Laat indalen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Juf1985, 3 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juf1985

    Juf1985 Niet meer actief

    Beste verloskundige,

    Op het moment ben ik ruim 36 weken zwanger van mijn eerste kindje en heb ik gister bij de verloskundige gehoord dat het kindje nog niet is ingedaald. Mochten nu mijn vliezen breken moet ik gauw naar huis, liggen en hen bellen. Nu vroeg ik me af, nadat ik heel wat gespeurd heb op internet, hoe vaak komt het eigenlijk voor dat een eerste kindje pas zo laat indaalt? En kan ik iets doen om het kindje te laten indalen? (Denk het niet,maar vraag het toch maar ;))

    Liefs juf1985
     
  2. Brigitte

    Brigitte VIP lid

    25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Juf1985,

    er is meestal geen verklaring voor waarom het ene kindje wel tijdig indaalt en het andere niet. Er is ook geen regel voor, ik heb er zo ook geen cijfers van. Het is zo dat de meeste kindjes zo rond de 34 weken indalen. Maar ver daarvoor of ver daarna komt ook voor. Wel is het zo dat eerste kindjes vaak eerder indalen dan 2e, 3e 4e, kindjes. Die laatsten doen dat vaak pas bij/tegen de tijd van de bevalling. Je kunt er niets aan doen helaas.

    Groetjes Brigitte
     
  3. Juf1985

    Juf1985 Niet meer actief

    Bedankt voor je antwoord! Nu moet ik maandag weer naar de vk, maar zou ik zelf ook op een manier kunnen voelen of het kindje is ingedaald? Ik heb vandaag namelijk wel wat klachten waarvan ik denk, zou het kindje dan nu aan het indalen zijn? Bijvoorbeeld veel meer druk op mijn blaas vanochtend en wat krampjes gevoeld. Nu ook weer over, maar ben benieuwd of je het zelf ook kunt voelen. Aangezien de vk het ook aan je buik kan voelen.
     
  4. Monique

    Monique Verloskundige

    6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedenavond,

    het kan heel goed zijn dat die klachten, die je gehad hebt, wijzen op indaling. Het is lastig om het zelf goed te kunnen voelen. Je kan het proberen door je vingers net boven het schaambot te plaatsen en naar beneden te drukken. Als het goed is kom je tegen het hoofdje aan. Krijg je het hoofdje omhoog geduwd, dan is het niet ingedaald. Lukt dit niet, dan is het vaak wel ingedaald. Ik ben benieuwd morgen bij de VK. Succes!

    Groetjes Monique
     
  5. Juf1985

    Juf1985 Niet meer actief

    Mijn gevoel klopte, kindje is ingedaald, alleen wel maar een heel klein stukje. Moet voor de zekerheid nog wel meteen gaan liggen als mijn vliezen breken en dan mijn vk bellen. Bedankt voor je antwoorden!
     

Deel Deze Pagina