zwanger en agorafobie(straatangst)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Patriciaa, 8 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patriciaa

    Patriciaa Actief lid

    28 jun 2006
    467
    0
    0
    Gelderland
    Hallo Allemaal,

    Ik ben nu sinds kort zwanger en zit in mijn 6e week.
    Natuurlijk ben ik heel blij dat we een kindje krijgen alleen merk ik wel dat ik erg onzeker ben :oops:
    Ik weet dat onzekerheid in een zwangerschap heel normaal is alleen komt er bij mij nog eens bij dat ik last van agorafobie heb (straatangst/paniek aanvallen)
    Graag zou ik willen weten of er hier meer mensen zijn die daar ook last van hebben of hebben gehad.
    Hopelijk krijg ik dan advies en misschien een beetje moed in gepraat.
    Ik gebruik wel medicatie voor mijn angsten en probeer daarmee te minderen omdat ik natuurlijk niet wil dat mijn kindje er last van krijgt.
    Heb wel therapie gehad maar wegens omstandigheden kon ik die helaas niet doorzetten.
    Ik zou het echt heel prettig vinden om advies te krijgen en kom aub niet mij de les wijzen en dat het dom is dat ik zwanger ben ik heb dat namelijk al genoeg gehoord :x
    Ik ben een vrouw van 27 en mijn verloofde is 37 en we willen echt graag dit kindje waar we bewust voor gekozen hebben ik zou alleen graag wat advies willen hebben.

    Alvast bedankt voor de moeite :)

    Groetjes,
    Patricia
     
  2. Mili

    Mili VIP lid

    23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    ehm..kan je helaas niet helpen op het gebied van straatangst/paniekaanvallen, behalve dan dat je misschien nog weer es therapie kunt proberen...maar das iets wat jezelf moet beslissen.

    Ik bedoel dat het eerder niet afgerond is, wil niet zeggen dat het nu niet zou kunnen helpen en misschien helpt het om de scherpe kantjes er iets af te halen?

    Maar wat ik me afvroeg was waarom zou iemand tegen je gaan zeggen dat het dom is om zwanger te worden?

    Heel veel succes en ik hoop dat je lekker kunt genieten van je zwangerschap ondanks je angsten.
     
  3. missym

    missym VIP lid

    14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Hoi!

    Dom is het zeker niet. Volgens mij zijn het 2 verschillende dingen en heeft het niks met elkaar te maken.

    Ik heb er zelf geen last van, maar mijn moeder heeft wel een straatfobie. Ik weet dat ze zich altijd erg schuldig heeft gevonden maar ik zelf heb er nooit iets van gemerkt. Ja ophalen van school alleen deed ze niet dat soort dingen.

    Ik heb van haar wel begrepen dat de dokters hebben verteld dat de reden dat ze die angst heeft is omdat haar moeder tijdens de zwangerschap angstig is geweest.

    succes en gefeliciteerd met je zwangerschap!
     
  4. missym

    missym VIP lid

    14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    mijn moeder heeft ook geen therapie meer en slikt ook geen pillen meer. Als ze wat beter in haar vel zit, het financieel, lichamelijk etc goed gaat dan kan ze wel veel meer dan normaal.

    Er zijn periodes geweest dat ze zelfs met de bus kon, maar ook periodes dat ze niet naar de supermarkt durfte.
     
  5. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    hoi ik weet niet welke medicijnen je nu slikt,maar ik mag ook gewoon mijn medicijnen (voor paniekaanvallen e.d) ook gewoon slikken.
     
  6. Butterfly

    Butterfly Bekend lid

    13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hoi,

    Ik heb straat-angst en paniekaanvallen gehad.
    Daar heb ik ook medicijnen voor geslikt. Ik weet niet hoe het zit met je zwangerschap en medicijnen, dat moet je bespreken met je dokter.
    Ik heb zelf nu geen problemen meer. Mijn man hielp mij erg (wel naar buiten maar niet teveel in een keer forceren, stap voor stap iets ondernemen) en ik heb ook therapie gehad. Voor mijn paniekaanvallen had ik een aantal ademhalingsoefeningen welke erg hielpen.
    Uiteindelijk ben ik gestopt met de medicijnen en ben ik al een paar jaar angst vrij.
    Als je erover wilt praten dan kan je mij altijd PB-en.

    Gr,
    Danielle
     
  7. Sellie13

    Sellie13 Actief lid

    9 jul 2007
    210
    0
    0
    Hoi Patricia,

    Ik heb ook last van angstaanvallen gehad en ik merk dat het best wel een beetje terugkomt nu ik zwanger ben, gewoon omdat zwanger zijn een spannende periode is. Het is echt niet dom van je om zwanger te worden hoor! Misschien is dit juist wel het moment om je angsten aan te pakken. Zo zie ik het tenminste voor mezelf.
    Het goede nieuws is dat (straat)angst echt te behandelen is met de juiste therapie, dus ik zou je aanraden om een goeie psycholoog te zoeken, of verder te gaan met je therapie. Ik heb daar echt veel aan gehad, en zeker de ademhalingsoefeningen die Danielle noemde zijn goud waard.

    Ik wens je heel veel sterkte en natuurlijk plezier met je zwangerschap en je kunt me altijd een pb sturen als je erover wil praten.

    Groetjes, Selma
     
  8. Corinne

    Corinne Lid

    8 jul 2006
    51
    0
    0
    Hoi Ruby,

    En welke naam heeft het medicijn voor je angstaanval dat je gewoon mag slikken? Gewoon nieuwsgierig.
     
  9. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ik slik oxazepam en orap.en sta onder controle in het ziekenhuis.
    mag altijd bellen als ik in paniek raak over de zwangerschap.dan laten ze me ff komen om te kijken.zodat ik weer wat rustiger word.

    heb zelf borderline in combinatie met angstaanvallen.
     
  10. Patriciaa

    Patriciaa Actief lid

    28 jun 2006
    467
    0
    0
    Gelderland
    Hallo Allemaal,

    Echt super dat jullie me serieus nemen en interesse tonen :)
    Ik ben verbaasd dat er veel meer mensen zijn met ong dezelfde klachten.
    Zoals jullie vast weten denk je altijd dat je de enige bent ;)
    Hopelijk kan ik dan hie advies en een beetje steun krijgen.

    De medicatie die ik per dag gebruik is 200mg fluvoxamine en 20mg oxazepam.
    Mijn huisarts heeft me min of meer gedwongen de minderen ik slikte eerst 3 oxazepam en nu dus 2 maar verder durf ik niet echt te gaan al wil de arts liever van wel.
    Ze wil graag dat ik nog maar 1 oxazepam en 50 mg fluvoxamine ga gebruiken.
    Maar ben zo bang dat mijn angst nog erger word dan het al is :cry:
    Ik heb namelijk al een een grote terugval gehad en toen durfde ik niet eens mijn bed af zo ver wil ik niet meer komen!
    Ook heb ik dit natuurlijk aan mijn arts bekend gemaakt maar ze zegt ja dan had je moeten wachten met zwanger worden.
    Ja hallo denk ik dan ik heb al 11 jaar angst ben 27 en wil graag een kindje.
    Echt ze maakt me alleen maar onzekerder,bang en verdrietig.

    Op zo'n manier kan ik ook niet echt genieten van mijn zwangerschap.
    Begrijp me niet verkeerd hoor ik ben echt blij maar ook zoooo bang.
    Therapie is lastig omdat we geen rijbewijs hebben en er dus niet heen kan.
    Ook is het moeilijk omdat ik het huis niet uit durf te gaan.
    Ben nu wel bezig te proberen of het Riagg naar mij toe kan komen.
    Had eerst andere hulp maar die komt niet aan huis en is erg duur.
    Met 1 inkomen kom je niet ver dan.

    Ik weet dat ik super veel liefde in me heb en daar zal mijn kindje niet te kort aan komen zeker niet!
    Maar mensen maken me onzeker inclusief mijn ouders en dan denk ik zal ik wel een goede moeder zijn? :rolleyes:
    Ik kan tenslotte nog "niet"de deur uit.
    En hoe moet het als ik naar de vk moet?
    Afspraak staat er al namelijk eind deze maand en ze weten van mijn angsten af maar het blijft eng voor me ik moet tenslotte de deur uit en daar 50 aanwezig zijn.
    Mijn zwager brengt ons hopelijk maar de angst zit er goed in.

    Tjee sorry voor mijn lange verhaal :oops:
    Hopelijk hebben jullie advies?
    Ik wacht het af...

    Groetjes,
    Patricia
     
  11. Patriciaa

    Patriciaa Actief lid

    28 jun 2006
    467
    0
    0
    Gelderland
    met 50 bedoel ik 50minuten bij de verloskundige ik zag het telaat en kon niet meer wijzigen :)
     
  12. Shelly

    Shelly Actief lid

    23 nov 2006
    238
    0
    0
    Rotterdam
    Ik ken dat niet hoor, straatangst.
    dus ik hoop dat ik niet iets doms ga zeggen nu.
    Maar ikzelf ben vreselijk bang voor spuiten.
    Ik moest natuurlijk voor mijn zwangerschap bloed laten prikken...
    en als ik maar hard blijf denken dat ik het voor ons kindje doe, dan gaat het wel!
    Ik liep zelfs 1x met 2 pleisters rond, in iedere arm 1 spuit gehad.

    Ik zalniet zeggen dat je nu opeens altijd op straat durft te komen, maar zou het niet werken om met deze gedachte naar de verloskundige te komen?
    Heel goed denken dat je het voor je kindje doet...
     
  13. Butterfly

    Butterfly Bekend lid

    13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hoi Patricia,

    In het begin zal het wel heel spannend en eng zijn. Maar hoe vaker je er naartoe gaat hoe makkelijker het wordt. Klinkt makkelijker dan gezegt.. maar zo ervaarde ik het wel. En je hebt je verloofde bij je dus dat is ook geruststellend. En ze weten van je angsten af dus als het je te erg wordt weten ze waarom je op dat moment weg wilt (bij mij hielp het al als ze wisten wat ik had).
    En als de baby eenmaal is geboren dan kan je naar buiten door elke keer een kleine wandeling te gaan maken met je baby. Eerst een blokje om het huis, daarna steeds een stapje verder. Dit zou je nu ook al kunnen doen. Met kleine stapjes kom je steeds verder. En als je het nog niet alleen durft, misschien is er iemand die je hierbij wilt helpen.
    En of je een goede moeder bent ligt echt niet aan of je naar buiten durft of niet. Twijfel daar niet aan! Zoals je zegt, de baby krijgt alle liefde (helaas hebben ze geen hartje icoontje anders had ik deze nu gebruikt )!

    Succes met het bezoek aan de verloskundige en we horen wel hoe het is gegaan. Ik hou dit topic in de gaten!

    Gr,
    Danielle
     
  14. MamaDenise

    MamaDenise Fanatiek lid

    21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Ik vindt het niet dom hoor dat je bewust hebt gekozen voor een kindje!
    Ik denk dat het juist goed kan zijn voor je.
    Je wordt sterker als je een kindje hebt.
    Tenminste,dat is mijn ervaring.
    Ik heb dan geen ervaring met straatvrees maar ik denk wel dat je kindje je sterker zal maken.
     
  15. Sellie13

    Sellie13 Actief lid

    9 jul 2007
    210
    0
    0
    Hoi Patricia,

    Ik snap dat therapie in jullie geval lastig is en het klopt, het IS ook duur. Ik hoop voor je dat het Riagg bij je thuis kan beginnen met de therapie. Het klinkt wel logisch, want hoe moet je anders de mensen bereiken die het huis niet uitdurven? Een goede therapeut die weet wat angst is en wat je ertegen kan doen is echt heel belangrijk. Er zijn veel mensen die van hun straatangst af zijn gekomen, dus dan kan jij het ook!
    Ik heb zelf ook veel gehad aan internet. Ik had een website gevonden, www.anxietycentre.com , waar heel veel info en goede tips staan om over paniekaanvallen heen te komen. Het is wel in het engels en je moet lid worden om bij alle info te komen (iets van 15 euro voor een jaar ofzo). Dat schrok mij ook een beetje af, maar uiteindelijk heb ik het wel gedaan. En ik heb er superveel aan gehad. Op de gratis pagina's staat ook veel info, dus je zou eens kunnen kijken.

    Ik weet uit ervaring dat angst vreselijk is om te voelen, maar je kan er echt vanaf komen. Het gaat niet zomaar, maar het kan! Uiteindelijk is angst gewoon een lichamelijke reactie die je kunt leren beheersen.
    Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt en heel veel sterkte!

    Groetjes, Selma
     
  16. Kaatje2381

    Kaatje2381 Actief lid

    19 sep 2006
    237
    0
    0
    SPW-er
    Hoorn
    Ik ben zelf niet zwanger, maar ik zag de titel, dus moest ik even reageren. Want ik wil ook graag zwanger worden, maar heb ook last van agorafobie en paniekaanvallen. Op zich durf ik wel naar buiten, maar soms kan angst toeslaan wat gevolgd wordt door een paniekaanval.

    Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik kan je niet verder helpen(Op dit moment volg ik geen therapie), maar ik wil je wel veel succes toewensen met je zwangerschap!
     
  17. wondertje nr 3

    wondertje nr 3 Actief lid

    24 apr 2007
    168
    0
    0
    huismama
    gelderland
    Hoi Patriciaa

    Ik weet er helaas wel alles van heb al 18 jaaar paniek met soms agrafobie .

    Ik gebruik 40mg seroxat en het is vallen en opstaan met helaas ook hele moeilijke periodes en periodes dat ik de hele wereld aan kan
    maar hoe ik me ook voel ik ga nooit alleen weg zoals nu de controles met de baby ga altijd met me ma of vriend Maar ik weet meissie dat zo,n kind je moed geef en van je baby zult genieten heb me al veel laten ontnemen door die paniek maar het geluk van me kids krijgen ze niet

    Dus kijk er positief tegen aan en het zal niet altijd makkelijk zijn Maar wij zijn daarom zeker geen minder goede moeders hoor meis

    Kus
     
  18. Irena

    Irena Actief lid

    15 apr 2007
    456
    0
    0
    Docent Engels (Voortgezet Onderwijs)
    Groningen
    Hoi Patriciaa, gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Ik heb geen straatangst, maar ben wel al sinds mijn puberteit regelmatig erg angstig en depressief. Dit houdt verband met mijn lichamelijke klachten. Elke keer dat ik weer een ernstige terugval heb ga ik weer heel gericht een afgebakend gedeelte daarvan tackelen in therapie. Tot nu toe is dat effectiever gebleken dan in één keer alles proberen aan te pakken en stukje bij beetje word ik steeds weerbaarder. Ik had bijvoorbeeld begin dit jaar cognitieve gedragstherapie om om te leren gaan met mijn grotere hulpeloosheid omdat ik door mijn zwangerschap nog minder mobiel ben dan normaal. Het heeft wel wat geholpen en ben nu alweer wat minder depressief. Ik ben zelf altijd erg tevreden over mijn therapieën en kan je zeker aanraden om te proberen weer een vorm van therapie te proberen te regelen. Ik hoop voor je dat het RIAGG de eerste tijd bij je thuis wil komen.

    Wel ben ik dan dus nu zwanger voordat je objectief gezien kan zeggen dat ik er 100% klaar voor ben, maar kom op zeg! Dan zou je inderdaad nog wel 10 jaar kunnen wachten. Als mensen (dokters incluis) tegen je zeggen dat je beter had kunnen wachten, is dat gewoon heel ondoordacht van ze. :(

    Als je het kind een liefhebbend thuis kunt geven, is het dan zo erg als zijn/haar moeder moeite heeft met bepaalde dingen? Dit kindje is heel gewenst en ook gepland. Als ik het goed heb is het bij jou net zo. Sommige dingen heb je gewoon en gaan nooit echt over, maar je kunt er wel naarmate je ouder wordt steeds beter mee leren omgaan. Dat kan inderdaad erop uitdraaien dat een kind dan een moeder heeft die lichamelijk erg zwak is, of een moeder die angstig is om de straat op te gaan. Maar dan kan zo'n kind nog wel veel liefde krijgen en ècht wat aan z'n moeder hebben! En met de jaren staat de moeder misschien wel versteld van wat ze voor bergen kon verzetten als het echt moest voor haar kind. Want ik weet zeker dat deze zwangerschap voor jou zal werken als een soort katalysator, en dat je dingen gaat doen en leren die je niet voor mogelijk had gehouden. Voor je kind doe je zóveel dat je nooit voor jezelf had gedurfd of gekund...

    Dus zet door en laat mensen maar praten. Hou jezelf voor dat je sterk genoeg bent, dit wilt en dit kunt!
     
  19. Patriciaa

    Patriciaa Actief lid

    28 jun 2006
    467
    0
    0
    Gelderland
    Hallo Allemaal,

    Ik vind het ontzettend lief dat jullie met me mee denken :D
    Ja dit doet me erg goed en maakt me ook wel wat sterker.
    Wel heb ik nog veel angst ook omdat mijn ouders een beetje tegen mijn zwangerschap zijn.
    Hierdoor heb ik ook sterk het gevoel dat ik er alleen voor sta omdat ik dus niet echt steun van ze krijg.
    Voel me ook vaak somber daardoor en het feit dat ik zoveel angst heb maakt me ook erg verdrietig en depri.

    Ik woon ook sinds ruim een jaar in een andere plaats en dat is dus ook totaal wennen voor me al kom ik niet echt verder dan mijn tuin.
    Alles komt een beetje tegelijk.
    Tjee ik lijk nu wel een zeur maar ik probeer mijn onzekerheden uit te spreken met de hoop dat jullie mijn situatie een beetje kunnen begrijpen :rolleyes:

    Wat ik wel duidelijk wil maken is dat ons kindje gewenst is maar dat ik sind ik zwanger ben erg twijfel en meer angsten heb.
    Aan de andere kant ben ik weer blij dat we een kleine krijgen dus erg dubbel.

    Graag zou ik van Daniëlle willen weten hoe je je nu voel en hoe het gaat bij de verloskundige?
    Ook wil ik Selma bedanken voor je advies en site.
    Ik heb ook eens zitten surfen en kwam op een site van een Geert die sessie's geeft om van angsten af te komen alleen kost 159 Euro en weet niet of het wel wat is...het beloofd veel maar ja wie zegt dat het geen oplichting is?
    Hebben jullie een idee?
    De site is http://www.agorafobie.be/
    Irena ook jou wil ik bedanken voor je openheid en je advies.
    Hoe gaat het nu met je?
    Andere mensen natuurlijk ook ontzettend bedankt ECHT TOP van jullie!

    Weet trouwens iemand of mijn medicatie kwaad kan?
    Ik heb al verteld hoe mijn huisarts reageerde erg lullig dus en heb er niet veel aan :x
    Ook ben ik nog steeds bezig om therapie te krijgen.
    Ik zou terug gebeld worden maar niks hoor GROM...ik bel morgen zelf wel weer.

    Als jullie het interessant vinden hou ik jullie op de hoogte.
    Stiekem hoop ik van wel omdat ik hier mezelf echt kan uiten en dat lucht op.
    Ok ik zeg wel niet alles wat me dwars zit omdat ik niet zielig over wil komen en anderen meetrek met mijn angsten en somberheid.
    Eind deze maand 30 Juli voor het eerst naar de verloskundige bibber hahaha het zou leuk moeten zijn maar voor mij ligt het net anders.
    En idd als ik vaker ga dan went het.
    Buiten dat ik besta niet alleen uit angst ik ben ook gewoon een spontane lieve gekke meid ;)

    Groetjes,
    Patricia

    PS:ik zal volgende keer mijn verhalen niet zo lang maken hihihi SORRY
     
  20. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    heey meis super dat je je hier kan uiten.

    maar als je medicijnen blijft slikken zou ik vragen of je onder controle mag bij de gynaecoloog.
    ik ga om de 2 weken op controle en krijg dan ook telkens een echo omdat ik zo bang en onzeker ben.
    en over mijn medicijnen word er goed overleg gepleegd door de gnaecoloog en de psychiater.

    succes ermee.
     

Deel Deze Pagina