Hallo allemaal, Ik moet nog ongeveer een week voordat ik word ingeleid. Het stomme is dat ik me steeds meer druk begin te maken over mijn herstel na de bevalling ipv de bevalling zelf. Het punt is dit; sinds week 18 ging het zo slecht me door moeheid, misselijkheid, harde buik, etc. dat ik halve dagen ben gaan werken. Dat bleek nog te veel en sinds week 24 heb ik me, in overleg met de gynaecoloog, helemaal ziek gemeld. Ik ben nog nooit van mijn leven zo moe geweest en was ook al snel aan huis gekluisterd. Boodschappen doen en koken was/is het uiterste waartoe ik in staat ben op een dag. En soms moet mijn vriend zelfs dat van me overnemen. Laatst hebben we een pizzaatje gegeten omdat ik het huis even uit wilde en toen heb ik het de dag er op moeten bezuren. Heb ik de hele dag misselijk en moe in mijn bed gelegen. En zo gaat het voortdurend als ik weer over mijn grenzen heen gegaan ben. Als alles goed gaat wordt mijn dochter volgende week gehaald en ben ik moeder. Heerlijk en ik kijk er heel erg naar uit!! Maar op 1 februari loopt mijn zwangerschapsverlof al weer af en moet ik al weer aan de bak! Gezien het feit dat je ongeveer 6 weken bloedt en de eerste bevalling het zwaarst is (heb ik me laten vertellen) heb ik er een hard hoofd in dat ik op 1/2 weer vrolijk aan het werk kan. Ik zit er over te denken om mijn baas te bellen en om anderhalve dag ouderschapsverlof op te nemen. Op die manier werk ik 2 dagen (in totaal dus 28 uur) en kan ik het rustig opbouwen. Een andere optie is dat ik een volledige maand ouderschapsverlof opneem. Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er moeders die ook lang hebben thuis gezeten voor de bevalling die ook meer verlof hebben opgenomen? Of gaat het herstel relatief snel en is dat helemaal niet nodig? Ik ga geen borstvoeding geven dus dat scheelt weer. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten en ben zo bang dat ik op 1/2 nog net zo moe ben als dat ik nu ben. Alvast bedankt voor je reactie.
Ik denk dat menig moeder gewoon weer begint met werken naar het verlof. Het klinkt heel erg lullig maar je moe voelen naar de bevalling is geen gegronde reden om je ziek te melden. Iedere nieuwe mama is vaak moe door de gebroken nachten etc. Of je moet misschien echt aan kunnen tonen dat je nog zo moe bent door medische redenen. Ik zat ook vanaf 18 weken volledig thuis. Ben bevallen met 28 weken en toen ik weer moest beginnen met werken ben ik de ziektewet in gegaan. Mijn zoontjes waren net thuis uit het ziekenhuis en toen moest ik alweer bijna. Dit trok ik echt niet omdat wij in een achtbaan zaten op dat moment. Ik heb toen nog hulp gehad van maatschappelijk hulp. Zij heeft mij toen heel duidelijk aangegeven dat als ik me ziek zou melden niet moest zeggen dat ik moe was, net zoals ik net zei iedere nieuwe moeder is moe. Nu was ik sowieso geestelijk echt niet toe aan werken dus mijn situatie was op dat moment gewoon heel anders. Ik heb toen ook met die vrouw gesproken over ouderschapsverlof, om dat op te nemen. Zij gaf mij aan dat ouderschapsverlof voor de leuke dingen is tussen moeder en kind en niet voor het herstel. Ik zou als ik jou was eerst eens afwachten hoe alles gaat. 1 februari is nog zo ver weg en stel dat je je ineens weer goed gaat voelen naar de bevalling. Dan is het zonde om bijvoorbeeld nu als je ouderschapsverlof door te geven terwijl je dat misschien toch liever voor een andere periode had willen gebruiken