" zeg maar. Nu onze kleine eerder geboren gaat worden twijfel ik dus of ik bv moet gaan geven. Zoals Miffi al zegt hebben premature kindjes bv erg hard nodig. Ik ben alleen bang dat ik het niet trek om bv te geven omdat als ik me zorgen maak dat de melkproductie niet goed op gang komt of het me niet lukt omdat ik moet kolven ipv gewoon bv kan geven. Daarbij komt natuurlijk mijn medicijngebruik die ik liever gelijk over zet weer naar de oude zodat ik me ook lekkerder voel. Maar ik ben dan ook weer bang dat als ik geen bv ga geven, misschien niet alles geprobeerd heb om het voor de kleine zo goed mogelijk te maken.
    Wat moet ik hier dan mee?

12. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Ons zoontje is met 31w2d geboren in een streekziekenhuis omdat alle NICU's in nederland vol lagen. Ook wij hebben onze uk maar even mogen zien voordat hij naar de neonatologie mocht. De eerste minuten na zijn geboorte heb ik het nog steeds af en toe moeilijk mee (hij ademde niet). De dagen daarna waren 2 stappen vooruit en 1 achteruit. Maar daarna ging hij als een speer en hij mocht met 36w4d mee naar huis.

Wat mij erg is bijgebleven is dat ons zoontje nog van die platte oortjes had en nog geen oogharen, een dun harig huidje, etc. Wij hebben hier niet zoveel foto's van, wat ik nu wel jammer vind. Maar het was wel erg schattig om te zien.

In tegensteling tot ons kleintje mocht familie ons kindje de eerste weken absoluut niet aanraken van de verpleging/artsen. Hij mocht ook alleen uit de couv als er niemand anders bij was. Hou er dus rekening mee dat regels per ziekenhuis kunnen schelen.

Buidelen is heerlijk. Dus grijp de kans zodra het kan, thuis zul je dat niet zo snel meer doen. Mocht je geen borstvoeding kunnen, mogen of willen geven, voel je dan niet schuldig. Het huid op huid contact van het buidelen maakt al veel goed. Ik mag geen borstvoeding geven en ons zoontje is prima gehecht, ontwikkeld zich goed volgens zijn kalender leeftijd (ongecorrigeerd dus), etc. Hij is alleen niet zo heel groot, met 14 maanden was hij 74 cm en 9,3 kilo.

Een speentje is zoals al gezegd heel fijn. Je kunt speciale prematuren spenen kopen bij de vereniging van couveuse ouders (wee soothie). Wij namen dagelijks een schoon geurdoekje mee, ofwel een spuugdoekje die wij een uurtje op onze huid hadden gedragen (tip van verpleging). En een knuffeltje kan soms voorkomen dat ze hun sonde te vaak uit hun neus trekken. Keptin jr. heeft bijvoorbeeld speciale prematurenknuffels, maar er zijn ook andere merken 560021 Organic Toddels Knuffeldoek XL.

Als laatste: ons zoontje mocht eerst niets aan, daarna alleen sokjes en een mutsje, vervolgens ook een romper en uiteindelijk in het wiegje ook kleertjes. Maatje 44 was uitstekend. Natuurlijk vindt familie het leuk om kleertjes te geven, maar wees egoistisch;) en koop zelf ook wat kleertjes. Een stuk of drie setjes was voor ons voldoende.

Heel veel sterkte en geluk de komende dagen/weken. Hopenlijk blijft jullie uk nog lekker een tijdje in jouw buik.

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

tja daarom heb ik dus gekozen om bv te geven (lees 5 maanden gekolfd omdat hij niet aan de borst kon drinken) , niet omdat het makkelijk was, of omdat ik me er lekker bij voelde. Nee puur alleen omdat ik mijn kleine de beste kansen wilde geven.
    eigenlijk had ik dus geen keuze en daarom heb ik het gewoon gedaan.
    groetjes

14. mamamoon24

mamamoon24 Actief lid

16 feb 2009
    134
    0
    0
    Mijn zoontje is geboren met 35.6 weken. Hij heeft 15 dagen op de neonatologie doorgebracht. Ik had helaas geen recht op couveuse-nazorg. Gelukkig mocht ik ook in het ziekenhuis blijven, zolang Finnley er lag, in een speciale roaming-inkamer. Het verplegend personeel heeft me erg goed geholpen zodat ik met zelfvertrouwen naar huis kon.

Als er een volgend kindje komt en die zou ook eerder geboren worden, dan wil ik wel graag kraamzorg, want thuis is het zoveel anders.

Hopelijk blijft je beebje nog even leker warm in mama's buik zitten!

15. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.665
    1.426
    113
    Toch maar even reageren, Ons mannetje is met 35+3 geboren en woog 3176 gram :), Hij is wel vrij snel naar de couveuse afdeling gegaan, mocht even 10 minuten bij mij liggen omdat hij zelf al direct goed huilde en goede apgarscores had. Op Woensdag mocht hij al in de wieg. Daar heeft hij tot donderdag gelegen toen mocht hij boven bij mij op zaal en zaterdags mochten wij al heerlijk naar huis. Wij hadden een knuffeltje voor hem bij in de couveuse staan. Ik was zelf dus later na de bevalling even bij de couveuse afdeling en mocht hem toen door de deurtjes aanraken, en de volgende ochtend mocht hij al uit de couveuse en mochten wij hem 2x per dag komen voeden en knuffelen.
    Hij heeft vanaf het begin flesvoeding gekregen omdat ik met mijn medicijnen geen borstvoeding mag geven en ik heel bewust heb gekozen voor het zelf kunnen verzorgen van de kleine en fv geven dan dat ik met nog meer medicatie moest stoppen en bv ging geven en zelf de kleine niet kunnen tillen en verzorgen. Ik denk day day een keuze is die je zelf moet maken en mocht je fv geven, niet schuldig voelen je moet het zelf ook maar kunnen bv geven. Ons kereltje groeit erg goed en is erg lief en tevreden.
    Veel succes de komende tijd en ik hoop dat de kleine nog even blijft zitten

16. spinnekop

spinnekop Niet meer actief

hoi wennepen

mijn zoontje is geboren met 31 wkn 6 dgn. net te kort om in het streekziekenhuis te bevallen. hij is in het radboudzk in nijmegen geboren.
    ik heb een goed gevoel gehad rondom de hele bevalling

de eerste dag meteen begonnen met afkolven , eerst met druppels , toen de dagen verstreken werd het steeds meer 1 ml , 3 ml , 5ml
    toen kon ik het verstrekken van borstvoeding nog bijhouden met wat mijn zoontje kreeg via de sonde maar na een tijdje moest er bijgevoed worden.

toen zijn we na een paar weken begonnen met uit de borst drinken. dit ging absoluut niet , ons ventje was te zwak en had niet genoeg zuigkracht.
    toch hebben we vol gehouden en al snel dronk hij 40 , 50 ml

op 8 nov mocht hij naar huis
    thuis ging het borstvoeden nog slechter, maar gelukkig hebben we volgehouden en heb ik toch nog 5 maanden mijn zoontje borstvoeding gegeven

ik produceerde te weinig melk en heb daarvoor domperidon geslikt
    op advies van arts ( vraag er maar eens naar bij je arts)

heb je nog meer vragen !!
    stel ze gerust, ik praat graag over die periode en als ik je daarbij kan helpen geen probleem

spinnekop

17. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Ik ben met 35 weken bevallen van Kenji, ook in een streekziekenhuis.
    Erg voorbereid waren we niet, op een te vroeg geboren kindje. Het enige wat we hadden, waren kleertjes maat 44, die we een paar weken vóór de zwangerschap al gekocht hadden.
    Wat ik hier las, over knuffeldoekjes, die zou ik wel aanschaffen als ik jullie was. Wij hadden dus ook niks, en ik heb grote zakdoeken als geurdoekjes gebruikt.

En vraag ook na of je recht hebt op een gratis parkeerkaart!
    Wij kwamen daar pas na een week achter, dat we daar recht op hadden. Scheelt je een boel parkeergeld...

Ook een schriftje bij laten houden door de verpleegkundigen, artsen en jezelf. Hierin kun je per dag opschrijven wat je kindje deed, hoe hij zich ontwikkelt enz.

Volg vooral je gevoel, en laat je geen dingen opdringen door anderen, ook al is het een verpleegkundige.
    Ik wou namelijk stoppen met kolven en bv geven, omdat ik te weinig productie had, en Kenji niet uit mijn borst kon drinken.
    Ik was zelf helemaal overstuur, en mijn zoontje ook iedere keer na een borstvoedingspoging. Hierdoor werd ik gestressd en erg somber, en besloot te stoppen met bv. Maar sommige verpleegkundigen waren het er niet mee eens.
    Maar ik ben tóch gestopt, en ik werd er zelf rustiger van, en Kenji uiteindelijk ook, met flesvoeding.

Couveusenazorg hadden wij wel. Sommige dingen waren wel nuttig, maar veel nieuws heb ik niet van haar geleerd. Ook jammer was dat mijn wasmand bomvol zat, en de kraamverzorgende liever een bak koffie met ons dronk.
    Je kunt merken dat ze dus echt niks in het huishouden doen, dus die 3 x 5 uur was voor mij dan ook erg overbodig.

18. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Dank jullie wel voor de reacties.

Dus van die knuffels/doekjes zijn wel fijn voor het kindje? Weten jullie nog meer sites waar je ze kunt bestellen? Zijn deze dan ook van extra zachte stof? Zouden ze makkelijk na te maken zijn, aangezien ik een creatieve oma heb.

19. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Je oma kent dan vast wel de knuffelpoppetjes van de 'Vrije school' (zie afbeelding).
    De knuffelpoppetjes van KeptinJr zijn lekker zacht en er zijn er zelfs speciaal ontwikkeld voor prematuurtjes. Zal daar ook nog even een plaatje en/of een link van zoeken.

20. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0

Deel Deze Pagina