Gewichtstoename tweede zwangerschap gelijk aan eerste?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Seffie, 4 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jongmam

    jongmam Bekend lid

    17 jul 2009
    816
    177
    43
    Vrouw
    Verzorgende-IG
    1e zwangerschap ongeveer 15 kilo dacht ik.
    2e zwangerschap 10 kilo dacht ik
    En nu ben ik 5 kilo aangekomen. Ben benieuwd waar ik eindigt. Ik teken voor weer 10 kilo.

    Elke zwangerschap begon ik zwaarder in gewicht trouwens.
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    3 uur vanuit de basisverzekering wordt vergoed :) zijn toch wel wat consulten :)
     
  3. Seffie

    Seffie Fanatiek lid

    17 apr 2019
    2.193
    2.528
    113
    Vrouw
    Je betaalt wel je eigen risico dus alsnog 380 euro zelf haha. Maar het is het overwegen waard.
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    O ja is ook zo, ik heb t eigen risico er altijd al gelijk doorheen haha dus ik let er niet op :p
     
  5. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Maar gaat die er sowieso niet doorheen met alle bloedonderzoeken etc van de zwangerschap zelf? :p
     
    Seffie vindt dit leuk.
  6. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ik heb zelf geen overgewicht (eerder ondergewicht) en kwam bij beide 14 kilo aan. Maar dat was er ook zo weer af en aangezien ik tijdens zwangerschappen ook niet anders eet (als in, ik snoep niet maar eventueel wel extra boterham, yoghurt of fruit) moest dat blijkbaar van mijn lichaam. Dus ja, ik kwam beide wel hetzelfde aan maar ik denk dat het van zoveel factoren afhankelijk is dat je het alleen maar kan ervaren (en opletten wat je eet) en meer kan je dan eigenlijk niet doen want dan heeft je lichaam het nodig denk ik dan...

    Overigens woog ik bij de eerste toen ik zwanger raakte 62, bij de tweede 58 want toen had ik net Pfeiffer gehad maar na die bevalling bleef ik wel op 62/63 hangen en dat was nu dus ook weer het gewicht waarmee ik zwanger werd. Nu zit er bijna 2,5 kilo bij.

    Ik ken mensen met overgewicht die heel weinig bijkwamen maar ook mensen die heel slank waren en 25 kg bij kwamen. Zo afhankelijk en hormonen helpen ook niet mee...
     
  7. Mama36

    Mama36 Lid

    26 sep 2019
    13
    6
    3
    Vrouw
    Ik ben bij alle drie de zwangerschappen 18 kilo aangekomen alleen leek mijn buik bij de derde echt een stuk groter. Na de eerste en de tweede zwangerschap was ik na een jaar ongeveer op mijn oude gewicht dat zie ik deze keer niet gebeuren. Maar tussen de eerste en de derde zit 11 jaar dus misschien dat daarom mijn lichaam minder snel terug gaat naar het oude.

    Wil je wel 1 advies geven. Ik zou niet te veel je keuze hierop baseren, makkelijk gezegd natuurlijk. Maar voor iemand die 4,5 jaar heeft moeten wachten op de tweede en uiteindelijk mijn kindje kreeg met ivf... Het is niet altijd gegeven en ik heb spijt gehad dat ik door mijn eigen redenen gewacht heb na de eerste.
     
  8. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ik kwam 25, 15,10 en 7 kg aan.
    Na de eerste weer snel terug naar mijn start gewicht van 55kg, na de 2de ging ik naar 47kg en dat was echt niet fijn, na de derde en vierde ging ik naar 60kg en daar zit nog op. Bij mijn eerste was ik 22 en nu ben ik 35 dus dat vind ik wel een prima gewicht
     
    Mapje vindt dit leuk.
  9. Seffie

    Seffie Fanatiek lid

    17 apr 2019
    2.193
    2.528
    113
    Vrouw
    Nou precies dit denk ik dus ook :eek: . Laat ik mijn keuze afhangen van overgewicht wat ik al m'n hele leven heb? .. Hoe lang gaat het duren om genoeg af te vallen etc. En stel dat je dan ineens lang moet wachten. En wellicht ben ik de 2e zwangerschap wel zo misselijk dat ik weer veel afval zoals 7 jaar terug toen ik zwanger was (want helaas niet voldragen is). Toen viel ik 10 kilo af. Dus het kan alle kanten opgaan zoals @Mapje goed zegt.
     
    Saartje33 en Mapje vinden dit leuk.
  10. Seffie

    Seffie Fanatiek lid

    17 apr 2019
    2.193
    2.528
    113
    Vrouw
    Ja daarom. Dus wel de moeite waard :D
     
    bulakgirl en Mapje vinden dit leuk.
  11. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Ik ben bij alle drie de zwangerschappen +/- 10 kilo aangekomen. Bij de 2e en 3e zwangerschap heb ik daar hard mijn best voor moeten doen vanwege HG. Door middel van medicatie en medische drinkvoeding.
    Geen overgewicht, juist eerder aan de lichte kant.
     
  12. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dit verschilt natuurlijk. Ik kwam bij de tweede ongeveer even veel aan en nu bij de derde ook vergelijkbaar, al ben ik nu met dit termijn iets meer aangekomen. Moet er ook bij zeggen dat mijn startgewicht bij nr 3 ook wat lager was. Dus op zich zit ik nu hartstikke netjes.
    Volgens mij is het juist de bedoeling dat je bij overgewicht juist niet te veel aankomt omdat je natuurlijk al reserves hebt.
     
  13. Mama36

    Mama36 Lid

    26 sep 2019
    13
    6
    3
    Vrouw
    Iedere vrouw moet proberen gezond te eten tijdens de zwangerschap, maar dat is soms best een opgave als je ergens trek in hebt. Ik denk dat het ‘t beste voor je kindje is om zo weinig mogelijk stress te hebben. Dus ik hoop dat het zwanger lukken lukt voor je en je het dan kan los laten.
     
  14. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Ik kwam bij de eerste 30 kilo aan. Wel ook ontzettend veel vocht. (Hypertensie en zwangerschaps vergiftiging)
    Bij de tweede kwam ik 10 kilo aan, en die 10 kilo was er na een week van af. (Hypertensie)
    Bij de derde kwam ik 19 kilo aan. Maar ook veel vocht, hypertensie en dit keer pholydramnion. Laatste weken van de zwangerschap was het hoogzomer en erg warm, daardoor ook veel vocht vast gehouden.
     
  15. Lenainlove

    Lenainlove Actief lid

    8 jul 2020
    280
    222
    43
    Vrouw
    Ik heb ook flink overgewicht en vond het geweldig dat ik de eerste zwangerschap maar weinig aankwam steeds, uiteindelijk geloof ik ca 10 kg wel maar dat ging er ook weer vanaf zonder veel moeite (helaas niet méér dan dat haha).

    Deze tweede keer zit ik nu al sinds 20 wk op +10 kg, maar gelukkig staat het nu stil qua aankomen (terwijl mijn buik en kindje wel gewoon hard groeien!). Weet nog niet waar het eindigt, maar ik let er zo veel mogelijk op om gezond te eten, blijf goed wandelen en meer kan ik niet doen.

    Beide zwangerschappen zijn/ waren (tot nu toe) zonder complicaties - je loopt meer risico op bepaalde dingen, maar je kunt geluk hebben of pech hebben. Met of zonder overgewicht/ ondergewicht.

    Als de wens voor een tweede groot is en het verder nu prima uitkomt, zou ik het niet laten afhangen van je gewicht. Er spelen zoveel factoren mee hoe de zwangerschap verloopt, dat het alle kanten op kan gaan. Ja, een gezond gewicht en goede conditie etc kán helpen, maar geeft geen garanties. Andersom betekent een hoog gewicht ook niet per se problemen gelukkig!
     
  16. Seffie

    Seffie Fanatiek lid

    17 apr 2019
    2.193
    2.528
    113
    Vrouw
    Ja hoop ik ook. Ik kwam juist aan terwijl ik niets lustte. Ik wilde alleen perse 2 mandarijnen per dag. En sla. Meer niet o_O en toch 25 kilo.. Daarom maakt het me zo 'bang'. Ik wil niet eindigen op 120 kilo met m'n 1.68 cm lang :(
     
  17. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Hier bij de eerste 10 kilo aangekomen en ben de tweede 5 kilo. Ik ben een bmi van 35+ (Alle zwangerschappen). Ik ben nu 15 weken zwanger van de derde en er zit 2 kilo bij.
     
  18. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Bij de eerste 21 kg (start bmi rond 25/26) bij de tweede 14 kg (start bmi rond 24, was 8 kg kwijt omdat zwanger worden niet zo vlot ging en ik wat wilde doen eraan nog...) denk dat ik hetzelfde gegeten heb in de zwangerschappen.
     

Deel Deze Pagina