Mijn zoontje woog bij de geboorte 3770gram en was 51cm. Met 2 maanden was hij 5585gram en 59cm. Dus in 2 maanden tijd 1815gram en 8cm gegroeid. Mijn dochtertje was bij de geboorte 3170gram en 47cm. Met 2 maanden was zij 4370gram en 53cm. Dus in 2 maanden tijd 1200gram en 6cm gegroeid.
Maar langzame groei bij 7 maanden is nog wel even wat anders dan bij 2 maanden... Het CB doet precies wat ze moeten doen: een afbuigende groei goed in de gaten houden. Ze doen hier dus echt iets goeds.
Inderdaad Rozemarijke! Soms wordt er zo negatief gedaan of het cb. Ze geven advies en wat je daarmee doet moet je zelf weten. Ik heb veel aan het advies van `t cb gehad en ik vind het een fijn idee dat ik er altijd terecht kan met vragen. We moeten blij zijn dat we dit hebben in NL!
Ik zou het gewoon bespreken en er niet onzeker van worden. Het CB constateert zoiets en je kan alle vragen en zorgen erover aan ze voorleggen. Laat je niet bang maken, maar informeer gewoon goed. Daar zijn ze voor! Wat haar drinkgedrag betreft, ik denk niet dat gedeeltelijk overstappen op fv je probleem zou oplossen of dat het te maken heeft met de bv. Ik denk ook dat ze echt genoeg krijgt, maar dat ze last heeft van iets anders. Krampjes (dan willen ze vaak aangelegd worden), reflux... het kan van alles zijn. Ik zou dat eerst uitsluiten voor je besluit over te gaan op fv of om te gaan bijvoeden met fv. Denk echt niet dat dat nodig is.
Hier dan even een echt klein meisje; Bij geboorte: 2580 gram en 48 cm vandaag: 5130 gram en 62,3 cm Buigt op de gewichtscurve af van -2 naar -2,5. Heeft 1,5 week in het zkh gelegen ivm slecht drinkgedrag, alleen maar observatie. Daarna voor second opinion elders geweest en daar zijn onderzoeken gedaan waar niets uit is gekomen. Op het CB zijn ze er vrij simpel in; ze ontwikkeld zich in sneltrein vaart, medisch is er niets aan de hand en ze groeit nog. Je "probleem" met de borstvoeding herken ik wel. Hier ging het namelijk precies hetzelfde! Ik ben met 4 maanden om precies dezelfde reden gestopt; uiteindelijk zonder effect. Op de flesvoeding groeit en drinkt ze niet beter dan op de borstvoeding. Het gaf mij echter wel meer rust en energie..... Succes met het nemen van een beslissing! Maar wordt niet onzeker van wat het CB zegt, ze signaleren dit alleen om het goed in de gaten te kunnen houden en eventueel actie te ondernemen op het moment dat dat nodig is...
Wij zijn vorige week voor het eerst naar cb geweest met ons meisje. Ze was toen precies een maand oud. Ze woog met haar geboorte 2710 en is toen afgevallen naar 2600 gram, maar met 5 dagen was ze weer op haar geboortegewicht. Vorige week op cb woog ze 3655 gram, dus is ze 1055 gram aangekomen in een maand tijd. Verder kwa lengte van 48cm naar 52 cm gegaan, dus flink gegroeid dus. 25 februari moet ze voor een prikje komen, ben dan tevens benieuwd wat ze dan weegt. Dan is ze inmiddels 6 weken oud.
Het gaat meer om de manier waarop CB's het soms brengen. De meeste ouders zijn in het begin zo onzeker en bang dat er iets niet goed is met hun kindje. Ook bij 2 maanden minder groei hoeft niks te betekenen. Goed dat ze het in de gaten houden, maar soms is het ook een storm in een glas water. Ik ben meerder malen heel onzeker door ze gemaakt en dat is niet fijn. Die groeilijnen zijn gemiddelden, dat betekent dat er ook uitschieters naar boven en naar beneden zitten. Natuurlijk is het goed dat het CB er is, maar soms kan er nog een hoop worden veranderd, in ieder geval in de communicatie. Maar misschien verschilt dat per bureau?
Maar je weet niet hoe het CB van TS het gebracht heeft. Zij zegt wat onzeker te worden, maar goed: dat kan komen door hoe zij zelf in elkaar steekt of door een CB dat slecht communiceert. Dat weet je helemaal niet, beschrijft TS namelijk niet, hoe dat gegaan is. Ik ben zelf helemaal niet zo'n fan van het CB, (op z'n best heb ik vrij weinig aan ze), maar je kunt niet op basis van je eigen ervaringen direct maar denken dat elk CB dat zo doet.
Ze was bij de geboorte 48 cm en 3365 gram (met 38w1d geboren) Met 2 maanden 57 cm en 5630 gram (tot deze tijd bv) Met 3 maanden 61 cm en 6490 gram. Had toen ook een behoorlijke groeispurt gehad zoals je ziet
Bij de geboorte 3235 gram en 49 cm en met 2 maanden 5000 gram en 55 cm (toevallig vandaag bij het cb geweest)
Ik heb trouwens de verkeerde gegevens van mijn zoontje erin gezet zie ik nu! Geboorte: 2885 gram en 48 cm 2 maanden: 5050 gram en 57 cm (2165 gram en 9 cm gegroeid in 2 mnd) 3 maanden: 5550 gram en 59 cm (500 gram en 2 cm gegroeid in 1 mnd)
Lees hier dat er vanwege niet goed groeien meer over gestapt zijn op fv. Hier ben ik sinds 3 weken ook helemaal overgestapt op fv, ook ivm slecht groeien. Sinds ze de fles krijgt is ze dus wel goed gegroeit. Woog ze 3,5 week terug nog 6100 gram, gisteren woog ze 6620 gram. Dit groeide ze de laatste tijd in 2 maanden, als het niet minder was. Mij geeft het toch een prettiger gevoel dat ik weet wat er nu in gaat, al vond en vind ik het nog steeds moeilijk dat ik gestopt ben met de bv, want de jongens hebben allebei 2 jaar gehad.
Ik denk dat het inderdaad verschilt per bureau, Sarah. Wat dat betreft zit ik bij een heel fijn cb, met nuchtere mensen, die duidelijke uitleg geven en je absoluut niks op willen dringen. Ik kan me voorstellen dat als de info op een verkeerde/onduidelijke manier gebracht wordt, dit onzekerheid kan versterken en dat is niet fijn.
Oudste geboren met 47cm 2986gr, (afgevallen tot 2710) met 10 weken 58cm en 5080gr (2379gr en 11cm gegroeid) Jongste geboren met 50cm en 3350gr, (afgevallen tot 3080gr) met 9 weken 57cm en 4820gr (1740gr en 7cm gegroeid)
Hmm als ik het zo lees dan is mijn kleine niet zoveel aangekomen.. Geboortegewicht: 3330 afgevallen naar 2970, binnen 2 weken was het 3290 en vorige week maandag woog ze 3690 maar wel 4 cm gegroeid.. Niets gehoord van cb dus zal wel goed zijn. Ik eef trouwens borstvoeding.