Anticonceptie na trombose

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door LadyH88, 15 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Dikke pech, tijdens mijn zwangerschap heb ik trombose gekregen, en hiervoor bloedverdunners moeten gebruiken.
    Meer dames die trombose hebben gehad? Mij is verteld dat ik geen hormonale anti conceptie meer mag gebruiken, ivm verhoogde kans op trombose. De enige optie die er eventueel nog was, is de koperspiraal, dat is wat de gyn zei. Die durf ik niet te laten plaatsen, lees er geen fijne dingen over, en vindt het laten plaatsen eng (ben geen held met mesjes, bloed en naalden)
    Nu is ons zoontje anderhalf, en we zijn het geklungel met condoom zat. Maar... is er dan echt geen andere optie??
     
  2. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Nee, die is er helaas niet als je gezin nog niet compleet is en dan de keuze hebt om jezelf of je man te laten steriliseren.

    Ik heb nl een stollingsafwijking in mijn bloed (Factor V Leiden), tijdens mijn zwangerschappen bloedverdunners (Fraxiparine) gespoten en ook ik mocht geen pil meer i.v.m. verhoogde kans op trombose.

    Daar ik last had van het spiraaltje en wij compleet waren, heb ik mijzelf 9 jaar geleden laten steriliseren d.m.v. Essure (en in tegenstelling tot veel anderen heb ik nergens last van).

    Meer opties zijn er, naar mijn eer en geweten, helaas niet.
     
  3. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Moeilijk moeilijk... we voelen ons compleet, maar ik weet dit nog niet 100%. Het zou maar zo kunnen, dat we hier over een x aantal jaren anders over denken.. steriliseren is dus eigenlijk nog geen optie, dus dan zit er helaas niks anders op dan zo doorgaan...
     
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Je moet uiteraard je eigen gevoel volgen, maar er komen geen mesjes en naalden aan te pas bij het plaatsen van een spiraal en wat er aan bloed komt is niet erger dan menstruatie...
    (voor geval je verkeerde beeldvorming hebt ;)). En als je al eens bent bevallen, dan valt het plaatsen ook vaak erg mee.

    Ik heb zelf wel koperspiraal waar ik tevreden over ben en een (kinderloze) vriendin van mij heeft ivm thrombose (op 20 jarige leeftijd, Factor V Leiden) nu al ruim bijna 20 jaar een koperspiraal naar alle tevredenheid. Zij mocht idd niets anders meer.

    Succes. Het blijft vervelend als je weinig opties over houdt...
     
  5. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Hmm, misschien toch eens nadenken over die koperspiraal.. Enige optie die we hebben denk ik, dan..
     
  6. megamutsje

    megamutsje Bekend lid

    14 feb 2017
    521
    166
    43
    Vrouw
    Ik heb twee jaar geleden twee lomgembolien gehad.
    En ik mocht na de injecties over op xarelto.
    Elke dag 1 tablet en dan mocht ik gewoon mijn pil gebruiken.
    Xarelto is ook een bloedverdunner.
    Mij werd ook als enige optie het koperspiraal aangeboden maar stond hier niet achter.
    En ik ben toen met mijn longarts achter deze combinatie gekomen.
    Nog een aantal maanden onder controle geweest en het werkte perfect
    Zodra ik bevallen ben ga ik hier ook weer op over.
     
  7. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    @megamutsje dus de bloedverdunner slik je zodat je de pil mag slikken? Of preventief omdat je zowieso verhoogde kans hebt? Als ik weer aan de bloedverdunners moet voor de pil, dan liever zonder medicijnen en nog even een paar jaar zo. Maar wel lastig, hihi, weet nog steeds niet zo goed wat te doen. Ml wil zich wel laten steriliseren, maar ik weet nog niet zeker of we wel compleet zijn met zn 3en (ook al voelt dit nu wel zo). Ik sluit niet uit dat het over een paar jaar weer begint te kriebelen..
     
  8. megamutsje

    megamutsje Bekend lid

    14 feb 2017
    521
    166
    43
    Vrouw
    Nee ik moest zoiezo aan de bloedverdunners vanwege de trombose.
    Ik had eerst de standaard
    Acenocoumarol.
    Maar dat gaf mij zoveel stress dat ik overgegaan ben op de xarelto.
    Maar tijdens de gesprekken met mijn longarts over de ac (26 jaar oud)
    Gaf zij dus aan dat ik met deze combinatie de pil mocht slikken.
    Maar als ik de antistolling zou stoppen moest ik ook gelijk stoppen met de pil.
    Dus ja eigenlijk toch wel preventief.
    Voor mij was het echt een geschenk uit de hemel.
    Geen gedoe met condooms. Zelf de regie in handen hebben.
    Nu ben ik zwanger en slik dus ook geen antistollong maar wordt hier wel goed op gecontroleerd
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  9. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.629
    589
    113
    Ik heb in het verleden een kuitvenetrombose gehad, maar mocht van de internist wel mijn pil blijven gebruiken omdat er verder geen aanwijzingen in mijn bloed gevonden werden voor een verhoogde kans op nogmaals een trombose (hoewel je altijd een hogere kans hebt als je het eenmaal gehad hebt). Momenteel gebruik ik de cerazette, dat is de enige waarbij in de bijsluiter stond dat je deze alleen niet mag gebruiken bij een actieve trombose. Bij alle andere pillen stond er (toendertijd, 10 jaar terug) in de bijsluiter dat je hem ook bij een trombose in de voorgeschiedenis niet meer mag gebruiken. Maar goed, iedere situatie is anders, dus als jou is afgeraden om hormonale anticonceptie te gebruiken zou ik dat ook zeker niet doen.
    Tijdens mijn zwangerschappen heb ik overigens geen fraxiparine hoeven spuiten, wel de 6 weken van het kraambed beide keren.
     
  10. Overtherainbow

    Overtherainbow Bekend lid

    14 jan 2015
    771
    194
    43
    Ik heb ook 2x een longembolie gehad. De eerste keer in t kraambed. Toen mocht ik daarna wel aan de cerazette, omdat er in de familie geen verhoogd risicobeheersing, wel wetende dat er een licht verhoogd risico was. Nu tijdens mijn zwangerschap opnieuw een forse longembolie en nu mag ik dus niet meer aan de pil.
    Blijkt bij mij nu dus heel duidelijk hormonaal bepaald, denk dat dat ook wel verschil maakt. Na deze zwangerschap gaat een van ons zich laten steriliseren, als t nog niet klaar zou zijn of twijfel, zou ik ook voor de spiraal gaan.
     
  11. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Heftig, zeg, 2x! Een vraag; heb je een longembolie gehad ondanks preventieve bloedverdunners tijdens zwangerschap??
     
  12. Overtherainbow

    Overtherainbow Bekend lid

    14 jan 2015
    771
    194
    43
    @LadyH88
    Nee, ik gebruikte geen bloedverdunners deze zwangerschap. Volgens de landelijke richtlijn hoefde t alleen in het kraambed na eerdere longembolie in het kraambed. Blijkbaar houdt mijn lijf zich niet aan de regeltjes :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina