Gewicht tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jongemama1993, 31 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Ik heb een vraag (volgens vk moet ik mij hier geen zorgen om maken, omdat iedere zwangerschap anders is) maar eigenlijk doe ik dat wel.

Ik ben 29 weken zwanger, en als ik kijk naar mijn gewicht dat word gewogen tijdens de afspraken van de vk.

Ben ik in alle weken in totaal 1 kilo aangekomen. Dit vind ik heel weinig, vooral omdat veel vrouwen tussen de 7 a 12 kilo aankomen.

Is het "zorgelijk" of moet ik mij hierom geen zorgen maken zoals de vk aangaf?

2. KleineFee

KleineFee Niet meer actief

Ik zou me absoluut geen zorgen maken. Wat je vk zegt, elke zwangerschap is anders. Deze zwangerschap ben ik tot nu toe bijna 9 kilo aangekomen, is een normaal aantal maar vergeleken met mijn vorige zwangerschap ben ik heel weinig aangekomen. Vorige zw zat ik met 30 weken namelijk al op 20 kilo ongeveer. Het kan best zijn dat je vanaf nu meer gaat groeien en meer gaat aankomen. Maar zoals je vk zegt, geen zorgen maken. Zolang het met de baby goed gaat is er geen reden tot onrust :)

3. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik zou me geen zorgen maken. Ik ben bijna 39 weken zwanger en 13 kilo aangekomen. Dat is gemiddeld maar er zijn genoeg die maar 8 kilo aankomen maar ook die 25 aankomen. Het zegt helemaal niets. Het hangt er ook vanaf hoeveel kilo je was voor je zwanger bent. Je lichaam bouwt nl ook een reserve op. Was je voor je zwangerschap 'maar' 50 kilo (en eigenlijk te dun) dan zal je waarschijnlijk meer dan 13 kilo aankomen omdat je lichaam reserves gaat opbouwen. Het kan ook zo zijn dat je tot week 30 maar een paar kilo aankomt en daarna ineens heel veel. Echt je kindje pakt de voedingsstoffen die hij/zij nodig heeft. Zolang t met de kleine goed gaat is het allemaal prima.

4. Jori

Jori Bekend lid

6 nov 2012
    864
    0
    16
    Dat verschilt heel erg per persoon en per zwangerschap.

Zolang jij voldoende en gezond eet is er niks aan de hand. Zie hiervoor ook het gezondheidscentrum met adviezen.

Wat is nu trouwens je gewicht en lengte? Dat kan ook heel bepalend zijn namelijk.

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.915
    3.937
    113
    Bij mij wegen ze niet eens... Alleen bij de intake om je bmi te bepalen ivm evt risico op diabetes maar bij verdere controles was het niet zinvol zei mijn vk.

6. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Mijn verloskundige zei,als ik al mijn voedingstoffen binnen krijg en hou die het kindje nodig heeft dan hoef ik me geen zorgen te maken.
    Bij schommelt het gewicht, de ene week weeg n kilo meer en dan andere week weer n kilo minder.
    Ik ben net weer n kilo aangekomen, ik was 4 kilo afgevallen.

7. Zonnebloem22

Zonnebloem22 Actief lid

24 mei 2013
    315
    0
    0
    huisvrouw
    drenthe
    ik ben nu ruim 26 weken zwanger en ook nu 1 kg aangekomen,
    mijn vk zei ook dat het geen probleem is dat ik niet groei
    als ik maar voldoende eet en drink, en dat doe ik natuurlijk ook.

8. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Geen zorgen maken hoor. Ik ben nu (34+3) "pas" 6 kilo aangekomen. Al voel ik me een slagschip hoor... Kindje neemt wat hij/zij nodig heeft. Blijf zelf gezond eten en veel plezier tijdens je zwangerschap.

9. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Bedankt voor alle reacties. Fijn om te horen dat ik mij hier geen zorgen om hoeft te maken.

Tijdens de eerste zwangerschap ben ik +- 40 kilo aangekomen.
    Vandaar de zorgen of 1 kilo niet heel erg weinig is.

Ik ben trouwens 174cm en weeg op dit moment 101 kilo (voor de zwangerschap 100)

10. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Ben in mijn eerste zwangerschap 5 kg aangekomen. Na 2 weken was ik 15 kg kwijt. Ging erg snel.

Nu ben ik 6 kg aangekomen tot nu toe.

11. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Volgens je BMI heb je dan overgewicht, en dan 'hoor' je ook minder aan te komen dan gemiddeld. Dus denk juist dat je het héél goed doet!

12. potjesoep

potjesoep Bekend lid

13 apr 2014
    713
    0
    0
    nee jo geen zorgen maken iedereen komt anders aan ,ik was eerst maar 5 kilo aan gekomen en plots is het 9 kilo geworden binnen 1 maand verschil ,kan best zijn dat je pas tegen het einde wat meer wordt , de ander weer in het begin en de ander weer in de 2trimester

de een komt maar 7 kilo aan en de ander 15 of meer ,, is per persoon en zwangerschap anders .

13. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Het ligt eraan of je bij aanvang al ruim in de reserves zat of niet. Ik had deze zwangerschap ondergewicht en ben doorverwezen naar een dietist om te zorgen dat ik genoeg aan zou komen. Bleek niet nodig, zelfs ondanks misselijkheid heeft mijn lijf er in een paar maanden tijd een stapel kilo's aan gebreid :$ Wel goed natuurlijk. Ik zit nu met 17 weken op een gewicht dat ik eigenlijk zou moeten hebben als ik niet zwanger was, maar het is prima zo. Maar als ik met 29 weken maar 1 kg was aangekomen zou ik nog steeds veel te dun zijn. Als je al vrij fors bent, hoef je ook minder aan te komen. Je lijf legt reserves aan voor o.a. de borstvoeding. Ik hou ook veel vocht vast in zwangerschappen. Ik ben het alle keren ook heel snel weer kwijt geraakt (mede door bv denk ik).

14. z0nnetje77

9 mrt 2014
    75
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn verloskundigenpraktijk wegen ze idd ook niet, en ze vragen er ook niet naar...
    Omdat ik in 32 weken tot nu toe ook alleen maar 2 kg ben afgevallen, vraag ik er zelf wel eens naar maar het antwoord blijft hetzelfde, als ik maar voldoende binnenkrijg, pakt de baby wel wat zij nodig heeft..
    Ik heb ook overgewicht, maar het grappige is dat ik dus slanker word, ik draag erg naar voren, en mijn buik wordt wel dikker maar ikzelf ben slanker geworden, draag ook twee maten kleinere zwangerschapskleding, en mijn winterjas kan ik straks nog aan omdat ik elders minder ruimte inneem. Juist omdat ik overgewicht heb houden ze de groei van de baby goed in de gaten, heb net weer een groeiecho gehad, en de dame was keurig binnen alle marches, en goed gegroeid sinds de vorige echo.:)

15. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Je doet het fantastisch. Mijn BMI is ook te hoog. Ik groeide in een maand tijd ineens vier kilo. Bleek mijn suiker van slag te zijn, de afgelopen twee weken direct mijn voeding aangepast en weer drie kilo afgevallen. Ik ben benieuwd, zal over een week of 2 weer moeten prikken denk ik (of misschien wel zo'n hele dag) en dan weet ik of ik echt suiker heb, of dat het een periode was. Ik hoop echt dat ik niet hoef te spuiten.
    Op dit moment is de kleine nog niet zorgwekkend groot, maar ben tot nu toe dus 2,5 kilo aangekomen. Precies net zoveel als bij mijn vorige zwangerschap rond deze periode. Als je BMI te hoog is, is het de bedoeling dat je maar rond de 7 kilo aankomt, dus je doet het fantastisch als de VK zegt dat je kleine goed groeit!

16. Groot

Groot Actief lid

15 dec 2011
    231
    0
    0
    NULL
    NULL
    als je overgewicht hebt dan kan het zijn dat je afvalt tijdens je zwangerschap...
    vaak eet je wat bewuster en gezonder!
    ik zou me er geen zorgen om maken...

17. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik zou dat bijna prettiger vinden, je weet dan iig dat je ruim in je voorraadjes zit en je verandert ook wat minder heftig. Ik ben vorige keren iets van 18 aangekomen en daarna minstens 25 kwijtgeraakt in het half jaar na de bevalling. Nu moet ik meer dan 30 aankomen om op het maximale gewicht van mijn vorige zwangerschappen te komen, omdat ik domweg nog veel lager begon. Ik hoop eigenlijk dat het niet gebeurt, ik 'schrik' nog wel eens in de spiegel omdat ik in 2 maanden tijd echt veel ben aangekomen. (hoe? Ik was kotsmisselijk maar had medicijnen om wat ik wat binnen te houden, en ik lustte werkelijk alleen maar volle zuivelproducten de eerste maanden, heb geleefd op liters volle melk en brood met roomboter en kaas ;) ).

Mij lijkt dat het prima is zo, zo lang je zelf maar weet dat je voor jezelf goed eet, goede stoffen binnenkrijgt enzo.

18. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Hier ook verschillend qua aankomen tijdens de zwangerschappen, maar in het gemiddeld val ik niet;)

Bij de eerste kwam ik +30 kg aan.
    Bij de tweede kwam ik +21 kg aan.
    Nu bij nummer drie zit ik op +18 kg..benieuwd waar het gaat eindigen.

Al met al voel ik me absoluut niet top door de gewichtstoename, maar ben al twee keer 'gewoon' weer op gewicht gekomen, dus dat moet een derde keer ook lukken.

Ik denk dat jij je geen zorgen hoeft te maken nu je + 1 kg bent aangekomen. Is wel een heel verschil met de eerste zwangerschap, maar had je toen hetzelfde startgewicht? (100 kg)

Deel Deze Pagina